September 27, 2009
17:45 یکشنبه، 5ام مهرماه 1388
کد خبر: 23245

بررسی ابهامات بزرگترین معامله بورس

سرانجام طلسم واگذاری50 درصد به اضافه یک سهم شرکت مخابرات ایران شکست و بلوک مدیریتی این شرکت صبح روز پنجم مهرماه واگذار شد ولی واگذاری بلوک این شرکت نیز همانند روند ثابت شرکت مخابرات طی یکسال گذشته با چالش وابهاماتی همراه بود که همچنان ذهن فعالان را به خود مشغول کرده است.


به گزارش ایسنا عرضه 50 درصد به اضافه یک سهم شرکت مخابرات ایران که بزرگترین معامله تاریخ بورس در 50 سال اخیر لقب گرفته است بالاخره توانست بعد از دو بار تاخیر در 18 و 25 شهریور ماه و پس از مذاکرات فراوان در خصوص بررسی اهلیت خریداران در ساعت 11 و 37 دقیقه روز یکشبنه پنجم مهر ماه به فروش برسد.


در روز واگذاری شرکت مخابرات ایران اطلاعیه عرضه سهام این شرکت در ساعت 10 و 15 منتشر شد و نماد شرکت با تاخیر یکساعته در ساعت 11 و 10 دقیقه مورد بازگشایی قرار گرفت که در جریان رقابت بین کارگزاری بهمن و رشد پایدار در نهایت در ساعت 11 و 37 دقیقه شرکت توسعه اعتماد مبین از طریق کارگزاری بهمن موفق به خریداری 22 میلیارد و 936 میلیون و 827 هزار و 827 شد و برنده بزرگترین معامله بورس لقب گرفت.


در جریان این معامله بزرگ که 6 برابر معاملات قبلی است و 77 هزار و 98 میلیارد ریال ارزش دارد هر سهم شرکت مخابرات با سه ریال افزایش به 340 تومان و 9 ریال رسید و کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین مخابرات را برای سه شرکت زیر مجموعه خرید.


محمدرضا رهبر کارگزار فروشنده شرکت مخابرات در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به عرضه بلوکی‌ مخابرات خاطرنشان کرد: در زمان واگذاری شرکت مخابرات که دو کارگزار برای آن رقابت می‌کردند در نهایت کارگزاری بهمن موفق شد با 9 ریال بالای قیمت تابلو و در قیمت 340 تومان و 9 ریال معامله را انجام دهد.


***مشکلی در سیستم ایجاد نشد


وی با اشاره به ارزش 8 هزار میلیارد تومانی این معامله گفت: این معامله به خوبی انجام شد و تمام تمهیدات لازم در خصوص آن اندیشیده شد، همچنین مشکلی در سیستم به وجود نیامد و شرکت توسعه اعتماد مبین توانست این بلوک را خریداری کند.


***انتشار خبر خروج پیشگامان در روز عرضه


با این حال یکی از نکات مهم و پر ابهام در خصوص واگذاری شرکت مخابرات خروج ناگهانی شرکت پیشگامان کویر یزد است که خبر آن در روز عرضه منتشر شد و در حالی که رد صلاحیت این شرکت روز پنج‌شنبه مشخص شده و روز شنبه نامه‌ی آن به بورس ارسال ‌شد.


رد صلاحیت شرکت پیشگامان کویر یزد در حالی روز عرضه منتشر شد که اهلیت فنی و مالی این خریدار قبلا توسط سازمان خصوصی سازی تایید شده بود ولی ناگهان بررسی اهلیت سومی به نام اهلیت امنیتی نیز به این دو اهلیت اضافه شد و گروه‌های مربوط پس از بررسی اهلیت امنیتی به این نتیجه رسیدند که شرکت پیشگامان کویر یزد از لحاظ امنیتی صلاحیت خرید شرکت حساس مخابرات را ندارد.


بررسی این اهلیت تا آنجا مهم بود که معاون سازمان خصوصی سازی دلیل تاخیر عرضه شرکت مخابرات در روز 18 شهریور را بررسی اهلیت امنیتی خریداران دانست.


وی گفت: بررسی اهلیت فنی و مالی به عهده سازمان خصوصی سازی بود که این کار انجام شد ولی اهلیت امنیتی خارج از سازمان انجام شد.


با این حال تاکنون مشخص نیست که چرا تنها اهلیت امنیت شرکت پیشگامان کویر یزد تایید نشده و اهلیت امنیتی دو شرکت مهر اقتصاد ایرانیان و توسعه اعتماد مبین تایید شده است و این شرکت از لحاظ امنیتی چه مشکلی داشته است که صلاحیت خرید شرکت مخابرات را نداشته است و چرا درست در روز عرضه مخابرات این خبر منتشر می شود در حالی که طبق شرایط شرکت پیشگامان سه درصد از ارزش معامله را به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز کرده و برنامه‌های آتی خود را بعد از خریداری شرکت مخابرات اعلام کرده بود.


***پیشگامان کویر هم انصراف داد و هم رد صلاحیت شد


نکته جالب در این است که معاون سازمان خصوصی سازی در واکنش به سخنان رئیس خود مبنی بر انصراف شرکت پیشگامان از انجام معامله می‌گوید شرکت پیشگامان کویر هم انصراف داده و هم رد صلاحیت شده است.


این در حالی است که شرکت پیشگامان کویر یزد که از رقبای جدی معامله بلوکی مخابرات محسوب می‌شد اعلام کرد که این شرکت انصراف نداده بلکه روز گذشته نامه‌ای از سازمان خصوصی سازی مبنی بر منع از انجام معامله مخابرات دریافت کرده است، لذا این شرکت از معامله بلوکی منع شد و موضوع را از مراجع قضایی پیگیری می‌کند.


معاون سازمان خصوصی سازی در واکنش به این موضع شرکت پیشگامان گفت که هر کسی مختار است هر کاری که می‌خواهد انجام دهد ولی از لحاظ قانونی این شرکت نمی‌تواند شکایت کند و این ابهامات همچنان ادامه دارد و پاسخ روشنی نیز از سوی مسئولان برای شفاف شدن موضوع ارایه نمی‌شود که آیا شرکت پیشگامان که اهلیت فنی و مالی آن تایید شده است در حال حاضر رد صلاحیت شده، از معامله منع شده و یا اینکه انصراف داده است که قطعا مسایل پشت پرده‌ای در مقابل این موضوع است و این ذهنیت را ایجاد می‌کند که باز هم یک شرکت دولتی به خریداران شبه دولتی و از پیش تعیین شده داده‌ شده داستان جیب به جیب شدن مجددا تکرار شد.


***دیگر حاشیه های عرضه


با این حال علاوه بر نکات ابهام خریدار و خریداران شرکت بزرگ مخابرات در جریان معامله که مهمترین حاشیه این عرضه تاریخی محسوب می‌شود، حضور معاون سازمان خصوصی سازی در تالار معاملات و دنبال کردن جریان معاملات از نزدیک از دیگر حاشیه‌های این عرضه بزرگ است.


همچنین دراین عرضه کارگزار فروشنده (حافظ) و کارگزار خریدار (بهمن) به همراه عقدایی معاون سازمان خصوصی سازی در ایستگاه‌های معاملاتی و در جوار یکدیگر عرضه را دنبال می‌کردند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.