مخابرات فضایی

October 17, 2009
10:11 شنبه، 25ام مهرماه 1388
کد خبر: 23623

محمدعلی فرقانی; از حسین آباد شیراز تا ولیعصر تهران

سازمان فضایی ایران از مجموعه سازمان‌های زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، کم سر و صداترین مجموعه این وزارتخانه است که پس از فرستادن ماهواره امید به فضا نامش بر زبان‌ها افتاد.


به گزارش عصر ارتباط در زمان فرستادن ماهواره امید به فضا رضا تقی‌پور بر کرسی ریاست این سازمان تکیه زده بود که اکنون بر کرسی وزارت ارتباطات نشسته و جای خود را به فردی جدیدی داده است که کمتر خبری از وی به میان آمده است.


گمانه‌ها بر سر ریاست سازمان فضایی کشور و جانشین وزیر ارتباطات فعلی درست از آب در نیامد و برخلاف آنچه که شنیده می‌شد، محمد سلیمانی بر کرسی مدیریت این سازمان تکیه بزند، فردی بی‌هیاهو جای وزیر فعلی در این سازمان را گرفت.


محمدعلی فرقانی ا… آبادی – مرد نه‌چندان آشنا و بی‌حاشیه حوزه وزارت ارتباطات- تنها 18 روز است که از سوی رضا تقی‌پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- حکم ریاست سازمان فضایی را دریافت کرده تا بر کرسی که وی قبلا تکیه زده بود، قرار بگیرد.


فرقانی متولد سال 1336 در شهر یزد است که این روزها ریاست سازمان فضایی را در تهران برعهده گرفته است. او فارغ التحصیل رشته‌های مدیریت سیستم و بهره‌وری در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه علم و صنعت است و دکترای خود را در رشته مدیریت راهبردی از دانشگاه عالی دفاع ملی دریافت کرده است.


فرقانی در نخستین روز ورودش مسئولیت سنگینی را برعهده گرفت زیرا وعده فرستادن ماهواره مصباح به فضا از سوی تقی‌پور که سال‌ها معلق مانده، مسئولیت‌های وی را در سمت جدید دو چندان کرد. رئیس تازه‌کار سازمان فضایی کشور که حسین آباد شیراز را از سمت مدیرعاملی صنایع قطعات الکترونیک شیراز به مقصد خیابان سایه ولیعصر ترک کرده، عضو اصلی شورای عالی صاایران نیز است که این روزها سیطره بسیاری بر مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دارد.


محمدعلی فرقانی ا… آبادی پس از مدیرعاملی شرکت صنایع مخابرات ایران و عضویت در هیئت‌های مدیره شرکت نیمه‌هادی عماد و شرکت گسترش الکترونیک ایران که سهامدار عمده ایرانسل است، آخرین فعالیت خود در زمینه تولید انواع کارت‌های هوشمند، انواع مدارات الکترونیکی هایبرید و مدارهای چاپی را برای فرستادن ماهواره به فضا رها کرده است. گرچه فرقانی بیش از دو هفته است که هر روز صبح‌ در سازمان فضایی کشور حاضر می‌شود اما سایت این سازمان همچنان سوابق وزیر فعلی ارتباطات را به عنوان رئیس این سازمان بر سایت خود قرار داده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.