عناوين



 اخبار


برگزیده


امنيت


مقاله


گزارش و گفتگو


ياداشت


اخبار شرکتها


همايشها



فراخوانها و آئين نامه ها


عکس و ویدئو

 
  خدمات



نسخه موبایل



خروجی پیامک



خروجی RSS



عضویت در خبرنامه ها

 

راهنما
تبليغات


 

سفارش آگهی
مقاله
جمعه، 28 مردادماه 1384

04:38 PM

August 19, 2005


تدوین نرم افزار بهینه سازی شبکه ارتباط سیار در قالب یک پروژه ملی ضروری است

نوشته : دکتر عبدالرحمن یارعلی


بخش ارتباطات سیار کشور هم اکنون مهمترین, پردرآمدترین واز نظر فن‌آوری پیشرفته‌ترین بخش در عرصه مخابرات است اما با توجه به نیاز روزافزون این حوزه به توسعه مستمر، لزوم گسترش راهکارهایی در جهت بهبود کیفیت آن احساس می‌شود. اهمیت پرداختن به این مساله را می‌توان در دو دلیل عمده ذیل خلاصه کرد؛ دلیل اول نیاز همگان به این وسیله ارتباطی است که بتدریج به جزء لاینفک وسایل شخصی هر فرد تبدیل شده و دلیل دیگر سهولت نصب، راه‌اندازی و توسعه شبكه مرتبط با آن به دلیل عدم نیاز به کابل‌کشی گسترده در سطح شهر یا کشور می‌باشد.
هم اکنون جدیدترین تکنولوژی‌های جهان که تا چندی پیش تنها در امور نظامی استفاده می‌شد در تلفن همراه بکار گرفته شده است . بطور مثال می‌توان از امکان ارسال دیتا با سرعت بالا و امکان استفاده از اینترنت, داشتن دوربین و یک رایانه شخصی دریک تلفن همراه کوچک و فن‌آوری‌هایی مانند Bluetooth برای ارتباط متقابل بین گوشی‌ها و یا ارتباط آنها با رایانه‌ها یاد كرد.
همچنین با بهبود سخت افزار گوشی‌ها (به عنوان مثال افزایش قدرت باتری‌ها) کارآیی آنها روز بروز بالاتر می‌رود. در قسمت شبکه نیز هر روز تجهیزات پیشرفته‌تر می‌شوند و متناسب با پیشرفت کیفی و کمی تجهیزات شبکه، قیمت آنها نیز بطور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد.
با توجه به نکات گفته شده لزوم وجود ساختاری پیشرفته و جدید در شرکت ارتباطات سیار برای رسیدن به اهداف فوق ضروری به نظر می‌رسد و در این راستا تقویت هر چه بیشتر بخش خصوصی برای سرعت بخشیدن به گسترش شبکه تلفن همراه کشور می‌تواند رهگشا باشد.
با توجه به اینکه تفکیک شرکت مخابرات ایران به چهار شرکت مادر تخصصی, زیر ساخت, دیتا و ارتباطات سیار در اواخر سال 1383 اتفاق افتاد، می‌توان گفت برنامه پنج ساله سوم که در پایان سال 1383 به اتمام رسید بیشتر تحت تاثیر شرایط مخابرات قبل از تفکیک است. به عبارت دیگر نتایج مثبت و یا منفی ناشی از این جداسازی باید در سال‌های بعد مورد بررسی قرار گیرد .
در رابطه با عملکرد شرکت ارتباطات سیار، ضمن اشاره به زحمات شبانه‌روزی پرسنل متعهد آن شركت و تلاشهایی كه برای رفع معضلات انجام شده است، برخی مشکلات داخلی و بیرونی سبب شده كه عملكرد شركت ارتباطات سیار نسبت به عملكرد بهینه فاصله داشته باشد، بطوریکه امروز راند مان كاری شبکه موبایل کشور 40% است.
تا کنون کارشناسان زیادی این مشکلات را بررسی کرده و راهکارهایی برای حل آنها ارائه کرده‌‌اند اما هیچگاه این مشکلات را از یکدیگر تفکیک نکرده و وارد جزئیات آنها نشده‌اند؛ در ادامه این بحث برخی از این مشکلات به تفکیک مورد بررسی قرار گرفته و برای آنها راه حل‌های عملی ارائه شده است :

