عناوين



 اخبار


برگزیده


امنيت


مقاله


گزارش و گفتگو


ياداشت


اخبار شرکتها


همايشها



فراخوانها و آئين نامه ها


عکس و ویدئو

 
  خدمات



نسخه موبایل



خروجی پیامک



خروجی RSS



عضویت در خبرنامه ها

 

راهنما
تبليغات


 

سفارش آگهی
مقاله
پنجشنبه، 24 دیماه 1383

11:46 AM

January 13, 2005


جایگاه اینترنت در هنگ کنگ

نویسنده: ایمان محسنى نیا


   جایگاه اینترنت در هنگ کنگ


26 اردیبهشت 1383 - سرکنسولگرى جمهورى اسلامى ایران هنگ کنگwww.Iranconsulate.org.hk

بخش مقاله آى تى ایران - هنگ کنگ ارائه کننده خدمات مطلوب اینترنتى و داراى محیطى مناسب به جهت توسعه اینگونه نیازها و پیشرو در تجارت الکترونیکى است. هنگ کنگ را HUB آسیا مى نامند که دلیل آن پیشرفت سریع خدمات فنى و مهندسى ، الکترونیک و IT مى باشد. این عنوان در جهت انجام خدمات تجارى و اقتصادى بروز و بهره گیرى از صنعت IT در این سرزمین میباشد. هنگ کنگ منطقه اى است که فعالیت تجارى و استفاده از تکنولوژى صبح و شب در آن در جریان بوده و خدماتش را به داخل هنگ کنگ و خارج از آن ارائه مى کند. این فعالیتها همه به جهت سرویس مناسب IT بوده و باعث پیشرفت در این منطقه گردیده است. همانطور که در گزارش قبلى عنوان گردید ، موقعیت مناسب هنگ کنگ در زمینه IT مى تواند براى کشورمان بسیار سودمند بوده و در این زمینه فعالیتهاى دو جانبه صورت پذیرد. با توجه به رشد سریع سرویس دهندگان خدمات اینترنت (ISP) در هنگ کنگ در سال 1993 ، استفاده از اینترنت به شدت بین کاربران خانگى و مراکز ادارى و تجارى رواج یافته و رشد قابل ملاحظه اى نموده است. طبق آمار ارائه شده در سال 2003، %61 خانواده ها در هنگ کنگ داراى کامپیوتر شخصى بوده و %80 از این کامپیوتر ها به اینترنت متصل مى باشند.
%44 از مراکز تجارى رسمى نیز به اینترنت متصل مى باشند. تا فوریه 2003 ، هنگ کنگ 4/2 میلیون کاربر اینترنت را در خود جاى داده است.ترافیک اینترنت نیز به 28372 ترابیت در شبکه هاى با پهناى باند بالا در ماه رسید. فروش کالا و ارائه خدمات از طریق اینترنت براى شرکتهاى هنگ کنگى در سال 2001مبلغى در حدود 1/22 میلیون دلار هنگ کنگ سود آورى داشته که %185 رشد، نسبت به سال 2000 را دارا مى باشد. هرچند ، اگر منصفانه محاسبه کنیم تجارت الکترونیکى در هنگ کنگ تا پایان سال 2001 در مراحل آغازین بود و تنها % 5/1 از شرکتهاى هنگ کنگى کالاهاى خود را توسط اینترنت به فروش رساندند. بدنبال استراتژى آى تى " دیجیتال 21 " دولت هنگ کنگ ، این منطقه به عنوان HUB منطقه آسیا پاسیفیک به جهت خدمات اینترنتى چه در زمینه ترافیک آن و چه در نحوه ارتباط دادن شناخته شد.

