GLX دومین گوشی ساخت ایران

گوشی های جدیدترین تولید كننده موبایل در ایران به صورت ناگهانی وارد بازار شد.


اتفاق مهم هفته گذشته بازار موبایل ایران متعلق به یك شركت تازه وارد بود كه تقریباً بدون هیچ پیش زمینه خبری، تبلیغات و فروش گوشی هایی با برند GLX را در بازارهای پایتخت به ویژه علاءالدین آغاز كرد.


پیگیری های عصر ارتباط نشان داد كه این شركت جدید بنا به گفته خود گردانندگانش، دفتر شركتی است موسوم به GLX ژاپن كه در واقع نمایندگی این شركت در این و خاورمیانه را برعهده داد و مهمتر از همه دومین تولید كننده گوشی های تلفن همراه در ایران است كه گوشی هایش وارد بازار ایران شده و به فروش می رسد.


به گفته حمید سعیدی- رئیس این دفتر- مذاكرات برای تولید گوشی های GLX از حدود یك سال پیش آغاز شده و چون این شركت در جست و جوی یك پایگاه منطقه ای برای عرضه محصولات خود به خاورمیانه بوده، به سبب برخی ملاحظات جمعیتی و پس از بررسی الگوی خرید موبایل در ایران، كشورمان به این منظور انتخاب شده است.


سعیدی درباره فرآیند تولید گوشی های GLX در ایران هم می گوید: اگرچه هنوز نام GLX برای بازار ایران بسیار جوان است ولی ما برای تولید محصولاتمان با یكی از قدیمی ترین كارخانجات IT ایران به نام پیشرو رایانه فارس به توافق رسیدیم كه از سازندگان با سابقه كیس، اسپیكر، پاور و انواع بردهای الكترونیكی در ایران است. رسیدن خط تولید گوشی های GLX به حد استاندارد های بین المللی شش ماه پس از حصول توافق زمان برد تا در نهایت این خط با حضور وزیر تعاون افتتاح شد. تمامی دستگاه های لازم برای خط تولید هم طی این مدت وارد شد و نیروهای انسانی لازم نیز مورد آموزش قرار گرفت.


طبق گفته های وی تولید گوشی های GLX از حدود 2 ما پیش آغاز شده ولی عرضه رسمی این گوشی ها به بازار، طی هفته گذشته تحقق یافته است.


سعیدی علت آنكه تاكنون هیچ یك از فعالیت های این شركت یا حتی اقدامات تولیدی آن تحت پوشش حتی اندك رسانه ای قرار نگرفته است را گرفتاری های این شركت به عنوان یك سرمایه گذار خارجی ذكر كرد و گفت: به هر حال طی این مدت قسمت اعظم فعالیت های ما صرف واردات قسمت های مختلف خط تولید و اقدامات پیش تولیدی شده است كه باعث شد از توجه به امر رسانه ای غفلت كنیم.


او این احتمال را كه با توجه به پیشرفته بودن این گوشی ها امكان تولید واقعی آنها در ایران وجود ندارد رد كرد و گفت: شركت پیشرو رایانه فارس تمامی خط تولید بر موبایل را به طور كاملا وارد كرده است كه به صورت دستگاه های SMB و PHT است و سرمایه گذاری سنگینی روی آن انجام شده است كه به آنها این امكان را می دهد تقریباً موبایل را در داخل ایران تولید كنند.


سعیدی تنها علت آنكه در حال حاضر تولید گوشی های GLX به صورت SKD انجام می شود را نیاز به یك فرصت برای آموزش كامل نیروی انسانی عنوان كرد و گفت: تا 6 ماه دیگر ما می توانیم تمامی این مدل ها را به CKD تولید كنیم. تجربه های پیشرو رایانه فارس در زمینه تولید محصولات IT مانند برد و مادربورد هم در این زمینه بسیار مؤثر است.


او حجم تولید فعلی كارخانه GLX  را هزار گوشی در روز عنوان كرد كه در نهایت ظرفیت تولید تا یك میلیون و 500 هزار در سال را دارد.


سعیدی تایید كرد كه كارهای بازاریابی بر عهده دفتر GLX است و گفت: این بخش از توافق ما برای پوشش بازار این گوشی ها است.


رئیس دفتر GLX درباره نوع سرمایه گذاری GLX هم گفت: دستگاه های SMB و PHT  توسط خود پیشرو رایانه فارس وارد شده ولی دستگاه های آزمایشی و موارد اولیه توسط GLX وارد بازار شده است.


سعیدی قبول نكرده است كه GLX در زمینه تبلیغات و نام تجاری خیلی از سایر رقبایش در بازار موبایل عقب است و گفت: GLX كه مخفف عبارت "General lux" است مدت هاست در كشورهای اروپایی به فروش می رسد. قبول دارم این برند به تازگی وارد ایران شده ولی ما خیلی روی آگاهی مشتریانمان حساب می كنیم. الان اینترنت و سایر رسانه ها، مطالعه مردم در این زمینه را زیاد نكرده اند و مردم می توانند اگر ما گوشی های بهتری ارائه می دهیم ما را انتخاب كنند.


در نهایت توضیحات وی و گفته های خودش اثبات كرد فعلاً GLX با حربه قیمت وارد بازار شده است چرا كه تقریباً در هر سه مدل GLX گوشی هایی با مشخصات مشابه (روی كاغذ) را باید با بهایی معادل دو برابر در بازار پیدا كرد. نكته ای كه حربه اصلی GLX در مبارزه تازه ای به حساب می آید بخصوص كه طی این مدت GLX توانسته یك هزار گوشی را طی مدت یك هفته به فروش برساند كه برای یك تازه وارد نسبتا گمنام یك آمار رویایی به حساب می آید.


​​