اطلاعات شبکه وابسته به فرد است

1- اطلاعات مربوط به شبکه در بسیاری از مواقع مخدوش است. یک نظام جامع برای جمع آوری این اطلاعات و یکپارچه‌سازی آنها هنوز وجود ندارد.
مستندسازی بصورت علمی، مدون و كامل صورت نمی‌پذیرد. علاوه بر آن اطلاعات مربوط به شبکه تلفن همراه عموما ناقص، قدیمی و پراکنده است و در یک جای واحد نمی‌توان به آنها دسترسی پیدا کرد. این گونه اطلاعات بسیار وابسته به فرد است.

پیچیدگی شبکه به دلیل استفاده از تجهیزات مختلف

2- وجود تجهیزات سه تولید کننده (Vendor) در شبکه و وجود سیستم‌های مختلف از هر کدام از آنها پیچیدگی بسیار زیادی را در امر نگهداری بوجود آورده است بطوریکه به کارشناسان زیادی با تخصص های گوناگون نیاز می باشد.

3-Vendor های مختلف هر کدام OMC (مراكز عملیات و پشتیبانی) مربوط به خود را دارند و در ضمن واحدهای مونیتورینگ و ترافیک سنجی آنها نیز متفاوت است. هرکدام از آنها برای شاخص های نشان دهنده کیفیت (KPI) فرمول‌های جداگانه‌ای دارند که در کنترل و نظارت کیفیت شبکه عدم هماهنگی بوجود می‌آورند.

توسعه زیرساخت متناسب با توسعه شبکه نیست

4- توسعه همزمان شبکه و واگذاری سیم کارت باعث شده که شبکه هیچوقت در وضعیت Tune کامل قرار نگیرد. توسعه زیر ساخت شبكه متناسب با توسعه شبكه نیست. فعال نمودن شماره‌های جدید تا بهینه نمودن شبکه كاری اشتباه است. كیفیت شبكه باید از وضعیت فعلی به زیر 5 % برسد.

توزیع کار در ساختار شرکت ارتباط سیار مناسب نیست

5- با توجه به اینکه بخشی از فعالیت های نصب و راه اندازی توسط بخش خصوصی انجام می شود وجود واسطه های زیاد باعث کندی کار و کاهش کیفیت می‌شود.

6- شرکت های خصوصی پیمانکار برای انجام عملیات فنی, نیروی متخصص لازم را ندارند و ناچارا از شرکت های خارجی یعنی همان Vendor ها و یا کارمندان مخابرات در خارج از وقت اداری و یا کارمندان بازنشسته استفاده می‌کنند, که استفاده از کارمندان مخابرات باعث ایجاد اغتشاش در سطوح اداری مخابرات و ارتباطات سیار می شود.

7- بعلت كمبود نیروی ماهر، در بخش هایی بارکاری پرسنل کارشناس شركت بسیار زیاد است که با توجه به محدودیت در حقوق و مزایای آنها انگیزه های لازم برای انجام کار باکیفیت بالا را ندارند. مشكل دیگر به عدم استفاده بهینه از نیروی كار برمی‌گردد، به بیان دیگر توزیع کار در ساختار شرکت ارتباطات سیار بصورت مناسبی انجام نمی‌شود مثلا ممکن است یک متخصص کار آمد کاملا بیکار باشد ولی یک وظیفه مهم به یک کارشناس عادی و بی‌تجربه سپرده شود.

8-رابطه کاری بین بخش‌های مختلف شرکت ارتباطات سیار بطوری است که بسیاری از اطلاعات که در اختیار یک قسمت قرار دارد از دید واحدهای دیگر که نیازمند آن اطلاعات می‌باشند پنهان می‌ماند. علاوه بر آن وظایف سازمانی واحدهای مختلف بخوبی تفكیك نشده و در برخی موارد شاهد انجام كارهای موازی هستیم.

دیتابیس شبکه نباید توسط پرسنل محلی دستکاری شود

9- معمولا اختلافات بین طراحی و دیتابیس‌ها وجود دارد که باعث ایجاد اختلال در شبکه می‌شود. با توجه به آنکه هماهنگ سازی این دو قسمت کاری حجیم است باید یک روش مکانیزه برای تست کردن و استخراج اختلافات وجود داشته باشد تا بتوان در هر زمان از یکسان بودن طرح یا پیاده‌سازی اطمینان حاصل کرد.

