اینترنت و شبکه

August 27, 2007
16:57 دوشنبه، 5ام شهریورماه 1386
کد خبر: 11326

نشست انجمن ISPها با شرکت ارتباطات زیرساخت

ICTna.ir – مهندس علیرضا علمی نائب رئیس و دبیر انجمن صنفی شرکتهای اینترنتی ایران با اعلام این خبر اظهار داشت : مدتی قبل در رسانه ها اخباری مبنی بر فراخوان VOIP شرکت زیرساخت منتشر گردیده بود و چون این اطلاع رسانی بصورت صحیح انجام نگرفته بود در همکاران ما نگرانیهائی ایجاد نموده بود . با توجه به اینکه موضوع VOIP حساس بود و کسب و کار حدود 200 شرکت در میان است ، انجمن تصمیم گرفت در جایگاه مرجع صنفی و قانونی این عزیزان مسئله را پیگیری نماید . ابهاماتی هم در اصل قضیه بود که درخواستهای مکرری از اعضا تهران و شهرستانها مبنی بر ورود صنف و پیگیری جدی وجود داشت .


لذا در دو نشست با مدیرعامل ، معاونین و مدیران شرکت ارتباطات زیرساخت ابعاد مختلف این فراخوان بررسی گردید و به صنف اطمینان داده شد به هیچ عنوان منافع شرکتهای Originate کار تحت الشعاع این قضیه قرار نخواهد گرفت .


علمی با بیان اینکه این فراخوان برای بازار داخل کشور نبوده و صرفا جهت تبادل ترافیک دو صفر ( بین الملل ) خود شرکت زیرساخت می باشد  اظهار داشت : به ما موکدا اینگونه توضیح داده شده که اساسا قضیه VOIP نیست و قرار هم نیست هیچ شرکتی تجهیزاتی در داخل کشور نصب نماید و پیمانکاران صرفا بخشی از ترافیک بین الملل شرکت زیرساخت را در بعضی کشورهای اروپائی تحویل گرفته و نسبت به توزیع و یا حمل آن اقدام مینمایند و این قدرت چانه زنی ایران را با طرفهای خارخی افزایش میدهد و این فرآیند هم اکنون در حد محدود تری در حال اجراست. در این جلسات اظهار شده قرار نیست مخابرات قیمتهای بین الملل خود را  کاهش دهد و یا فرایند به گونه ای باشد بعضی از شرکتهای فعال در بازار داخلی رانتی برای ضربه زدن به رقبای تجاری خود و سایر شرکتهای VOIP کشور پیدا کنند .اصل اشتغال و دوام و قوام کسب و کار شرکتهای فعال و قانونی VOIP در کشور می باشد .


دبیر انجمن شرکتهای اینترنتی ایران با تاکید بر اینکه ما در انجمن صنفی همواره منافع ملی و صنفی را جدا از هم ندیده ایم اظهار داشت : نگاه صنف به مقوله تلفن اینترنتی (VOIP) به منزله یک صنعت است که آینده ارتباطات صوتی کشور بر این بستر خواهد بود .در حال حاضر این صنعت در کشور شکل گرفته و فعالیت حدود دویست شرکت در بیست استان پتانسیل خوبی را در ایران ایجاد نموده است . انتقال قریب  نیم میلیارد دقیقه ترافیک بین الملل داخل به خارج (Origination ) در سال مبین خدمات این مجموعه ها به مردم می باشد . اگر این ترافیک از سوئیچ های بین الملل مخابرات خارج می گردید ، مخابرات ایران باید به ازای هر یک دقیقه مکالمه به مقصد خارج بین 20 سنت تا یک دلار به مخابرات کشور مقصد پرداخت می نمود . که با یک محاسبه ساده میتوان به رقم بالای صرفه جوئی ارزی حاصل از فعالیت شرکتهای originate کار پی برد . این عمل هم به نفع بیت المال بوده هم با تعدیل تعرفه ها امکان تماسهای ارزان و مطلوب هم وطنان فراهم گردیده است . 


نائب رئیس انجمن شرکتهای اینترنتی ایران بحث قاچاق مکالمات (Termination ) را مقوله ای کاملا متفاوت از فعالیت این شرکتها عنوان نمود و اظهار داشت : با مدیران اکثر شرکتهای فعال در حوزه origination در ارتباط هستیم و بحث Termination در مورد ISP ها صحت ندارد و این برچسب ویژه خوارانی است که برای ترافیک بین الملل کیسه دوخته اند .
 


علمی در پایان واگذاری مجوز Termination به چند شرکت محدود را پاک نمودن صورت مسئله دانست و اظهار داشت : در صورت واگذاری این مجوز به چند شرکت محدود ، این شرکتها می توانند با رانت بوجود آمده به عرصه Origination هم ورود نموده و انحصار این بخش را  در دست بگیرند و طبیعتا اثری از شرکتهای فعال کنونی که بنیانگذاران این صنعت در کشور بوده اند نخواهد ماند . تنها راه حل این مسئله استفاده از توانمندیهای بالقوه در صنف می باشد .       

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.