March 14, 2006
22:07 سه شنبه، 23ام اسفندماه 1384
کد خبر: 4139

دکتر جلیلی: فیلترینگ را با توان داخلی اجرا کنید!

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به وجود محصولات فیلترینگی که توانایی پردازش پهنای باندهای بالا را در کشور دارند، از شرکت فناوری اطلاعات خواست تا به جای استفاده از محصولات خارجی بر دانش و توان متخصصان داخلی تکیه کرده و نیازهای خود را از منابع داخلی تامین کنند.

رسول جلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در خصوص فیلترینگ سایت‌های اینترنتی در کشور افزود: در حال حاضر سایتهایی که در برگیرنده مطالب مغایر با ارزشهای اخلاقی، دینی، فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی، حکومتی و سیاسی هستند، جزء سایت‌های ممنوعه محسوب شده و بالطبع فیلتر خواهند شد.
وی ادامه داد: عمده اختلاف صاحب‌نظران در فیلترینگ سایت‌های سیاسی است که نمی‌توان یک اجماع کلی در سطح کشور در این زمینه ایجاد کرد و بر اساس قانون، کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ، مصادیق مربوطه را تعیین می‌کند و همگان موظف به تبعیت از آن هستند
جلیلی اظهارداشت: روشهای صرفا فنی در خصوص فیلترینگ موفق نیست بلکه باید امر نظارت و فنی باید در کنار هم باشند و مشکلات و نظرات کاربران نیز مدنظر قرار گیرد. چالش امورز در فیلترینگ، نبود یک بازخورد مناسب است.
وی فیلترینگ را به دو بخش سیستم فیلترینگ که عملیات فیلترینگ را انجام می‌دهد و پایگاه داده آدرس‌های اینترنتی در پایگاه داده آدرس‌های اینترنتی تقسیم کرد و توضیح داد: نوع محتوای یک آدرس وب تعیین نشده و با توجه به محتوای قید شده برای یک صفحه وب، سیستم فیلترینگ اقدام به برقراری دسترسی کاربر به صفحه مورد نظر کرده و یا از دسترسی وی جلوگیری کرده و پیغام خطای مناسب را نمایش می‌دهد.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به نگرانی خانواده‌ها، و سازمان‌های مسئول از دسترسی افراد به سایت‌های غیرمجاز و تبعات نامناسب آن در جامعه افزود: با توجه به نگرانی‌های مذکور، شرکت فناوری اطلاعات از چند سال گذشته بدنبال فیلتر کردن پنهای باند ورودی کشور بود، هر چند که در آن زمان هم توان این کار به شکل نسبی در داخل کشور بود ولی مثل سایر خریدهای وزارت ارتباطات آن زمان رویکرد غالب در تامین نیازها، خرید از خارج بوده است که است که امروز نیز این رویکرد متاسفانه کم و بیش وجود دارد.
جلیلی در ادامه با ذکر تاریخچه‌ای از فیلترینگ خاطر نشان کرد: در سال گذشته شرکت فناوری اطلاعات با نظارت دفتر اینترنت قوه قضائیه اقدام به بررسی و معرفی شرکت‌های فعال در زمینه فیلترینگ کرده و پس از آن، تمامی شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت پرظرفیت مکلف به استفاده از سیستم‌های مذکور شدند.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.