عناوين



 اخبار


برگزیده


امنيت


مقاله


گزارش و گفتگو


ياداشت


اخبار شرکتها


همايشها



فراخوانها و آئين نامه ها


عکس و ویدئو

 
  خدمات



نسخه موبایل



خروجی پیامک



خروجی RSS



عضویت در خبرنامه ها

 

راهنما
تبليغات


 

سفارش آگهی
مقاله
یکشنبه، 28 آبانماه 1385

11:39 AM

November 19, 2006


از Netscape تا فایرفاكس

منبع: CNetNews
مترجم: پارس آنلاین


در حال حاضر كه مرورگر شركت مایكروسافت به عنوان رایج‌ترین مرورگر در بازار مرورگرها (دست‌كم از نظر میزان استفاده كننده) به شمار می‌آید، شاید این اظهار نظر كه شركت مایكروسافت در میدان رقابت مرورگرها یك بازنده است یك اظهار نظر مبتنی بر حس شخصی و غیرواقعی قلمداد شود.


در اولین میدان رقابت مرورگرها در اواسط سال 1990 مرورگر Netscape به عنوان محبوب‌ترین و اصلی‌ترین مرورگر اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گرفت و نگارش‌های جدید اینترنت اكسپلورر مایكروسافت در مقایسه با Netscape از مقبولیت بسیار ناچیزی برخوردار بود.


سپس مایكروسافت با استفاده از نفوذ سیستم عامل ویندوز تسلط خود بر مرورگرهای اینترنتی را به سایر رقبا دیكته كرد و مرورگر اینترنت اكسپلورر مایكروسافت به عنوان یك مرورگر موفق اینترنتی معرفی شد.


هرچند شاید بیان دقیق این كه سهم مرورگر اینترنت اكسپلورر مایكروسافت در بازار مرورگرها چه قدر است كار آسانی نباشد. ولی می‌توان گفت كه سهم این مرورگر در بازار با اطمینان بیش از 50 درصد است. تا قبل از ارایه مرورگر فایرفاكس 1 شركت موزیلا، مرورگر اینترنت اكسپلورر بالای 90 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده بود كه با عرضه فایرفاكس این میزان به نسبت زیادی كاهش پیدا كرد.


از قرار معلوم فایرفاكس موزیلا توانست در بازار رقابت نسبت به مرورگر Netscape از استقبال بسیار بهتری برخوردار باشد. مطلب قابل توجه این است كه سهم بازار یك مفهوم بسیار جداگانه‌ای از آگاهی‌ بازار است و گذشت زمان است كه به مرور با افزایش آگاهی، سهم بازار را به نفع محصول بهتر سوق خواهد داد.


از نقطه نظر بررسی محصول خوب، اینترنت اكسپلورر نا امن بوده و مبتنی بر استانداردهای تعریف شده نیست و امتیاز آن به صورت Open نیست. در دیگر سو موزیلا مرورگر فایرفاكس را به صورت Open ارایه می‌دهد و نسبت به مرورگر اینترنت اكسپلورر بیشتر مبتنی بر استانداردهای تعریف شده بوده و ایمن‌تر از آن است.


اما آیا فایرفاكس موزیلا واقعا ایمن‌تر از اینترنت اكسپلورر است؟
به نظر من زمانی كه استفاده از سیستم عامل ویندوز در سراسر دنیا به این اندازه فراگیر است و بیشتر مردم از این سیستم عامل استفاده می‌كنند ارایه یك مرورگر ایمن كاری بسیار سخت و دشوار است. به هر حال هرچند كه اینترنت اكسپلورر به اندازه فایرفاكس Open نیست ولی امكان توسعه آن بسیار زیاد است و گامهای بسیار مثبتی در جهت استفاده از استانداردهای تعریف شده در نگارش‌های جدید اینترنت اكسپلورر برداشته شده است.


با همه این اوصاف به نظر من مایكروسافت با اقدامات خود (شاید نه از روی عمد) موقعیت خود را در بازار مرورگرها در مقایسه با موزیلا متزلزل‌تر كرده است.


اجازه بدهید آخرین نگارش‌های مرورگرهای دو شركت را بررسی كنیم: اینترنت اكسپلورر 7 و فایرفاكس 2. فایرفاكس 2 را همه می‌توانند به سادگی نصب و اجرا كنند در حالی كه در مورد اینترنت اكسپلورر 7 وضعیت به این منوال نیست.


برای اجرای IE7 نصب یك نسخه‌ی معتبر از ویرایش اصلی ویندوز XP ضروری است. این امكان هرچند برای جلوگیری از انتشار غیرقانوی ویندوز بسیار مفید است اما یكی از موانعی است كه استفاده از IE7 را مشكل می‌سازد. شاید خیلی‌ از مردم قصد استفاده از CDهای جعلی ویندوز را نداشته باشند ولی نادانسته بدون چك كردن اصل بودن از چنین CDهایی استفاده كنند.


