عناوين



 اخبار


اخبار اختصاصی


امنيت


مقاله


گزارش


ياداشت


اخبار شرکتها


همايشها



فراخوانها و آئين نامه ها


عکس


ICT نگاران چه ميگويند ؟‌

 
تبليغات
 

 

سفارش آگهی
 اختصاصی
جمعه، 7 مردادماه 1384

05:53 PM

July 29, 2005


خدمات ارزش افزوده SMS در ایران

چشم انداز ارائه خدمات ارزش افزوده مبتنی بر بستر کوته پیام

نوشته : آرش کریم بیگی
Arash@ICTna.ir
ناشر: هموطن سلام و ایستنا


 


 


چیزی در حدود یازده سال از واگذاری اولین سری سیم کارت های تلفن همراه در ایران میگذرد.  تا هشتمین سال جا افتادن این وسیله ارتباطی در میان مردم منوی SMS گوشی های تلفن مشترکین یک قابلیت "اضافی" و "بدون کاربرد" بود چرا که سرویس کوته پیام ارائه نمیشد و آن دسته از مشترکینی که میخواستند از همه قابلیت های گوشی هایشان استفاده کنند از این منو بعنوان دفترچه یاداشت یا نوتپد استفاده میکردند!


 


همانطور که خود شبکه تلفن همراه ده سال دیرتر -آنهم دست و پا شکسته- وارد ایران شد (شبکه تلفن همراه سلولی در سال 1362 خلق شد مرداد 73 وارد ایران شد) سرویس کوته پیام هم هشت سال بعد از ورود تلفن همراه به ایران -وباز هم دست و پا شکسته- به مشترکین ارائه شد، تا جایی که نگارنده به یاد میآورد "کوته پیام" اولین بار در نمایشگاه تلکام  2002 در غرفه شرکت مخابرات ایران زمزمه شد:


گروهی از دانشجویان مخابرات و کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف در قالب تیمی با عنوان "هدهد" به سرپرستی دکتر جلیلی روی طراحی و راه اندازی SMS Center کار میکردند.آنها روی دو آنتن BTS دانشگاه شریف و نمایشگاه بین المللی تهران تجهیزات خود را نصب کرده بودند و ارسال و دریافت پیام نوشتاری را از گوشی متصدی غرفه با گوشی دکتر در بخش دیگری از نمایشگاه و در مقابل چشمان حیرت زده بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته بودند! تیم هدهد اولین و تنها مرکز SMS کشور را با قابلیت پشتیبانی از رسم الخط فارسی راه اندازی کرده بود. بعد از مدتی تیم هدهد تبدیل به شرکت تحقیقاتی" امن افزار گستر شریف" شد که با حمایت و پشتیبانی دانشگاه صنعتی شریف و اینبار هم با سرپرستی دکتر جلیلی روی پروژه مرکز SMS و سرویس های ارزش افزوده آن کار میکرد که در نهایت موفق به طراحی و تولید دو روایت SMS Center و سرویس ارزش افزوده پیک آسا شدند.


 


فعالیت های تحقیقاتی تیم دانشگاه شریف ادامه داشت و  اولین ورژن از پک SMS Center  این تیم آماده تجاری شدن بود تا آنکه شرکت مخابرات ایران رسما تصمیم به خرید و راه اندازی مرکز SMS  برای مشترکین تلفن همراه گرفت و در نهایت در زمستان 81 علیرغم وجود پتانسیل و محصول ایرانی مشابه مناقصه خرید،نصب،تجهیز،راه اندازی و آموزش پرسنل را به شرکت ZTE چین واگذار کرد!!!


