عناوين



 اخبار


برگزیده


امنيت


مقاله


گزارش و گفتگو


ياداشت


اخبار شرکتها


همايشها



فراخوانها و آئين نامه ها


عکس و ویدئو

 
  خدمات



نسخه موبایل



خروجی پیامک



خروجی RSS



عضویت در خبرنامه ها

 

راهنما
تبليغات


 

سفارش آگهی
مقاله




لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

برای عضویت در خبرنامه پیامکی ایستنا اینجا را کلیک کنید. برای عضوریت در خبرنامه روزانه ایمیلی ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه  ایمیلی ایستنا نمایش داده میشود.

یکشنبه، 17 اردیبهشتماه 1385

11:55 AM

May 07, 2006


هزینه‌های به كارگیری‌ VoIP


ترجمه : علیرضا تقی‌زاده
ناشر: ماهنامه شبکه - مهر ۱۳۸۴ شماره 58

اشاره :

به‌كارگیری فناوری شبكه همگرا (ConvergedNetwork) در سازمان‌ها، با این ایده اولیه كه وجود بسترهای متعدد ارتباطی، دیگر مقرون به صرفه‌ نمی‌باشد، رفته رفته به یك حركت فراگیر در سطح جهان تبدیل شده است و در این راستا بسیاری از شركت‌ها و سازمان‌ها، استفاده از تكنیك VoIP را برای قراردادن مكالمات تلفنی خود برروی بسترهای ارتباط داده سازمانی (اینترنت و اینترانت) در دستور كار خود دارند. بسیاری از كارشناسان، مهم‌ترین دلیل این روند را صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌دانند. اما آیا به راستی به‌كارگیری VoIP هزینه‌های یك سازمان را كاهش می‌دهد یا واقعیت چیز دیگری است؟ تنها راه پاسخگویی به این سؤال، انجام تحلیل “بازگشت سرمایه یاReturn of Investment، می‌باشد. نوشتار حاضر، فرایندی هفت مرحله‌ای را پیشنهاد می‌كند كه حاصل بررسی موسسه تحقیقاتی Nemertes با نظرسنجی از 65 مدیر IT در سطح شركت‌ها و صنایع كلیدی می‌باشد.




منبع:  نت‌ورك ورلد - جولای 2005

گام یكم: برنامه‌ریزی
در اغلب پروژه‌های همگرایی مانند پیاده‌سازی VoIP، یك مرحله پیش‌برنامه‌ریزی وجود دارد كه طی آن، سازمان وضعیت موجود خود را بازنگری نموده و با بررسی كاربردهای فعلی و آتی، و همچنین طرح تجاری سازمان، به این نتیجه می‌رسد كه آیا اصولاً حركت به سمت یك شبكه همگرا با قابلیت ارائه خدمات صوتی، ویدئویی و دیتا، كار صحیحی است یا خیر.

تنها پس از آن‌كه سازمان به این نتیجه رسید كه ارتقای سطح فناوری در این بخش الزامی است، رسماً وارد مرحله برنامه‌ریزی می‌گردد كه در اولین مرحله‌ آن، مدیر پروژه تعیین می‌گردد، گزینه‌های مدیریتی و امنیتی ارزیابی می‌شوند و توجه كاربران نهایی (كارمندان آن سازمان) به اهمیت موضوع و ابعاد آن جلب می‌گردد.

سپس نوبت به مهم‌ترین مرحله می‌رسد. تحلیل بازگشت سرمایه یا ROI كه در واقع شرط اساسی در ایجاد مقبولیت برای انجام پروژه می‌باشد.


گام دوم: تخمین هزینه‌های اولیه
هزینه‌های اجرای یك پروژه VoIP، از شروع مرحله برنامه‌ریزی تا پایان مرحله رفع اشكال، به طور عمده در دو گروه هزینه‌های سرمایه‌گذاری و هزینه‌های عملیاتی جای می‌گیرند.
 
