عناوين



 اخبار


برگزیده


امنيت


مقاله


گزارش و گفتگو


ياداشت


اخبار شرکتها


همايشها



فراخوانها و آئين نامه ها


عکس و ویدئو

 
  خدمات



نسخه موبایل



خروجی پیامک



خروجی RSS



عضویت در خبرنامه ها

 

راهنما
تبليغات


 

سفارش آگهی
مقاله
سه شنبه، 23 مردادماه 1386

01:43 AM

August 14, 2007


امنیت فعالیت‌های محتوایی تلفن‌همراه

منبع: گروه علمی-تحلیلی طیف به نقل از GSM>3G Vision



قابلیت‌های مرورگرهای توسعه‌یافتة اینترنتی، همراه با تمایل رو به افزایش اپراتورها برای در نظر گرفتن هزینه‌های ماهانة ثابت برای مشاهدة صفحات اینترنت تلفن همراه، به این معنی است كه میزان استفاده از اینترنت از طریق تلفن همراه به سرعت در حال افزایش است. این رشد بیشتر به سبب استقبال افراد زیر 35 سال از این خدمات است. این نظر لوركان بورك ، مدیر عامل شركت Adaptiv Mobile، است كه در زمینه آنتی‌ویروس، آنتی‌اسپم و فیلتر كردن خدمات محتوایی تلفن همراه، بسیار مشهور است.


البته این مسأله تنها موضوع مورد توجه لوركان بورك نیست. او می‌گوید:"با وجود اینكه تغییر در هزینه‌های ماهانة ثابت و افزایش قابلیت‌های گوشی‌های تلفن، مزایای بسیار خوبی را برای مصرف‌كنندگان به ارمغان می‌آورد، اما ما باید به یاد داشته باشیم همانطور كه خدمات و برنامه‌های تلفن همراه تكامل پیدا می‌كند، هكرها نیز تلاش‌های خود را بر ویروس‌های تلفن همراه، Scam , Phishing متمركز می‌كنند، تحقیقات نشان می‌دهد كه سرعت و میزان رشد و افزایش ویروس‌های تلفن همراه بسیار بیشتر از ویروس‌های كامپیوترهای شخصی بوده است."


میزان خطری كه شركت‌ها و كاربران شخصی را تهدید می‌كند، با یكدیگر متفاوت است، اما ابزارهایی كه هكرها استفاده می‌كنند چندان فرقی با هم ندارند. ویروسی كه برای نفوذ به فهرست شماره تلفن‌ موبایل‌های بچه‌ها استفاده می‌شود، شبیه ویروسی است كه برای نفوذ به فهرست تماس‌های یك شركت استفاده می‌شود. بورك در این‌باره می‌گوید:"هر دوی اینها شكستن حریم خصوصی محسوب می‌شود؛ تنها فرق‌ آنها این است كه یكی از آنها عواقب اجتماعی بیشتری به دنبال دارد و دیگری تأثیرات بیشتری در زمینه‌های تجاری دارد."


بورك می‌گوید، زمانی كه برای اولین بار دسترسی به اینترنت از طریق تلفن‌های همراه، عملی شد، اپراتورهای تلفن همراه دسترسی به این خدمات را تنها از طریق پورتال‌های خود امكان‌پذیر كردند و چنین ترویج كردند كه استفاده از اینترنت از طریق موبایل بسیار ایمن‌تر و شخصی‌تر از اینترنت معمولی است. او می‌گوید:"البته این مسأله مورد سوء‌استفاده هكرهایی كه با ایجاد حس امنیت دروغین، مشتریان را فریب می‌دهند، قرار گرفته است؛ آنها مشتركان را تشویق می‌كنند كه اطلاعات شخصی خود را به طور عمومی بیان كنند."


اما واژة "مشتركان" فقط به معنی مشتركان بالاتر از هجده سال نیست. بورك بررسی‌ای در مورد مشتركان انگلیس انجام داده كه نشان می‌دهد، 71درصد از نوجوانان یازده‌ساله در انگلیس، صاحب تلفن همراه هستند.


وی می‌گوید:"بچه‌ها اكنون از تلفن‌هایشان برای قرار گذاشتن، خرید و شبكه‌سازی اجتماعی استفاده می‌كنند كه این امر، توجه به مسایل مهمی چون حفظ حریم خصوصی، محافظت در مقابل تبلیغات ناخواسته (spam)، phishing و استفادة نامناسب را ضروری می‌سازد."