 


 


پیک آسا : پیام‌رسانی کارآمد، آسان، سریع، و امن


بعد از راه اندازی رسمی و ارائه عمومی امکان ارسال و دریافت کوته پیام (SMS) به عموم در آستانه نوروز 82 که به نوعی وسیله و بستر ارتباطی جدیدی را بر روی شبکه تلفن همراه کشور ایجاد کرده بود همان گروه هدهدی های دانشگاه صنعتی شریف که حالا به امن افزار گستر شریف تغییر نام داده بود و بواسطه تهیه اولین و تنها SMS Center کشور بهتر از هر گروه دیگری با این بستر مخابراتی آشنا بود به فکر تهیه و راه اندازی خدمات ارزش افزوده مبتنی بر SMS افتاد... حاصل این تلاش ها مجموعه محصولات و خدمات پیشتاز و ارزش افزوده ای شد که نام تجاری "پیک آسا" بر آن نهاده شد! برند پیک آسا مخفف عبارت "پیام‌رسانی کارآمد، آسان، سریع، و امن" است.


 


پایگاه اینترنتی پیک آسا به نشانی peykasa.com خیلی زود در میان وبسایت ها و وبلاگ های مختلف فارسی دست به دست میشد. چرا که جامعه تشنه خدمات پیشتاز و ارزش افزوده ای بود که در این وبسایت عرضه میشد:


 


-         ارسال SMS از طریق وبسایت پیک آسا به موبایل های ایرانی


-         دریافت SMS از موبایل های ایرانی از طریق وبسایت پیک آسا


-         ارسال SMS از طریق یاهو مسنجر به موبایل های ایرانی


-         دریافت PM و OffLine از SMS به یاهو مسنجر


-         ارسال Email از طریق SMS


-         دریافت آخرین وضعیت آب و هوای شهرها بوسیله SMS


-         و...


 


 


ما هم بازی !


کم کم دیگر شرکت ها و تیم های تجاری و تحقیقاتی هم به قابلیت ها و جذابیت های SMS پی بردند. ICP پارس آنلاین که خدمات مختلف دسترسی به اینترنت را برای کاربران خانگی,اداری و حتی ISPها تامین میکرد بعد از پیک آسا اولین شرکت ایرانی بود که سرویس ارسال SMS از طریق وبسایتش را برای عموم فراهم کرد. برای جلوگیری از ارسال انبوه و تجاری پیام محدودیتی ایجاد شده بود که هر شناسه میتوانست هر 30 دقیقه یک بار کوته پیامی را ارسال کند. ضمنا برای شناسایی و ایجاد امکان رهگیری نسبی کاربران در موقع ثبت نام از آنها شماره تلفن همراهی تقاضا میشد و رمز عبور به آن شماره SMS میشد ! کم بر تعداد ارائه کنندگان خدمات ارسال کوته پیام از طریق اینترنت افزوده شده : کاریا ارقام که خود را با برند پارس SMS (parssms.com) معرفی کرد ، ایران SMS  (smsiran.com) ،   SMS برای ایران (sms4iran.com )  و IRsms.com از جمله این سایتها بودند که در تنها پارس SMS توانست محبوبیت و نفوذی در حد پیک آسا پیدا کند و باقی این سایتها بخاطر توان ضعیف فنی و مالی برای تامین تجهیزات و خدمات و همچنین ارائه خدمات رایگان و اشانتیون نتوانستند جایگاهی برای خود کسب کنند.


 


سرویس های ارزش افزوده


سرویس های ارزش افزوده زیاد  را میتوان مبتنی بر بستر SMS  ارائه نمود که از جمله آن میتوان به :


-         ارسال و دریافت SMS از طریق وب


-         ارسال و دریافت SMS از طریق IMهای اینترنتی


-         ارسال و دریافت Email از طریق SMS


-         دریافت اطلاعات و اخبار و داده های مختلف از طریق SMS


-         خدمات بانکی مبتنی بر SMS


-         Automatic call distribution) ACD ) که به مشترکان تلفن ثابت شهری (PSTN) امکان فراخوانی (Page) و ارسال پیام های قراردادی به مشترکان موبایل بوسیله SMS را فراهم میکند.