هزینه سرمایه‌گذاری، برابر با مجموع بهای تجهیزات IP PBX، گوشی‌ها، و تجهیزات شبكه‌ای می‌باشد. هزینه‌های عملیاتی معمولا به دو شكل "نفر ساعت" و یا "هزینه واقعی" برای انجام مراحل بررسی وضعیت موجود، برنامه‌ریزی، نصب تجهیزات IP PBX و گوشی‌های مربوطه، و در نهایت، عیب‌یابی و رفع آن نشان‌داده می‌شوند.

سازمان‌هایی كه علاوه بر خدمات پایه، مایل به استفاده از خدماتی همچون پیام‌رسانی یكپارچه (UMS)می‌باشند، هزینه‌های اضافی را بابت این خدمات در نظر می‌گیرند.

همان‌طور كه اشاره شد، بخشی از مرحله برنامه‌ریزی، صرف بررسی ساختار شبكه موجود سازمان و میزان آمادگی آن برای ارائه خدمات تلفنی VoIP، می‌گردد. فرایند كار به این صورت است كه با تزریق ترافیك شبیه‌سازی شده VoIP به داخل شبكه، نقاط ضعف آن شناسایی شده و در صورت كلیدی بودن آن‌ها، ارتقای شبكه موجود الزامی خواهد بود.

سازمان‌های متوسط (با 100 تا 500 پرسنل) در حدود 20 هزار دلار را برای انجام این مرحله كنار می‌گذارند و سازمان‌های بزرگ‌تر تا 50 هزار را دلار صرف این مرحله می‌كنند. معمولاً بررسی وضع موجود توسط شركت‌های سازنده تجهیزات VoIP یا شركت‌های مخابراتی انجام می‌شود. البته سازمان‌های بزرگ گاهی از پرسنل IT خود برای این منظور كمك می‌گیرند و این امر به كاهش هزینه‌های این مرحله كمك زیادی می‌كند. 































 


نفرساعت


میانگین هزینه ها
(برحسب دلار)


بررسی شبكه موجود


 


220, 17


برنامه‌ریزی


447


23,563


نصب


631


37.676


رفع اشكال‌


263


13,396


مجموع


1,340


91,845


جدول 1: میانگین هزینه های نصب و راه اندازی (عملیاتی) یك شبكه VOIP



بنابراین همان‌طور كه در جدول 1 نشان داده شده است، به طور تقریبی نصب و راه‌اندازی یك شبكه VoIP، برای یك سازمان در حدود 100 هزار دلار هزینه به همراه دارد كه غیر از هزینه خرید تجهیزات می‌باشد. البته این هزینه، به ابعاد سازمان و اهداف آن بستگی زیادی دارد.

هزینه عملیاتی برای سازمان‌های كوچك (با كمتر از 100 پرسنل) به دلیل عدم نیاز به سیستم‌های حرفه‌ای، به مراتب كمتر خواهد بود. همین استثنا در مورد هزینه‌های سرمایه‌ای نیز صدق می‌كند. سازمان‌هایی با 100 تا 499 پرسنل بیشترین هزینه را به نسبت تعداد كاربران VoIP متحمل خواهند شد.
 
با افزایش تعداد كاركنان، هزینه‌های مشتركی همچون هزینه برنامه‌ریزی، به تعداد بیشتری از كاربران سرشكن می شود و هزینه به ازای هر نفر پایین می‌آید. چنین سازمانی به ازای هر كاربر VoIP خود در حدود 771 دلار هزینه می‌كند. درحالی‌كه این هزینه برای سازمان‌هایی با بیش از 1000 نفر پرسنل، به 448 دلار (به ازای هر نفر) كاهش می‌یابد.

جدول 2 تركیب هزینه‌های عملیاتی و سرمایه ای را به ازای هر نفر كاربر و به تفكیك سازمان‌هایی با ابعاد گوناگون نشان می‌دهد.
