نوع خدمات
خیلى ها از اینترنت براى ارتباط گیرى و دریافت اطلاعات استفاده مى کنند. ولى معاملات و تجارت الکترونیکى توسط اینترنت رو به افزایش است.%8/11 از شرکتهاى هنگ کنگى وب سایت مربوط به خود را دارند که %61 آن مربوط به شرکتهاى بزرگ ( مستخدمین بیش از 100 نفر) تا %1/8 براى شرکتهاى کوچک ( مستخدمین کمتر از 10 نفر). این وب سایتها بیشتر به جهت انتشار اطلاعات مربوط به شرکتها و هچنین دریافت اطلاعات از مشتریان شرکتها. تنها %5/1 از شرکتهاى هنگ کنگى در سال 2002 توسط اینترنت اقدام به فروش محصولات خود و یا سرویسهاى خود به مخاطبین نموده اند. که این رقم در سال 2001 %43/0 بود. طى تحقیقى توسط محقق استراتژیک ،%13 از شرکتهاى هنگ کنگى دستور خرید و فروش خود را بصورت ONLINE قبول نمودند و این در منطقه آسیا و پاسیفیک آنها را پیش انداخته. طبق بررسى گروه اکونومیست هنگ کنگ در این زمینه مقام دوم در آسیا و مقام دهم در دنیا را تا سال 2003 بخود اختصاص داده است. تحقیق دیگرى توسط AC Nielsen بیانگر آن است که یک سوم کاربران اینترنت در هنگ کنگ از خدمات بانکى ONLINE استفاده کرده که یکبار در هفته یا بیشتر مى باشد و این هنگ کنگ را درمرتبه بالاتر از کره جنوبى ، سنگاپور و تایوان در زمینه استفاده از خدمات بروز بانکى قرار مى دهد.

• تجارت با مشترى ( مصرف بصورت online )
مصرف بصورت online زمانى است که خرید و فروش و درخواست کالا توسط اینترنت صورت پذیرد. سایتهاى مختلفى براى این گونه خدمات در هنگ کنگ وجود دارد، همانند: فروشگاه online سایتهاى ارائه دهنده خدمات مالى ، خرید و فروش بلیط و اطلاعات خدماتی. بنا به گزارشى به عنوان " هنگ کنگ بعنوان یک انجمن اطلاعاتى" که توسط اداره سرشمارى و آمار در سال 2002 تهیه گردید، تنها %2/3 از کاربران اینترنت وارد کننده کالا یا خدمات بوده که این نشان دهنده شروع آنها در این زمینه مى باشد و در حال توسعه قرار دارد. بزرگترین مانعى که سد راه پیشرفت تجارت الکترونیک در هنگ کنگ است تصمیم گیریهاى افراد به جهت امنیت شبکه هاى اینترنتى است و اینکه آیا دادو ستد ازطریق اینترنت مطمئن است یا خیر؟ %8 از کاربران اینترنت در سال 2002 بصورت ONLINE اقدام به خرید نموده اند که از استراتژى آن لاین و آف لاین استفاده نمودند.

• تجارت الکترونیکى B2B تجارت آن لاین بین شرکتها
این نوع تجارت شامل شرکتهایى مى شود که از اینترنت براى بدست آوردن سود و انجام معامله با مشترى از آن استفاده مى کنند. این نوع معامله بصورت تبادل الکترونیکى اطلاعات توسط شبکه قبل از اینکه به وب راه پیدا کند به بهره بردارى مى رسد. تعدادى از
این وب سایتها هم در هنگ کنگ به بهره بردارى رسیده اند. این نوع وب سایتها معمولا براى تجارت اجناسى همچون فولاد یا فعالیتهاى منبع یابى و یا مدیریت تهیه کالاهاى زنجیره اى در این زمینه مى باشند. با توجه به مرکزیت هنگ کنگ در رابطه با تجارت در منطقه انجام معامله از طریق شیوه B2B تاثیر درتوسعه تجارت الکترونیکى محلى در سال جدید خواهد گذارد. طبق مطالعه "انجمن فرآورش هنگ کنگ " در رابطه با تجارت الکترونیک در هنگ کنگ در دسامبر 2002 نشان دهنده رشد قابل توجه د رارتباط از طریق پست الکترونیک ، ارسال پیام SME . 57% از شرکتها براى 80% از پرسنل خود پست الکترونیک اختصاص داده و 69% از آنها از اینترنت با پهناى باند بالا استفاده مى کنند.که این رقم در شش ماه گذشته 64% بود.

• معامله الکترونیکى وابسطه به دولت
در ژانویه سال 2000 ، دولت حکم معامله الکترونیکى را به تصویب رساند و بنا به تاسیس سازمان کلیدى عمومى در این زمینه نمود تا اعتماد جامعه را به قانونى بودن و قابل اجرا بودن این گونه معاملات جلب نماید. پست وخط تجارى هنگ کنگ دو قسمت مجوز دارشناخته شده در انجام این گونه معاملات هستند.براى ترویج اینترنت در هنگ کنگ ، دولت نسبت به طرح و ارائه سرویس حمل الکترونیکى نموده است. همانند سرویس الکترونیکى مناقصه. طى مطالعه اى که بر روى دولت الکترونیکى هنگ کنگ صورت گرفت در سال 2002 ، هنگ کنگ مقام هفتم در بازار دولت الکترونیکى دنیا را به خود اختصاص داده است.