 


 


مثل انسان های اولیه !


پیک آسا ، پارس آنلاین و پارس SMS برعکس همه جای دنیا لینک IP ای به مرکز کوته پیام شرکت مخابرات ایران ( TCI SMS Center ) نداشتند بلکه با یک خط سیم کارت یک میلیون تومانی معمولی مجهز به سرویس ارسال SMS ، یک مودم اکسترنال GSM ، یک سرور همیشه آنلاین و برنامه رابط خدمات ارسال و دریافت کوته پیام از طریق اینترنت را ارائه میکردند و طبیعتا به ازای هر  SMS ارسالی تعرفه عادی آن (حدود14 تومان) را پرداخت میکردند که این رقم ضربدر تعداد مشترکان و متقاضیان استفاده از این خدمات رایگان برای یک شرکت خصوصی (ولو در قد و قواره پارس آنلاین) رقم سنگین و گزافی بود. حداقل کاری که مخابرات میتوانست در حق این سرویس دهندگان بکند ارائه لینک IP به مرکز کوته پیامش و تخفیفی در تعرفه های ارسالی بود چرا که این سرویس دهندگان ارسال دهندگان عمده بوند و هم بواسطه خدمات ارزش افزوده شان برای مخابرات SMS سازی میکردند! یعنی مشترک بواسطه ارائه این خدمات SMS بیشتری ارسال میکرد و این یعنی درآمد بیشتر برای مخابرات ! اما هیچ کدام این دو لطف واقع نشدند !


کم کم برخی از ارائه دهندگان این خدمات بعلت فشار مالی از ادامه سرویس دهی بازمیماندند ! برخی از انها هم که سعی میکردند با جذب تبلیغات مبتنی بر SMS و ارسال SMS انبوه تبلیغاتی هزینه های خود را تامین کنند و به سود دهی برسند چندان راه به جایی نبردند چرا که اختلالات ناگهانی SMSC مخابرات کارشان را ساعت ها متوقف میکرد!


 


بالاخره مناقصه برگزار شد! اما...


بعد از دوسال پیگیری شرکت های خواهان ارائه خدمات ارزش افزوده مبتنی بر بستر SMS اوائل زمستان گذشته اطلاعیه شرکت ارتباطات سیار برای برگزاری مزایده انتخاب پیمانکار در روزنامه های کشور منتشر شد. برنده این مناقصه شرکتی بود که بیشترین مقدار میزان ارسال SMS در ماه را در مقابل رقبای خود تعهد میکرد ! ! ! ضمنا مطابق اسناد مناقصه باید به ازای هرپیام ارسالی 142ریال به شرکت ارتباطات سیار پرداخت میشد ! یعنی تعهد حجم بیشتر SMS در ماه مساوی بالاتر رفتن تعهد مالی ماهیانه به TCI ! ! ! البته رقم 300هزار پیام در ماه به عنوان کف و حداقل میزان تعهد ممکن از سوی شرکت ارتباطات سیار اعلام شده بود.


 


روند فروش اسناد و تحویل مدارک طی سه پاکت "الف" برای اعلام سوابق مرتبط و تشکیلات موجود" ، "ب" برای مستندات فنی مرتبط با RFQ و اعلام نحوه رفع نیازها و "جیم" برای اعلام حجم تعهد ارسال ماهیانه و گشایش آنها و نهایتن بازکردن "پاکت های جیم" این مزایده تا اواخر فروردین امسال به طول انجامید. نتایج گشایش "پاکت جیم" و مقایسه ای سر انگشتی میان پیشنهادها تعجب همه را برانگیخت (حتی خود برنده را!) : فاصله قابل توجه میان رقم مورد تعهد برنده مناقصه با نفر دوم علت این تعجب ها بود!