تعداد پرسنل سازمان


هزینه‌های عملیاتی به ازای هر نفر


هزینه سخت‌افزار به ازای هر واحد (به انضمام هزینه PBX)


هزینه كل به ازای هر نفر


كمتر از 100 نفر


122 


641 


763    


بین 100 تا 499 نفر


136


771 


907     


بین 500 تا 999 نفر


117  


  548 


 665


بیش از 1000 نفر


37


488  


525   


جدول 2: هزینه‌های ایجاد شبكه VoIP به ازای هر كاربر (بر حسب دلار)



گام سوم: محاسبه هزینه های جانبی

علاوه‌بر هزینه‌های عملیاتی و سرمایه‌ای، بسیاری از سازمان‌ها، مبالغی را جهت آموزش پرسنل خود و همچنین تهیه ابزارهای امنیتی و مدیریتی درنظر می‌گیرند.

مطالعات نشان می‌دهد كه تنها 25درصد از سازمان‌ها، پیشاپیش چنین هزینه‌هایی را در نظر می‌گیرند، ولی سایر سازمان‌ها نیز بعد از روبه‌رو‌‌شدن با مشكلات مجبور به هزینه‌كردن در این موارد می‌گردند. به‌هر حال، به‌طور میانگین 100 هزار‌دلار جهت خرید و راه‌اندازی ابزارهای مدیریتی لازم خواهد بود.



























 


سازمان كوچك  


سازمان متوسط 


سازمان بزرگ  


تعداد مربیان آموزشی مورد نیاز


 1-2


 2-5


10-30


  هزینه هر مربی


2500


2000


1700   


  هزینه كل‌


5000- 2500


1000-4000


5100‌-17000 


جدول 3: هزینه‌های آموزشی VoIP (بر حسب‌دلار)


جدول 3 : آموزش یكی دیگر از چیزهایی است كه گاهی دست‌كم گرفته می‌شود.

با این فرض كه شركت‌های سازنده، معمولا حدود 1700 تا 2500 دلار به ازای هریك از مربیان آموزشی خود طلب می‌كنند. با این حساب، هزینه‌های آموزشی سازمان‌های متقاضی مطابق با جدول 3 خواهد بود.

گام چهارم : محاسبه صرفه جویی ناشی از به كارگیری VoIP 
تا همین اواخر هزینه VoIP در مكالمات راه دور به مراتب كمتر از هزینه مشابه سیستم تلفن عادی بود. ولی با پایین آمدن بهای خدمات تلفنی، دیگر این تفاوت، چشمگیر نیست. سازمان‌ها معمولا بین 2 تا 4 سنت برای هر دقیقه مكالمه راه دور هزینه می‌كنند كه با استفاده از VoIP این هزینه 20 تا40 درصد (بستگی به كشوری كه در آن قرار دارند) كاهش می‌یابد.
 










































 


سازمان كوچك 


  سازمان متوسط


سازمان بزرگ


  هزینه تلفن راه‌دور  و بین‌الملل (به ازای یك دقیقه)


4/0


 20%


20% - 30% 


تعداد خط تلفن (به ازای هر سایت)


0


 1  تا 2


2  تا  6


 میانگین هزینه ماهانه (به ازای 400 دلار برای هر خط)


0


800  تا 400


800 تا 2400


صرفه‌جویی سالانه


0


4800 تا 9600


9600 تا 28800


كاهش هزینه خطوط استیجاری‌


 95/0


 75%


70%


   هزینه متوسط (به ازای 45 دلار برای هر خط)


متناسب با مجموع خطوط


 


 


جدول 4 : صرفه‌جویی ناشی از به‌كارگیری شبكه VoIP (بر حسب دلار)



با توجه به مطالعات انجام گرفته، یك سازمان نمونه با ایجاد شبكه همگرا و قراردادن مكالمات تلفنی خود برروی آن به طور كلی حدود 25 تا60 درصد در هزینه‌های ارتباطی خود صرفه‌جویی می‌كند كه یكی از مهم‌ترین دلایل آن، كاهش تعداد خطوط تلفن این سازمان می‌باشد.