در این میان، برنامه‌های كنترل محتوای تبلیغات می‌تواند به والدین كمك كند تا بتوانند از دسترسی نوجوانان به وب‌سایت‌های نامناسب جلوگیری كنند و مانع از دریافت پیام‌های ناخواسته شوند.


اما برای شركت‌ها و كاربران شركتی، راهكارهای متفاوتی مورد نیاز است. طبق گفته بورك:"اپراتورها نه تنها می‌توانند با عرضة وسایلی به مشتركان خود، آنها را وادار به پیروی از سیاست‌های شركت در خدمات دسترسی به اینترنت كنند، بلكه می‌توانند این قابلیت را از خدمات دسترسی به اینترنت فراتر ببرند و در مورد ارسال و دریافت پیام نیز چنین طرحی را اجرا كنند، بدین وسیله در حالیكه كاربران را در مقابل تبلیغات ناخواسته، Phishing و حملات ویروسی محافظت می‌كنند، به حفاظت از شبكة اپراتور نیز می‌پردازند."


کوته پیامتأثیرهای تهدیدهای امنیتی بر درآمد اپراتورها
البته باید انتظار داشت شركتی كه در حوزة مشاغل امنیتی فعالیت می‌كند به چنین خطرهایی توجه ویژه مبذول كند، اما آنگونه كه بورك می‌گوید، این مشكلات و خطرها بر كاربردها و در نتیجه، درآمدهای حاصل از خدمات نیز تأثیر می‌گذارد. او در این‌باره اخطار می‌دهد و می‌گوید:"بدون كنترل‌ها، ممكن است كاربران در معرض خطر رفتارها و كارهای ناخوشایند و پیام‌های ناخواسته، محتواهای نامناسب یا فریب‌های عرضه‌كنندگان غیرقانونی، قرار بگیرند. در صورتیكه به چنین مسائلی توجه نشود، به تدریج رشد ضریب نفوذ تلفن همراه در بخش‌های جدید و همچنین كاربرد خدمات ارسال و دریافت پیام و اطلاعات، كاسته خواهد شد."


اما آیا اپراتورها این تهدیدها را جدی می‌گیرند؟ بورك می‌گوید:"اپراتورها به طور كلی، تمایلی برای آشكار كردن و عنوان كردن چنین مسایلی در جامعه ندارند زیرا به عقیدة آنها این امر سبب نگرانی و آشفتگی در مردم می‌شود." البته مشكلات پیچیدة بیشتری نیز در این مورد وجود دارد. افزایش استفاده از SMS به عنوان مكانیزمی برای پخش اخبار، هشدارها و سایر خدمات، سبب شده است كه مرز میان محتوای قابل قبول و غیرقابل قبول به سختی قابل تشخیص باشد. بنابر گفته‌های بورك برای اینكه مشخص كنیم چه محتوایی، تبلیغات ناخواسته است، باید متوجه شویم كه چه محتواهایی از دید دریافت‌كنندگان، قابل قبول است و بر اساس آن، به راه‌اندازی ابزارها و تكنیك‌های امنیتی بپردازیم. شركتی كه بورك مدیر عامل آن است، Adaptive Mobile، طرفدار استفاده از روشی است كه مبتنی بر بازرسی مداوم و ارزیابی دقیق است.


وی می‌گوید:"اولین جایی كه باید به حل مشكل در آن پرداخت، شبكه است و پس از آن، در صورتیكه مشكل و تهدید ادامه یابد و افزایش پیدا كند، باید حل مشكل را تا سطح كاربران نیز پیش برد. اما ابتدا باید در شبكه به بررسی و ارزیابی پرداخت." وی برای حفاظت از كاربران جوان‌تر پیشنهاد می‌كند، اپراتورها و رگولاتورها باید بینشی در والدین به‌وجود آورند كه آنها به فعالیت‌های فرزندانشان حساس باشند و از آن آگاهی داشته باشند؛ پس از آن امكاناتی را برای والدین فراهم كنند كه آنها بتوانند برخی كاربردها را شخصی كنند. از این طریق كار با والدین و خود مردم تقسیم می‌شود.




لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

برای عضویت در خبرنامه پیامکی ایستنا اینجا را کلیک کنید. برای عضوریت در خبرنامه روزانه ایمیلی ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه  ایمیلی ایستنا نمایش داده میشود.


فهرست آخرین عناوین

 
    تبليغات  
 







 
  سفارش آگهی