 


بالاترین پیشنهاد ارائه شده در این مناقصه متعلق به شرکت گمنامی به نام "رهیاب رایانه گستر" متعلق به سازمان بنادر و کشتی رانی بود (!!!) که تعداد پنج میلیون پیام در ماه را متعهد شده بود. این درحالی بود که نفر دوم مناقصه سقف ارسال یک میلیون و دویست هزار پیام در ماه را متعهد شده بود. باقی شرکت کنندگان هم زیر یک میلیون پیام در ماه را متعهد شده بودند. رقم 300هزارتایی کف اعلام شده و اسناد مزایده نشاندهنده این بود که حتی خود برگزار کنندگان مناقصه هم انتظار تعهد ارسال پنج میلیون پیام در ماه را نداشتند.


 


مطابق اسناد این مناقصه شرکت ارتباطات سیار مزایده میتوانست حداکثر سه برنده داشته باشد که هر یک میبایست رقمی مشابه رقم برنده اول را تعهد میکردند. با احتساب هر پیام 142ریال رقم تعهد ماهیانه این برندگان چیزی حدود 71 میلیون تومان میشود که رقم بالایی است. برنده دوم یعنی مگفا بلافاصله تعهد ارسال پنج میلیون کوته پیام در ماه را پذیرفت و به عنوان دومین برنده این مناقصه اعلام شد. شرکت سروش رسانه صدا و سیما هم ظاهرا در نهایت حاضر به تقبل تعهدی به این سنگینی نشد و از گردونه رقابت خارج شد و نوبت به آتیه داده پرداز رسید که ظاهرا تعهد 71 میلیونی ماهیانه را پذیرفته است.


 


غول ها دولتی بودند...


در هر حال برنده مناقصه رسما اعلام شد و در صورتی که رتبه های بعدی هم رقمی در حدود پنج میلیون پیام در ماه را متعهد میشدند به عنوان برندگان دوم و سوم اعلام شدند. اما اشکال بعدی مناقصه همینجا بود! چرا که درواقع هر سه برنده اول این مناقصه پرطرف دار دولتی بودند و درمیانشان جایی برای خصوصی های نوپا اما جسور نبود. همانطور که گفته شد برنده اول و مایه دار این مناقصه یعنی شرکت رهیاب رایانه گستر کاملا دولتی و متعلق به سازمان بنادر و کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران بود. برنده دوم هم مرکز گسترش فناوری اطلاعات یا همان "مگفا" بود که دولتی بودن و وابستگی اش به وزارت صنایع و معادن برکسی پوشیده نیست. برنده سوم هم شرکت "سروش رسانه" بود که آن هم با تمام وجود دولتی و متعلق به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است.


 


پیشکسوتان و واردکنندگان این تکنولوزی که همگی خصوصی بودند در رتبه های بعدی و پشت سر این سه غول دولتی قرار داشتند. در توانایی و دانش فنی و علمی بالای این پیشکسوتان و شرکت های خصوصی برای تامین و ارائه خدمات این مناقصه شکی وجود ندارد. همانطور که یکی دوتا از این برندگان دولتی به نوعی ریسلر همین خصوصی ها بوده و هستند! شاید بهتر بود برای برگزاری یک مناقصه عادلانه و بی ابهام شرط خصوصی بودن هم به شروط مناقصه اضافه میشد؟!


 


بیاد بیاوریم مناقصه های نظیر PAP و  IDC را که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی انجام داد و به قول رئیس اش مسعود داوری نژاد با استعلام های اطلاعاتی تمام دولتی ها و نیمچه دولتی ها از این مناقصات بیرون رانده شدند. چرا شرکت ارتباطات سیار با این مناقصه اش چنین نکرد و حتی آن را به سازمان تنظیم مقررات واگذار نکرد ؟! ورود و برنده کردن شرکت های دولتی که در مناقصات این چنینی هنری نیست ! این جیب به جیب شدن منابع دولتی است ! قطعا مفهوم خصوصی سازی و حمایت از بخش خصوصی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات این نیست !؟ مناقصاتی از این دست به بزرگ شدن دولتی ها و له کردن خصوصی ها میانجامد و لاغیر.


