عناوين



 اخبار


برگزیده


امنيت


مقاله


گزارش و گفتگو


ياداشت


اخبار شرکتها


همايشها



فراخوانها و آئين نامه ها


عکس و ویدئو

 
  خدمات



نسخه موبایل



خروجی پیامک



خروجی RSS



عضویت در خبرنامه ها

 

راهنما
تبليغات


 

سفارش آگهی
مقاله
یکشنبه، 20 خردادماه 1386

07:20 PM

June 10, 2007


آشنایی با IP-TV

نوشته: محمد کشوری
منبع: گروه علمی-تحلیلی طیف

در این مقاله سعی كرده‌ایم خواننده را با مبانی فناوری IP-TV آشنا كنیم و به طور مختصر به وضعیت ارائه آن در جهان بپردازیم.

IP-TV چیست؟

به ارسال و پخش برنامه‌های تلویزیونی برای مشتركان از طریق زیرساخت باند وسیع و توسط پروتكل اینترنت IP-TV گفته می‌شود. این سرویس معمولاً با سرویس‌های دیگری مانند ویدئو بر طبق تقاضا و تلفن اینترنتی و اینترنت پرسرعت، در قالب یك" بسته" به مشتركان ارائه می‌شود.
امروزه، بسیاری از سرویس‌دهندگان باند وسیع ارائه سرویس‌های تلویزیونی را روی شبكه‌های IP آغاز كرده‌اند. به علت توسعة باند وسیع و پیشرفت‌های چشمگیر در ارائه فناوری‌هایی چون ADSL2+ كه توان پخش محتوای چند‌رسانه‌ای را با كیفیت بالا دارد و نیز ارائه استاندارد‌های نوین فشرده‌سازی مانند MPEG-4 و كاهش هزینه‌های انتقال دیتا و...، بازار IP-TV پتانسیل بسیار خوبی برای رشد پیدا كرده است.

كاربرد‌های IP-TV


• پخش دیجیتالی تلویزیون: سرویس‌های پخش دیجیتالی امروزی عموماً از طریق كابل یا ماهواره به مشتركان می‌رسند؛ اما ظهور نسخه‌های جدید و پرسرعت DSL (با توجه به گستردگی زیر ساخت آن) IP-TV را به رقیب جدی ارائه سرویس‌های تلویزیونی ماهواره و كابل تبدیل كرده است. از سوی دیگر، IP-TV نسبت به تلویزیون‌های معمولی توانایی رساندن تعداد زیادتری از كانال‌های تلویزیونی به مشترك را دارد. علاوه بر این، به علت ماهیت "بسته ای" دیتا و دوطرفه (تعاملی) بودن خط ارتباطی، بیننده قادر است كه تصمیم بگیرد كه "چه‌چیز" را "چه وقت" می‌خواهد ببیند.

• ویدئو بر طبق تقاضا: این سرویس در واقع یك سرویس برای استفاده شخصی مشتركان است كه در آن كاربر قادر به انتخاب و دانلود محتوای ویدئویی مورد علاقة خود است. این سرویس برای اپراتورها یك سرویس درآمدزاست و شامل این بخش‌ها است:

o فیلم بر طبق تقاضا كه كاربران از یك" بانك فیلم" فیلم مورد علاقه خود را انتخاب می‌كنند.

o برنامه‌ها و محتواهای ذخیره‌شده‌ای كه لزومی به مشاهده بهنگام آنها نیست و كاربر می‌تواند آنها را دانلود و سپس مشاهده كند. مثل: اخبار، رویدادهای ورزشی، برنامه‌های آموزشی و...

• سرویس‌های تلفنی گوناگون: تلفن معمولی، تلفن تصویری و ویدئو كنفرانس انواع سرویس‌های تلفنی هستند كه می‌توانند توسط IP-TV ارائه شوند.

• دسترسی به اینترنت: امروزه اتصال به وب یك نیاز ضروری است كه كاربردهای بسیار متنوعی دارد؛ IP-TV این نیاز را هم برآورده می‌كند.