گام پنجم: محاسبه كاهش هزینه‌های كنفرانس‌های صوتی - تصویری
بسیاری از سازمان‌ها با قرار دادن كنفرانس‌های صوتی - تصویری خود برروی شبكه همگرا، كاهش هزینه  قابل ملاحظه‌ی را تجربه خواهند كرد كه طی یك دوره زمانی 4 تا 12ماهه موجب بازگشت سرمایه اولیه خواهد گردید.











































 


 سازمان خدماتی با 800 نفر پرسنل 


سازمان مهندسی با 1000 نفر پرسنل


 هزینه ماقبل VoIP
 (در هر دقیقه)


15/0


19/0


هزینه پس از نصب VoIP
(در هر دقیقه)


2/0 


  1/0


  دقیقه در ماه‌


180000


   000/27


هزینه ماهانه ماقبلVoIP


000/27 


000/5 


صرفه‌جویی ماهانه‌


400/23  


750/4


صرفه‌جویی سالانه


800/280 


000/57


هزینه تجهیزات


000/132


000/21


مدت زمان لازم برای بازگشت سرمایه


 شش ماه 


 چهار ماه  


جدول 5- صرفه جویی در هزینه كنفرانس های تلفنی (برحسب دلار) 


جدول 5 : برای مثال یكی از سازمان‌های مورد بررسی كه سالانه در حدود 317 هزار دلار صرف كنفرانس‌های ویدئویی خود می‌نمود، با خرید یك سیستم كنفرانس مبتنی بر VoIP به قیمت 170هزار، دلار عملا ظرف 5 ماه هزینه انجام شده خود را بازیابی نمود.

جدول 5 ریز هزینه‌های كنفرانس‌های صوتی دو سازمان نمونه را قبل و بعد از به‌كارگیری VoIP نشان می‌دهد.



گام ششم: صرفه جویی ناشی از تغییرات و جابه‌جایی‌ها
به طور متوسط هر سازمان در حدود 100 دلار هرگونه جابه‌جایی و تغییر در خطوط تلفنی خود هزینه می‌كند.
 
به‌كارگیری VoIP به دلیل انعطاف بالای این فناوری، چیزی در حدود 89 تا 98 درصد در این‌گونه هزینه‌ها صرفه‌جویی ایجاد می‌كند. از طرفی، هر تغییر در تجهیزات PBX فعلی تا 45 دقیقه به طول می‌انجامد، (كه در این مدت اختلالاتی در شبكه  مشاهده می‌گردد).

در مقابل، زمان مورد نیاز برای هر گونه تغییر در مورد تجهیزات IP PBX، در حد 10دقیقه می باشد.

گام هفتم: كاهش هزینه پرسنلی
در آخرین مرحله باید دید كه به‌كارگیری فناوری نوین، چه تاثیری در كاهش هزینه‌های نیروی انسانی دارد. به طور میانگین هر سازمان با به‌كارگیری ایده شبكه همگرا، در حدود 7/0نفر صرفه‌جویی در پرسنل فنی خود به عمل می‌آورد كه كاهشی در حدود 76 هزار دلار در سال را به دنبال دارد.

علاوه‌براین، به‌كارگیری VoIP و استفاده از قابلیت‌های پیشرفته این فناوری، تعداد پرسنل لازم در بخش پذیرش یك سازمان را به حدود نصف كاهش می‌دهد. (با این حال، با وجود هزینه پایین نیروی انسانی متخصص در كشور خودمان، به نظر می‌رسد كاهش آن، فاكتور مهمی در تصمیم‌گیری در مورد به كارگیری VoIP در سازمان نمی‌باشد.


فهرست آخرین عناوین

 
    تبليغات  
 







 
  سفارش آگهی