همچنین مرورگر اینترنت اكسپلورر 7 فقط در سیستم عامل ویندوز XP و ویستا قابل اجرا است در حالی كه فایرفاكس 2 از سیستم‌ عامل‌های ویندوز 2000، ME و حتا ویندوز 98 (هرچند با سرعت پایین) قابلیت اجرا شدن را دارا است.
مرورگر اینترنت اكسپلورر برای توسعه به دلیل انحصاری بودن آن از امكانات زیادی برخوردار نیست ولی فایرفاكس به دلیل اینكه به صورت یك نرم‌افزار Open می‌باشد می‌تواند توسط شركت‌های دیگر پشتیبانی شده و در نتیجه توسعه بیشتری پیدا كند.


مطمئنا مایكروسافت برای توسعه مرورگر اینترنت اكسپلورر 7 از انجمن‌های مختلف استفاده خواهد كرد ولی كاملا روشن است كه توسعه این مرورگر توسط چندین شركت كوچك قابل مقایسه با یك نرم‌افزار Open كه توسط شركت‌های بزرگ از سراسر دنیا پشتیبانی می‌شود، نیست.


در مبارزه برای فروش بیشتر مرورگرها شركت موزیلا می‌تواند در برابر مایكروسافت سهم بیشتری از بازار را در دست گیرد. مرورگر اینترنت اكسپلورر یك مركز درآمد برای مایكروسافت محسوب نمی‌شود و محصولی نیست كه به صورت جداگانه خرید و فروش گردد. این امر در مورد موزیلا هم صدق می‌كند. اما قرارداد شركت موزیلا با گوگل در جستجوی اینترنتی می‌تواند درآمد ده‌ها میلیون دلار برای موزیلا را در سال تضمین كند.


كدام یك برنده خواهند شد؟ پیش‌بینی این امر از هم‌اكنون كار آسانی نیست.
موزیلا در حال حاضر در مقایسه با مایكروسافت از سهم بسیار كمتری در بازار مرورگرها برخوردار است اما آیا این وضعیت همچنان ادامه خواهد داشت؟


بینش و آگاهی مردم نسبت به مرورگر موزیلا روز به روز بیشتر می‌شود و استقبال مردم از این مرورگر به سرعت در حال رشد است. سایت‌ ارایه دهنده اینترنت اكسپلورر همچنان فعال است ولی از طرف دیگر استقبال از سایت فایرفاكس نیز كماكان در حال افزایش است.


مایكروسافت جایگاه خود در بازار مرورگرهای اینترنتی را لرزان می‌بیند و به همین خاطر تلاش زیادی می‌نماید كه مرورگر خود را در كشورهایی كه اخیرا به اینترنت دسترسی پیدا كرده‌اند را گسترش دهد.


هنوز كاملا مشخص نیست كه در جنگ تازه مرورگرهای اینترنتی كدام شركت برنده خواهد بود. اما یك چیز كاملا مشخص است و آن هم اینكه موضوع فایرفاكس با Netscape كاملا متفاوت است. مرورگر Netscape بعد از شكست در برابر مرورگر اكسپلورر در اواخر دهه 90 تغییرات اساسی و بنیادی در مرورگر خود برای دستیابی به سهم اصلی خود از بازار مرورگرهای اینترنتی تغییرات قابل توجهی انجام نداد. در حالی كه موزیلا با تغییرات و اصلاحات عمده در مرورگر خود رقیب جدی برای مایكروسافت در این بازار محسوب می‌شود.


جنگ مایكروسافت با Netscape در سال 1990 یك جنگ نابرابر بود و رفتارهای متناقضی را در بر داشت. اما در شرایط كنونی وضعیت متفاوت بوده و با آن زمان قابل قیاس نیست. هر دو طرف مایكروسافت و موزیلا در تلاشند كه مرورگر خود را مبتنی بر استانداردهای تعریف شده ارایه و نمایش دهند. مشخصا طرفی برنده خواهد بود كه امكانات بهتری داشته باشد و آزمایشات خود را با موفقیت پشت سر گذاشته باشد.


من فكر می‌كنم در این رقابت پیروز واقعی استفاده كنندگان از وب و اینترنت هستند. رقابت موزیلا با مایكروسافت در عرصه مرورگرها می‌تواند سبب بروز نوآوری در خدمات مرورگرها باشد و نتایج مثبتی برای استفاده‌كنندگان از اینترنت به همراه داشته باشد.


بنابراین اصلا مهم نیست كه برنده چه كسی است. برنده واقعی استفاده‌كنندگان اینترنت هستند كه بیشترین بهره را از رقابت دو شركت در عرصه مرورگرها خواهند برد.




لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

برای عضویت در خبرنامه پیامکی ایستنا اینجا را کلیک کنید. برای عضوریت در خبرنامه روزانه ایمیلی ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه  ایمیلی ایستنا نمایش داده میشود.


فهرست آخرین عناوین

 
    تبليغات  
 







 
  سفارش آگهی