اینترنت اکسپلورر مغلوب مرورگرهای چینی میشود
مرورگر اینترنت اکسپلورر مایکروسافت که زمانی با در اختیار داشتن 96 درصد از بازار بر دنیای اینترنت چین مسلط بود اکنون به دلیل رشد محبوبیت مرورگرهای چینی شاهد کم شدن سهمش به 57.8 درصد است.
به گزارش ایسنا این پایینترین سطح در تاریخ مایکروسافت در چین است زیرا طبق آمار iResearch، برندهای محلی مانند ماکستون، تن سنت تی تی و 360 Secured Browser اکنون 31.1 درصد از بازار مرورگر این کشور را در اختیار دارند.
بر اساس این آمار، سهم 360 Secured Browser برای سومین سه ماهه متوالی نسبت به سه ماه قبلی 50 درصد افزایش یافته و سهم بازارش در حال حاضر به 8.4 درصد رسیده است.
به گفته تحلیلگران iResearch، حدود 96 درصد از کاربران اینترنت چین دست کم برای مدتی از مرورگر اینترنت اکسپلورر استفاده کردهاند اما اکنون تنها 50 درصد از آنها همچنان از این مرورگر استفاده میکنند.
پیش از این که ماکستون و تن سنت تی تی در سال 2004 و 360 Secured Browser در سال 2008 در چین راهاندازی شوند اینترنت اکسپلورر مایکروسافت حاکم بود و تنها شمار اندکی از کاربران از مرورگرهای خارجی مانند فایرفاکس و اپرا استفاده میکردند.
مرورگرهای چینی با بهکارگیری تکنیکهای پیشرفته و بهروزرسانی مدوام محصول در حال از بین بردن برتری مایکروسافت هستند، بهعنوان مثال 360 Secured Browser برای نرمافزار آنتیویروس قویاش شناخته شده است.
ماکستون که برند مرورگر چینی دیگری است نیز از تکنیکهای پیروزمندانهای برخوردار است که نزد کاربران چینی محبوب است. ویژگی Online Favorites این مرورگر که به کاربران امکان میدهد سایتهای مورد علاقه را مشخص و از هر رایانهای به آنها دسترسی یابند و همچنین پر کردن خودکار فرمها، در محبوبیت آن نقش داشتهاند.
مدیر اجرایی ماکستون میگوید این شرکت در حال طراحی نسل جدیدی از مرورگر بهنام 3.x است که کاربران را قادر میسازد دهها برابر سریعتر از قبل به مرور یک وب سایت بپردازند.
مرورگر تن سنت تی تی توسط شرکت تن سنت طراحی شده که نرمافزار کیوکیو آن محبوبترین برنامه رایانهیی پیام فوری رایگان در چین است؛ این شرکت برروی محبوبیت این نرمافزار برای تبلیغ تی تی حساب میکند؛ کیوکیو در حال حاضر بیش از 300 میلیون کاربر دارد.
علاوه بر اینترنت اکسپلورر مرورگرهای خارجی دیگری از جمله مرورگر اپرا، کروم گوگل و فایرفاکس نیز وجود دارند که در چین استفاده میشوند اگرچه به دلیل تفاوتهای فرهنگی چندان متداول نشدهاند.
به گفته مدیر اجرایی ماکستون، کاربران چینی مرورگری میخواهند که سریعتر و مطمئنتر بوده و بهراحتی استفاده شود از این رو با این که مرورگر گوگل از بسیاری از فنآوریهای پیشرفته استفاده میکند اما همچنان محبوبیتی در چین بهدست نیاورده زیرا حتی با برخی از وب سایتهای چینی سازگار نیست.