10- با توجه به آنکه امکان عوض کردن پارامتر ها در المانهای BSC ، MSC و حتی BTS وجود دارد لازم است روشی اتخاذ گردد تا از دستکاری‌های ناخواسته توسط پرسنل محلی روی ساختار دیتابیس جلوگیری شود.

شرکت مشاور، وظایف خود را جدی نمی‌گیرد

11- شرکت مشاور خارجی که در آغاز فعالیت اقدامات قابل توجهی در زمینه کمک به بهبود ساختار شبکه مخابرات سیار انجام داده بود در ماه های آخر فعالیت خود جدیتی در امر فوق نشان نداده و از پرسنل ماهر کمتر استفاده می کرد.

12-مکانیزم مناسبی برای ارزیابی عملکرد مشاور خارجی وجود ندارد, این موضوع بخصوص هنگامی اهمیت پیدا می‌کند که سهم عمده مشاور ها را در طراحی و توسعه جاری شبکه مد نظر قرار دهیم.

نرم افزارهای شبکه به صورت کامل به روز نمی‌شود

13- به روز کردن نرم افزارها که بطور دائم توسط Vendor ها انجام می‌شود باعث بروز اختلالاتی در شبکه می‌گردد. در بعضی وقت ها یک Vendor تنها قسمتی از شبکه را به روز می‌کند و بخش دیگر بصورت قدیمی باقی می‌ماند که باعث ایجاد مشکل در نرم افزارها جهت مانیتورینگ و بهینه سازی آن می‌گردد.

14- نرم افزارهای موجود که وظیفه جمع آوری آمارهای ترافیکی برای کنترل مدیریت عملکرد شبکه و بهینه‌سازی را بر عهده داشته است با Upgrade کردن هر یک از تجهیزات Vendorها دچار اشکال می‌شود. بنابراین در صورت تمایل به استفاده از آن باید ترتیبی اتخاذ گردد که یک تیم مجرب بصورت دائم آماده به روز کردن این نرم افزارها باشد در غیر اینصورت در مدت کمتر از یکسال بطور کامل غیر قابل استفاده خواهد شد.

15- وجود نرم افزارهای طراحی و بهینه سازی برای ارتباطات سیار بسیار ضروری است. در صورت تمایل با همکاری شرکت های مشاور باید به فکر تهیه یک بسته نرم افزاری مناسب بود. پیشنهاد می شود یک پروژه در سطح ملی برای طراحی نرم افزارهای بهینه سازی و طراحی مطرح شود تا با تهیه آن بتوان در هر زمان تغییرات Vendorها و شبکه را بدون وابستگی به شرکت های خارجی بر روی آن اعمال کرد.

مکانیزم برگزاری مناقصات رو به بهبود است ولی . . .

16- به نظر می رسد مکانیزم برگزاری مناقصات، تهیه RFP, RFI , RFQ و سایر موارد در یک روند رو به اصلاح است به این معنی که سعی می شود این فعالیت ها بصورت مدون و با همفکری پرسنل داخل شرکت انجام شود ولی مشکلاتی نیز دراین خصوص به چشم می خورد اولا مشارکت افراد متخصص غیرعضو درشرکت مخابرات که می‌توانند به عنوان ناظر بی‌طرف عمل کند بسیارکم است, ثانیا نتایج فرایند تهیه مدارک واسناد مناقصه و انتخاب برنده که می‌تواند در مناقصات بزرگ بعدی بدون حضور مشاورین خارجی بسیار راهگشا باشد, به درستی مستند سازی نمی شود.

امید است این مشکلات جدی تر و موشکافانه تر توسط مسؤولان مورد بررسی قرار گیرند تا پتانسیل موجود، به بهترین شکل ممکن مورد استفاده و بهره برداری قرار گیرد.




لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

برای عضویت در خبرنامه پیامکی ایستنا اینجا را کلیک کنید. برای عضوریت در خبرنامه روزانه ایمیلی ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه  ایمیلی ایستنا نمایش داده میشود.


فهرست آخرین عناوین

 
    تبليغات  
 







 
  سفارش آگهی