• آموزش از راه دور: با توجه به زیرساخت مناسب و گستردگی توزیع IP-TV، برنامه‌های آموزش از راه دور الكترونیكی می‌تواند از طریق این سرویس به كاربران برسد.
شكل 1 گستره وسیع سرویس‌های IP-TV را نشان می‌دهد.



اجزای IP-TV


ارائه IP-TVمستلزم تهیه محتوا برای انتشار، مدیریت محتوا و رساندن آن با كیفیت و امنیت مناسب به كاربر نهایی است. بر این اساس، اجزای IP-TV را می‌توان به این صورت برشمرد: (شكل 2)



• منابع محتوا: منظور محتوای دیجیتالی و ویدئویی است كه از تولیدكنندگان محتوا نظیر تهیه‌كنندگان برنامه‌های چند‌رسانه‌ای، شبكه‌های تلویزیونی و... تهیه می‌شود.

• گره‌های سرویس: گره‌های سرویس، جریان ویدئو و محتوا با فرمت‌های متفاوت را دریافت كرده و پس از شكل‌دهی مجدد، آنها را با كیفیت سرویس مناسب در ناحیه‌ای وسیع از شبكه به مشتركان ارسال می‌كند.

• هسته توزیع در شبكه: این بخش توانایی توزیع و سایر قابلیت‌هایی را كه برای ارسال مطمئن دیتا به تجهیزات انتهایی (CPE) مشتركان مورد نیاز است فراهم می‌آورد. این بخش شامل زیرساختی از DSLAM‌ها و شبكه نوری است كه در اداره مركزی یا نقاط توزیع راه دور واقع شده‌اند.

• شبكه دسترسی مشتری: ارسالIP-TV به منازل مشتركان از طریق خطوط DSL با سرعت بالا نظیر ADSL2+ و VDSL و یا خطوط فیبر نوری ممكن است. منظور از شبكه دسترسی نیز همین تكنولوژی‌هاست.

• تجهیزات انتهایی مشترك: بخشی است كه ترافیك IP-TV بدانجا ختم می‌شود و در اختیار مشترك است. این بخش كه می‌تواند یك جعبه نصب شدنی باشد، به عنوان بخش عملیاتی سرویس عمل می‌كند و كارهایی چون اتصال به شبكه، كدگشایی دیتا، كنترل نمایش به دلخواه كاربر و... را بر عهده دارد.

راز جذابیت‌های IP-TV چیست؟


پس از گسترش موج باند وسیع در دنیا، سرویس‌هایی كه قابلیت ارائه روی باند وسیع را دارند به سرعت در حال گسترش هستند. در واقع جذابیت این سرویس‌ها است كه مشتركان را به سوی تكنولوژی باند وسیع سوق می‌دهند. IP-TV به عنوان یكی از سرویس‌هایی كه لازمه ارائه آن وجود زیرساخت باند وسیع است، در حال تبدیل شدن به یكی از جذاب‌ترین سرویس‌ها است. اما به راستی علت این مسأله چیست؟

امكان پیاده سازی در گستره و مقیاس وسیع


توسعه دو فناوری مهم، زمینه راه‌اندازی گسترده IP-TV را فراهم كرده است. این دو فناوری عبارتند از:
• فناوری‌های دسترسی با سرعت بسیار بالا مانند: ADSL2+، VDSL و فیبر نوری در قالب فیبر به خانه
• فشرده‌سازی به شیوه MPEG-2
فناوری ADSL2+ هم كیفیت انتقال را از طریق افزایش پهنای باند زیاد می‌كند و هم با توجه به آنكه با افزایش فاصله، نرخ انتقال دیتا در DSL به شدت افت می‌كند، با افزایش پهنای باند می‌تواند نواحی دورتری را تحت پوشش DSL قرار دهد. فیبر یا FTTH نیز عملكرد بسیار خوبی دارد و از تمامی تكنولوژی‌ها و از جمله ADSL2+ نیز برتر است. (سرعت ارسالMbps 100 تا Gbps 1 در مقایسه باMbps 25) البته اشكال عمدة فیبر، زمان‌بر بودن نصب و گسترش آن و هزینه زیاد ایجاد آن است كه معمولاً جز با كمك و همكاری مؤثر دولت‌ها ممكن نیست. MPEG-4 نیز برای ارسال به نصف پهنای باند MPEG-2 نیاز دارد كه مسلماً مزیتی مهم است.