• سرویس دهندگان اینترنت در هنگ کنگ (ISP)
بنا به اظهارات مسئولین اداره ارتباط از راه دور هنگ کنگ 234 شرکت خدمات دهى اینترنت هنگ کنگ تا نوامبر 2002 وجود داشته است. همچنانکه کلیه شرکتهاى داراى مجوز در این زمینه فعال نبوده وبازار ISP هنگ کنگ توسط تعدادى حکم فرما مى شد . در نوامبر 1996 انجمن سرویس دهندگان اینترنت شکل گرفت و مسئولیت آنها توسعه این صنعت در هنگ کنگ بود.شرکتهاى عضو در این انجمن به بیش از 75% از استفاده کنندگان بازار انترنت هنگ کنگ بود. استفاده از اینترنت با پهناى باند بالا و خطوط ADSL , LMDS و مودمهاى کابلى بیشتر و بیشتر در بین کابران محبوبتر مى شوند. در حال حاضر 9 شرکت مشغول سرویس دهى اینترنت با پهناى باند بالا در هنگ کنگ مشغول به فعالیت هستند.

• ارائه دهندگان مطالب اینترنتى
با یک احساس فراملى مى توان عنوان کرد که بیشتر وب سایتها در هنگ کنگ داراى مطالب سودمند مى باشند. موفقیت یک وب سایت در ارائه مطالب جذاب و مناسب آن مخصوصا در قسمت اقتصادى و ... مى باشد که فرد مخاطب را به خواسته هایش هدایت مى نماید.حتى بعضى از این وب سایتها بصورت online عملیات بانکى و مالى نیز ارائه مى دهندبهضى از این وب سایتها فقط روى یک موضوع خاص و بعضى دیگر نیز در زمینه هاى مختلف دیگر مانور مى دهند.بعنوان نمونه وب سایت tdctrade.com یک سایتى است که در زمینه ارتباط دهى تجارى براى شرکتهاى هنگ کنگى و یا کلیه علاقه مندان براى تجارت با هنگ کنگ مى باشد. •

• ارائه دهندگان نرم افزار از طریق وب
این گونه شرکتها از طریق وب سایت خودشان به ارائه نرم افزارها پرداخته و مى توان با پرداخت حق عضویت از لیست آنها یک برنامه را انتخاب کرده و با وارد شدن به آن از آن استفاده نمود ( این بیشتر براى نرم افزارهایى است که نیاز به مجوز License از شرکت سازنده دارند ). در حال حاضر در هنگ کنگ 50 نوع از این شرکتها یا وب سایتها موجود مى باشد. پیش بینى مى شود که تعداد زیادى از شرکتهاى کوچک و متوسط با بهره گیرى از امکانات این وب سایتها استفاده بیشترى ببرند. بنا به گزارش اداره سرشمارى و آمار هنگ کنگ حدود 1/66% از شرکتها کوچک و متوسط(SME) و 5/40% از شرکتهاى کوچک به اینترنت متصل مى باشند. در حال حاضر بیش از 300000 شرکت کوچک و متوسط (SME) در هنگ کنگ موجود مى باشد. علاوه بر خدمات عنوان شده این شرکتها به عنوان مشاور در امور تجارت الکترونیک نیز بکار گرفته مى شوند. •