 


 


یک برنده قدیمی


شرکت آتیه داده پرداز تنها شرکتی بود که حتی قبل از برگزاری این مناقصه هم به پهنای باند و لینک SMPP مرکز کوته پیام شرکت ارتباطات سیار دسترسی داشت و اعلام SMSای نتایج کنکور سال گذشته و پیشبینی نتیجه فوتبال ایران و ژاپن از طریق SMS از جمله نتایج دسترسی اش به SMPP TCI SMSc بود ! هیچگاه اعلام نشد چطور این شرکت توانست پیش از مناقصه به این لینک دسترسی پیدا کند. تا پیش از برگزاری این مناقصه تمامی متقاضیان SMPP به آتیه داده پرداز ارجاع میشدند حتی شرکت های زیر مجموعه شرکت مخابرات ایران !!! البته پس از برگزاری این مناقصه آتیه داده پرداز هم از گردونه خارج شد چرا که چهارم شده بود و او هم باید مثل بقیه ریسلر یکی از سه شرکت ماقبل خود میشد و با BW اختصاصی اش خداحافظی میکرد. اما ظاهرا در آخرین لحظات بخاطر انصراف برنده سوم (سروش) با تعهد 71 میلیون تومان در ماه موفق به حفظ لینک خود شد.


 


SCP راه بیندازید...


همانند ICP ها که تامین کننده عمده پهنای باند و ارائه کننده آن در میان ISP ها هستند برای ارائه خدمات ارزش افزوده مبتنی بر SMS هم نیاز به چیزی مثل ICP است که ما آن را در اینجا SCP مینامیم که سرواژه SMS Connection Provider است. SCP ها تامین کننده پهنای باند و نقاط دسترسی به SMSc و  SMPP مورد نیاز شرکت های ریز و درشت فعال در حوزه خدمات ارزش افزوده هستند. این گروه در واقع میتوانند همان برگزیدگان این مناقصه جنجالی باشند.


 


بنظر من SCPها باید به سراغ اجرای مدل تجاری B2B بین خود و شرکت های ریز و درشت ارائه کننده خدمات ارزش افزوده مبتی بر بستر SMS بروند و خود را درگیر مشتری های خرد ( B2C) نکنند و این کار را برعهده گروهی که آن را SMS Service Provider یا SSP مینامیم بگذارند. به این وسیله هم SCP ها ضرر نمیکنند و انرژی ای برای جذب مشتری برای رسیدن به تعهد 71 میلیونی ماهیانه شان نمیکنند و هم شرکت های فعال در این حوزه حذف نمیشوند و به حیاتشان ادامه میدهند. البته با توجه به مجموع تعهد سه شرکت برنده باید دید آیا بازار SMS ایران استعداد ارسال 15 میلیون SMS (مضاعف بر ترافیک مشترکین عادی) را دارد یا خیر ؟!




لینک ثابت || نوشته شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ

  تبليغات متنی

گُماش
گروه مشاوران ارتباطات و شبکه


مشاوره و ارائه راه کارهای امنيت اطلاعات و سيستم های رايانه ای

مشاوره،طراحی و اجرای شبکه داخلی و گسترده

مشاوره،طراحی و راه اندازی وبسايت ، ميزبانی وب و ثبت دامنه

مشاوره،طراحی،نصب و راه اندازی مرکز کوته پيام و سرويس های ارزش افزوده مبتنی بر بستر کوته پيام

سفارش آگهی
  ICTNA در وبسايت شما
با استفاده از اين سرويس ICTNA کليه مديران وبسايتها و وبلاگها ميتوانند تيتر پنج مطلب آخر هر يک از بخشهای ICTNA را به طور خودکار در وبسايت خود درج کنند.
برای مطالعه راهنما و دريافت کدهای اين سرويس اينجا را کليک کنيد
بيشتر