December 4, 2007
12:14 سه شنبه، 13ام آذرماه 1386
کد خبر: 12668

رهگیری مرسولات خارجی از طریق پیامک ممکن شد

به گفته‌ی مدیر کل فن‌آوری اطلاعات شرکت پست رهگیری مرسولات خارجی نیز از طریق پیام کوتاه تلفن همراه به زودی امکان‌پذیر خواهد شد.


کاظم میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سیستم رهگیری مرسولات پستی از طریق پیامک با ارسال بارکد مرسوله که در هنگام ارسال مرسولات از طریق دفتر پستی به شخص داده می‌شود، امکانپذیر خواهد شد.


وی افزود: بارکد مرسولات 10 و 20 رقم است که شخص با نوشتن حرف لاتین «R» و پس از آن نوشتن بارکد و ارسال آن به شماره‌ی 2000441 می‌تواند مرسوله خود را رهگیری کند و بلافاصله بعد از ارسال پیامک از مرسوله خود آگاهی یابد؛ از این سیستم در زمان توزیع کارت سوخت نیز استفاده شده است.


میرزایی با تاکید بر این که امکان رهگیری مرسولات زمانی امکانپذیر می‌شود که اطلاعات آن مرسوله به دفتر مرکزی ارسال شده باشد، گفت: دفاتر پستی موظف‌اند اطلاعات خود را در ارتباط با مرسولات پیشتاز در پایان هر روز به دفتر مرکزی ارسال کنند و مراحل بعدی تجزیه و توزیع آن‌ها نیز باید در پایان هر روز از دفاتر ارسال شود.


به گفته‌ی او این اطلاعات در بانک اطلاعاتی داخل مجموعه قرار می‌گیرد و افراد می‌توانند به این واسطه‌ مرسوله‌ی خود را از طریق اینترنت و با مراجعه به سایت www.post.ir و بخش مربوطه سیستم رهگیری مرسولات و یا از طریق پیام کوتاه را پی‌گیری کنند.


میرزایی تاکید کرد: اداره کل پست پیشتاز بر روند ارسال این اطلاعات توسط دفاتر نظارت می‌کند تا همه‌ی اطلاعات روزانه به مرکز ارسال شود، در غیر این صورت به آن‌ها تذکر داده خواهد شد.


وی گفت: سیستم رهگیری مرسولات در اتحادیه جهانی پست با عنوان IPS است که 13 رقمی است اما این بارکد در کشور ما 10 و 20 رقمی است و نمی‌توان مرسولات را از طریق پیام کوتاه پیگیری کرد، بنابراین نرم‌افزاری به این منظور تهیه شده اما هنوز فعال نشده است.


او ادامه داد: این نرم‌افزار بارکدهای 13 رقمی را به بارکدهای 10 و 20 رقمی تبدیل می‌کند که مردم بتوانند مرسولات خارجی خود را نیز از طریق پیامک پیگیری کنند.


به گفته‌ی مدیر کل IT شرکت پست در حال حاضر اگر شخصی مرسوله‌ی خارجی داشته باشد برای پیگیری آن باید به صورت تلفنی و یا مراجعه حضوری اقدام کند اما با راه‌اندازی این نرم‌افزار و فعال شدن آن بسیاری از مشکلات در این زمینه حل شده و می‌توان مرسولات خارجی خود را نیز از طریق پیامک پی‌گیری کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.