• • صادرات
با توجه به قابلیت هنگ کنگ در ارتباط از راه دور (Telecommunication)، موقعیت بى نظیرى براى چین ایجاد گردیده ، تا نسبت به استفاده از قابلیتهاى هنگ کنگ در زمینهاى تجارت الکترونیک همینطور ترافیک شبکه اینترنت براى جمهورى خلق چین مفید واقع گردد. انتقال بسیار از اطلاعات صوتى ، تصویرى و تلفن اینترنتى همینطور نت میتینگ در هنگ کنگ بخوبى اجرا مى گردد. با توجه به فعالیت شرکتهاى پرتال در هنگ کنگ ، این شرکتها هنگ کنگ را به هاب خارجى براى شرکتهاى مختلف تجارى تبدیل نموده است.
WTO چین بدنبال جذب کردن بیشتر شرکتهاى خارجى تا از هنگ کنگ براى اتاق کنترل خود به جهت فعالیتهایشان در چین استفاده کنند. همانند: بانک اطلاعاتى، ثبت و اجاره صفحات خانگى، تبدیل و معامله حمایتهاى تکنیکى و ... که هنگ کنگ در آن قوى تر مى باشد. بسیارى از اپراتورهاى هنگ کنگى جاى پاى ثابتى در بازار اینترنت خارجى بدست آورده اند. براى مثال شرکت PCCW شبکه هاى ارتباطى از راه دور و شرکت سرویس شبکه اى وسومین بزرگترین ISP را در اختیار دارد. PCCW تایوان به تازگى شبکه WAN خود را به اتمام رسانده و بدنبال اتصال به شبکه از راه دور تایوان بوده تا بتواند سرویس اینترنت خود را همینطور خدمات پست الکترونیکى به نحو مطلوبى ارائه دهد. شرکت " چاینا دات کام " نیز نسبت به تاسیس یک زیرمجموعه کره اى که 7 روز هفته و 24 ساعته اقدام به توسعه تجارت تبلیغات اینترنتى کنند.در اکتبر 1999 شرکت یک سهمیه 60% از شرکت کره اى که در تولید وب سایت است را بدست آورد . شرکت هاچیسون و پیونگ کونگ 40% از سهمیه پرایس لاین دات کام را به خود اختصاص دادند و یک تاجر عمده آن لاین آمریکایى نیز سهمى از ارائه کنندگان مطالب اینترنتى در تایوان و چین را از آن خود کرد.

• توسعه صنعت و دیدگاه بازار ( آخرین تحولات) •
با توجه به اعلام اتحادیه بین المللى ارتباطات از راه دور سود حاصله از تجارت الکترونیک در آسیا و اقیانوسیه از 35 میلیارد دلار آمریکا در سال 2000 به 500 میلیارد دلار آمریکا در سال 2003 افزایش پیدا خواهد کرد. ( یک میانگین سالانه 14 درصدى). ولى سود سهام B2B 85% از کل محاسبه خواهد شد. این نواحى شاهد رشد و توسعه حجم پهناى باند اینترنت بین المللى در اتصال اینترنت آسیا واقیانوسیه به جهان شدند.
یک گزارش توسط مکنزى نشان داد که در 3 سال گذشته استفاده کنندگان از لیزلاین به سرعت رشد نموده . ( قابل توجه که خط اینترنت منازل نیز در هنگ کنگ لیز لاین مى باشد). در اواسط 2002 ، شبکه هاى با پهناى باند 300 میلیون کاربر خانگى در 20 کشور صنعتى دنیا داشتند. نتیجه گیرى اینکه خطوط با پهناى باند در آینده بازار خوبى را دارا خواخند شد و افراد زیادى براى استفاده از آنها په در واحدها ادارى چه تجارى و حتى در منازل روى خواهند آورد. صنعت صوت و تصویرو بازیها نیز قطعا تحت تاثیر این بازار قرار خواهند گرفت. بعضى از صنایع همگانى هنگ کنگ مثل: China Light and Power ویا China Gas به طرق گوناگونى وارد صنعت اینترنت شدند.
توسعه تکنولوژى شبکه هاى بى سیم نیز به تلفن هاى همراه امکان انجام عملیات در اینترننت و استفاده از آن را توسط گوشى خواهند داد. طى گزارش نشریه "صنعت کامپیوتر" ، شمار کاربران بین المللى اینترنت از 533 میلیون در سال 2001 به 46/1 میلیارد در سال 2007 و نسبت کابران اینترنت که بى هدف از اینترنت استفاده مى کنند از 16% در سال 2001 به 8/56% در سال 2007 خواهد رسید. سرویسهاى معروف موبایلها مثل SMS ثابت کردند که بخوبى توسط مصرف کنندگان مورد استفاده قرار مى گیرند. پیش بینى مى شود که 10% از تجارت الکترونیکى جهانى توسط عبور از موبایلها صورت پذیرد در سه سالى آینده و بیش از 600 میلیون موبایلهاى اینترنتى فروخته خواهند شد در سالهاى 2002 تا 2005 در دنیا. توسعه تکنولوژى 3G نیز بهدا استفاده و امکانات استفاده از موبایلهاى اینترنتى را بهبود مى بخشد.