مقرون به صرفه بودن سرویس‌های سه‌گانه


منظور از سرویس‌های سه‌گانه، ارائه اینترنت پرسرعت، تلفن و تلویزیون IP در قالب یك "بسته" به مشترك است. مسلماً هر یك از این سرویس‌ها، كاربردها و جذابیت‌های خود را دارد كه ارائة همه آنها با هم و با قیمت مناسب، بر جذابیت‌های آنها می‌افزاید. مشخص است كه این ارائه این سرویس یك بازی برد-برد برای طرفین است. هم مشتركان نیازهای ارتباطی خود را با پرداخت هزینه‌ای مناسب برآورده می‌كنند و هم شركت‌های مخابراتی حداكثر استفاده را از سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در زیرساخت، شبكه دسترسی و تجهیزات خود می‌برند.

ورود به یك بازار عظیم


بنا به آمار، اپراتورهای كابلی و ماهواره‌ای تلویزیونی در سال 2004، فقط در ایالات متحده، 55 میلیارد دلار درآمد كسب كرده‌اند. بنابراین، به دلیل گردش مالی بسیار زیاد ارائه سرویس‌های تلویزیونی، تمامی اپراتورها مشتاقانه به دنبال فرصت‌هایی نوین برای ارائه سرویس‌های تلویزیونی هستند.


توسعه دو فناوری مهم، زمینه راه‌اندازی گسترده IP-TV را فراهم كرده است. این دو فناوری عبارتند از:
• فناوری‌های دسترسی با سرعت بسیار بالا مانند: ADSL2+، VDSL و فیبر نوری در قالب فیبر به خانه
• فشرده‌سازی به شیوه MPEG-2

فناوری ADSL2+ هم كیفیت انتقال را از طریق افزایش پهنای باند زیاد می‌كند و هم با توجه به آنكه با افزایش فاصله، نرخ انتقال دیتا در DSL به شدت افت می‌كند، با افزایش پهنای باند می‌تواند نواحی دورتری را تحت پوشش DSL قرار دهد. فیبر یا FTTH نیز عملكرد بسیار خوبی دارد و از تمامی تكنولوژی‌ها و از جمله ADSL2+ نیز برتر است. (سرعت ارسالMbps 100 تا Gbps 1 در مقایسه باMbps 25) البته اشكال عمدة فیبر، زمان‌بر بودن نصب و گسترش آن و هزینه زیاد ایجاد آن است كه معمولاً جز با كمك و همكاری مؤثر دولت‌ها ممكن نیست. MPEG-4 نیز برای ارسال به نصف پهنای باند MPEG-2 نیاز دارد كه مسلماً مزیتی مهم است.

یك فرصت استثنایی


IP-TV یك پدیده جهانی است كه فرصتی را برای شركت‌های مخابراتی جهت استفاده بهتر از زیرساخت‌های خود به منظور ارسال ویدئو و محتوای دیجیتال روی شبكه‌های IP فراهم كرده است. تحقیقات نشان می‌دهد كه تعداد مشتركان IP-TV از 2.1میلیون در سال 2004 به 27میلیون در سال 2008 خواهد رسید و درآمد حاصل از آن در این سال از 15 میلیار دلار خواهد گذشت. (شكل 3)

در این میان، قاره آسیا در ارائه IP-TV پیشرو خواهد بود. بر اساس برخی تحقیقات، از 13 كشور آسیای شرقی 7 كشور در حال راه‌اندازی یا ارائه IP-TV هستند. بزرگترین شركت مخابراتی هنگ‌كنگ به نام PCCW هم‌اكنون حدود یك‌سوم تعداد كل مشتركان IP-TV دنیا را در اختیار دارد كه عمدتاً بر روی شبكه ADSL با پهنای باند Mbps 6 سرویس خود را ارائه می‌دهد.

