عناوين



 اخبار


برگزیده


امنيت


مقاله


گزارش و گفتگو


ياداشت


اخبار شرکتها


همايشها



فراخوانها و آئين نامه ها


عکس و ویدئو

 
  خدمات



نسخه موبایل



خروجی پیامک



خروجی RSS



عضویت در خبرنامه ها

 

راهنما
تبليغات


 

سفارش آگهی
مقاله
سه شنبه، 22 دیماه 1383

12:49 PM

January 11, 2005


ده اقدام براى تعدیل رفتار استفاده‌كنندگان از خدمات و كاهش هزینه‌هاى IT

سه شنبه، 19 آبان، 1383


 



امروزه با شرایط اقتصادى نابسامان و روند توسعه‌ى محتاطانه، IT براى كنترل و مدیریت هزینه‌ها و تضمین هم‌خوانى مخارج با اهداف سرمایه‌گذاران و گردانندگان صنایع، به شدت زیر فشار قرار دارد. در حقیقت IT با اختصاص دادن صحیح منابع و به حداقل رساندن آن‌ها در زمینه‌هاى غیر تولیدى، خود را به عنوان یك حرفه مطرح مى‌كند...


Photo orbis
نویسنده: استیوى ساكس
منبع: www.computerworld.com
مترجم: نازنین كى‌نژاد


یكى از راه‌هاى حفاظت منابع و دست‌یابى به یك‌پارچگى، افزایش كارایى است. البته این تنها نیمى از راهى است كه باید پشت سر گذاشته شود. IT همچنین باید براى بهینه‌سازى مخارج و سرمایه‌ى هزینه شده براى یك حرفه، ابزارهاى مورد استفاده و خدمات ارایه شده را كنترل كند. از این‌ها گذشته، وقتى مصرف‌كنندگان نهایى تمام گنجایش خدمات IT را بدون بازگشت هیچ سرمایه‌اى، مصرف مى‌كنند، حتا اگر IT عملكرد موفقى داشته باشد، نتیجه چیزى جز اتلاف وقت و هزینه نیست.

مدیریت تقاضا... یعنى تعدیل رفتار مصرف‌كننده‌ى نهایى از راه ایجاد بخش‌هاى شغلى، كه این بخش‌ها از نظر مالى پاسخ‌گوى میزان و چگونگى مصرف منابع مالى هستند... این عمل، در حقیقت نسل بعدى اقدامات انجام شده در مدیریت خدمات IT را تشكیل مى‌دهد. با این اقدامات همچنین مى‌توان از مصرف گنجایش خدمات IT به گونه‌اى كه به سوددهى منجر نشود، جلوگیرى كرد. مى‌توان این روش‌ها را به سایر روش‌هاى مدیریت IT ضمیمه كرد تا از این راه IT به جاى تبدیل شدن به یك وسیله‌ى رفاهى یارانه‌اى به یك حرفه‌ى سودآور تبدیل شود.

به طور معمول IT در مقام گفتن "نه" یا محدود كردن تقاضاهایى كه خود تامین‌كننده‌ى آن است، قرار ندارد. در حالى كه باید این وضعیت را تغییر داده، اجازه ندهد كه به وسیله‌ى تقاضاهاى مشتریان هدایت شود. پویایى و تمایل به یكنواخت نبودن در انسان‌ها، نقش مهمى در ایجاد این تغییر بازى مى‌كند. البته تجربه ثابت كرده است كه انسان زمانى رفتار خود را اصلاح مى‌كند كه تحت تاثیر یك نیروى مثبت یا منفى قرار داشته باشد. در این راه نه تنها تعداد تقاضاها، بلكه ماهیت آن‌ها نیز باید دگرگون شود و این عمل میسر نیست مگر با ارایه‌ى اطلاعاتى به استفاده‌كنندگان خدمات، تا از این راه بتوانند آگاهانه‌ تصمیم بگیرند.



در این‌جا 10 پیش‌نهاد براى مدیریت بهتر تقاضا ارایه مى‌شود:

1- از خدمات كه به صنایع و جوامع حرفه‌اى (به طور كلى) و به افراد (به طور جزیى) ارایه مى‌كنید، فهرستى تهیه كنید.

2- از سطح خدمات _ آن طور كه مورد انتظار مصرف‌كننده است_ گزارشى تهیه كنید. توافق بر سر سطح خدمات، هر دو طرف را راضى نگه مى‌دارد. ممكن است شما براى تعداد صفحه‌هاى چاپ شده، تعداد و نیز كوتاهى یا بلندى پیغام‌هاى الكترونیكى، میزان اطلاعات ذخیره شده و سایر تقاضاهایى كه IT با آن دچار مشكل بوده است، محدودیت‌هایى در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید كه موتور فاكتور شما گاه باید به جریمه‌هاى نقدى نیز متوسل شود.

3- خدمات جدید را با اهداف شغلى‌تان دوباره به شكلى یك‌پارچه، تعریف كنید.

4- با توجه به معیارهاى مالى‌تان، در فهرستى كه تهیه كرده‌اید، روى تمام این خدمات برچسب قیمت بگذارید.

5- در این مرحله میزان كاربرد و كارآیى منابع را از سخت‌افزار گرفته تا كاركنان، تخمین بزنید.

6- یك بروشور ارایه‌ى خدمات با امكان انتخاب چندین گزینه، در قیمت‌هاى مختلف، طراحى كنید. (براى مثال هم خدمات حفاظتى 5 روزه و هم 7 روزه ارایه كنید، یا به استفاده‌كنندگان امكان دهید از میان چند mail box با ظرفیت‌هاى مختلف یكى را انتخاب كنند.)

7- روند اجراى كار را توضیح دهید و رضایت مصرف‌كنندگان خدمات ارایه شده را به دست بیاورید.

8- گزارشى از هزینه‌ها و قیمت خدمات و نیز فاكتورهاى بخش‌هاى مختلف تهیه كنید.

9- بخش‌هاى سلف سرویس و خودیارى ایجاد كنید.

10- و بالاخره ابزارهایى براى حمایت و پشتیبانى خدمات و كسب رضایت مشترى تولید كنید.



این 10 مرحله، به جامعه‌ى مصرف‌كنندگان و مدیران مشاغل، ابزراهایى براى اصلاح و تعدیل رفتار یا الگوهاى خرید ارایه مى‌كند. به این ترتیب آن‌ها مى‌توانند خدمات مورد استفاده‌ى كاركنان و همین‌طور سطح ارایه‌ى این خدمات و تاثیر آن‌ها بر بودجه را زیر نظر داشته باشند.

این خدمات با روش‌هاى آسان و كاربردى ارایه شده و هم مصرف‌كننده و هم مدیران IT را حمایت مى‌كنند.

اگر از این روش به درستى استفاده كنید خواهید دید كه چگونه الگوهاى رفتارى موسسه یا سازمان‌تان تغییر مى‌كند.

همواره به شدت نسبت به نیازهاى ضرورى و رفتارهاى مشتریان حساس باشید و تلاش كنید با ارایه‌ى خدمات بهتر در مدیریت IT و مدیریت خدمات رسانى، سود بیشترى جذب سازمان خود كنید.




لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

برای عضویت در خبرنامه پیامکی ایستنا اینجا را کلیک کنید. برای عضوریت در خبرنامه روزانه ایمیلی ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه  ایمیلی ایستنا نمایش داده میشود.


فهرست آخرین عناوین

 
    تبليغات  
 







 
  سفارش آگهی