• بازار چین
• چین بزرگترین استفاده کننده از اینترنت در منازل مى باشد.(1/59 میلیون ) درمنطقه آسیا و اقیانوسیه و دومین منطقه بعد از ایالات متحده آمریکا ( 166 میلیون). بنا به اظهار WTO چین ، چین در فازهاى مختلف سرمایه گذارى خارجى در ارتباط از راه دور و سرویس اینترنت خود را آغاز خواهد نمود. این اقدام براى شرکتهاى هنگ کنگى فرصتهاى بسیار عالى را به ارمغان خواهد آورد.
شرکتهاى هنگ کنگى از بازار بین اطلاعات بیشتر و ارتباطات بهترى دارند. این بزرگترین امتیاز براى آنها نسبت به دیگر شرکتهاى خارجى مى تواند باشد. شرکتهاى هنگ کنگى در زمینه هاى مشاوره، اجرائیات ، و راه کارهاى مختلف همینطور آموزش تبحر دارند. براى بازار ISP رقابت بسیار زیاد است. جدا از هزینه هاى زیاد ارتباط ، یک مشکل دیگر در این است که سرویس دهندگان اینترنت هنوز نتوانسته اند متوجه شوند که چگونه خدمات و سرویس خود را بنوعى ارائه کنند که هزینه هاى زیاد آنرا بتواند در بیاورند.
در محدوده ICP نیز چون هنوز چین در نواحى همانند بازاریابى ، ابتکار، قوى نیست بعضى از شرکتهاى چینى وب سایت راه اندازى نموده اند ولى نمى دانند که چگونه از آن به نحو مطلوب بهره بردارى کنند تا تاثیر گذار باشد. شرکتهاى هنگ کنگى قابلیت انجام فروش مجدد با ارزش افزوده توسط اینترنت و مدیریت عالى به انجام برسانند. شرکتهاى هنگ کنگى ممکن است یک برترى داشته ، یا از مهارتشان استفاده مى کنند یا از تکنولوژى در تجارت خودشان و یا ارائه بازاریابى و سرویس خلاق.
سرویسهایى مثل: طراحى وب سایت ، نیاز به شناخت از بازار چین را دارد که در اینجا این شرکتهاى هنگ کنگى هستند که مى توانند. براى مثال : بیش از 78% صفحات وب در دنیا به زبان انگلیسى هستند و کمتر از 1% به زبان چینی. آن سایتهایى که قابلیت جستجو دارند و یا سایتهاى جستجو گر ( Serach Engine) و یا سایتهاى مترجم مى توانند در بازار چین بخوبى فعالیت کنند.
رشد شرکتهاى خصوصى در چین بازار خوبى را براى ASP ها تشکیل داده چون آنها بیشتر نیاز به استفاده از IT را دارا مى باشند.بیشتر شرکتهاى کوچک و متوسط آهسته آهسته نیاز It خود را از طریق استفاده از ASP فراهم مى کنند که از هزینه سنگین جلوگیرى کنند. هرچه بیشتر شرکتهاى خارجى وارد بازار چین شوند ( بعد از ورود چین به WTO ) آنها هنگ کنگ را پنجره اى به عنوان میزبان وب سایتهاشان و تنظیم بانکهاى اطلاعاتیشان مى دانند. • طرح CEPA
طى طرح CEPA ، شرکتهاى هنگ کنگى مى توانند شرکتهاى مشارکتى در چین تاسیس کرده که از اول اکتبر 2003 شروع که 5 نوع سرویس ارزش افزوده از راه دور را بدون محدودیت جغرافیایى ارائه کنند این سرویسها شامل : سرویس مرکز اطلاعات اینترنت، سرویس حفظ و ارسال ، مراکز تماس اینترنتى، مرکز دستیابى به اینترنت وارائه کردن مطالب اینترنتى مى باشد. در ضمن شرکتهاى هنگ کنگى فقط مى توانند تا 50% شراکت داشته باشند.




لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

برای عضویت در خبرنامه پیامکی ایستنا اینجا را کلیک کنید. برای عضوریت در خبرنامه روزانه ایمیلی ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه  ایمیلی ایستنا نمایش داده میشود.


فهرست آخرین عناوین

 
    تبليغات  
 







 
  سفارش آگهی