در اروپای غربی نیز هم اكنون DSL در میان شیوه‌های دسترسی باند وسیع مقام اول را دارد و رتبه بعدی از آن كابل است. بنا به آمار، هم‌اكنون حدود 40میلیون خانوار در اروپای غربی مشترك باند وسیع هستند كه پیش‌بینی می‌شود این تعداد در سال 2010 به 107میلیون (معادل 63 درصد كل خانوارهای اروپای غربی) برسد. اما ارائه IP-TV در كشورهای مختلف این قاره نیز آغاز شده است؛ در ایتالیا و سوئد به ترتیب FastWeb به حدود 200 هزار مشترك و ViaSat به 300 هزار مشترك بر روی فیبر و DSL، IP-TV ارائه می‌كنند. جالب توجه آنكه ViaSat اولین اپراتور اروپایی است كه اینترنت باند وسیع را با سرعت Mbps 100 (روی فیبر) ارائه می‌دهد. همچنین ارائه ADSL2+ با سرعت Mbps 24 در ازای ماهیانه 40 یورو، از دیگر خدمات این شركت است.


در انگلستان VNL ارائة سرویسی موسوم به HomeChoice را از سپتامبر2004 آغاز كرده است. مشتركان با دریافت این سرویس در حقیقت 3 سرویس دارند: تلویزیون دیجیتال، اینترنت پر سرعت و تلفن. هزینه این سرویس جذاب هم اكنون (تابستان 2006) به ماهیانه 15 پوند رسیده است.



نتیجه‌گیری


IP-TV در حال فراگیر شدن است. گسترش زیرساخت‌های باند وسیع و شبكه‌های مبتنی بر IP و فشار بازار و رقابتی‌تر شدن فضا از یك سو و حركت سرویس‌ها و تقاضای مشتركان به سمت همگرایی دیجیتالی از سوی دیگر، به تسریع این روند دامن می‌زند. در این میان IP-TV می‌تواند با بهره گیری از نقاط قوت و مزایای ذاتی خود نظیر آشنایی طولانی مدت مردم با تلویزیون و گسترش روز افزون شبكه‌های دسترسی باند وسیع به یكی از محبوبترین و گسترده ترین سرویس‌های عصر دیجیتال تبدیل گردد.
سرویس‌دهندگان مخابراتی با استفاده ازتجربه‌های خود در ایجاد و گسترش شبكه‌های مخابراتی و ارائه سرویس بر روی آنها و اعتباری كه نزد مشتریان خود كسب كرده‌اند، می‌توانند در ارائه IP-TV نقش اصلی را بر عهده بگیرند. البته ارائه و بسط یك زنجیره ارزش و ایجاد پیوند و همكاری تنگاتنگ با تولیدكنندگان فیلم و محتوا و صاحبان شبكه‌های تلویزیونی در این میان بسیار ضروری است.

مراجع:

1- “he IPTV/VoD Challenge - Upcoming Business Models” By Jochen Altgeld1 and John D. (J.D.) Zeeman, International Engineering Consortium (IEC)
2- The IP Television Opportunity- a sector overview, August, 2005
3- IPTV: Distribution in Home Networks, white paper , www.intellon.com

پی‌نوشت‌ها:

Vide On Demand (VOD)
VOIP
Real-time
Content Sources
Service Nodes
Core Distribution Network
customer premises equipment (CPE)
Customer Access Network
Set top box
Triple play
fiber-to-the-home (FTTH)



لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

برای عضویت در خبرنامه پیامکی ایستنا اینجا را کلیک کنید. برای عضوریت در خبرنامه روزانه ایمیلی ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه  ایمیلی ایستنا نمایش داده میشود.


فهرست آخرین عناوین

 
    تبليغات  
 







 
  سفارش آگهی