January 1, 2012
15:28 یکشنبه، 11ام دیماه 1390
کد خبر: 39135

اپراتورهای مخابراتی در سال 2012 به چه می‌اندیشند؟

در حالی آخرین روزهای سال 2011 میلادی را سپری می­کنیم که ورود بازیگران جوان و قدرتمند اینترنتی [1] OTT  (نظیر گوگل) به عرصه­هایی همچون باندوسیع و بازارهای عمودی موجب به وجود آمدن میدانی جدید و در عین حال جدی در اکوسیستم خدمات مخابراتی شده است. موفقیت اپراتورهای مخابراتی به عنوان بازیگران پیشکسوت، در این بازار جدید نیازمند اتخاذ جهت­گیری مناسب در بخش­های مختلف برای حفظ جایگاه خود و در عین حال تعامل با فعالان اینترنتی خواهد بود.


شبکه­های نسل آینده در انتظار بازگشت سرمایه­ها
سرمایه­گذاری در فناوری­های نسل آینده­ی مخابراتی، یکی از مباحثی است که اپراتورهای مخابراتی –چه ثابت و چه همراه- در مواجهه با آن راهبردهای متفاوتی را در پیش می­گیرند. به طور معمول اپراتورهایی که با کاهش درآمد مواجه شده­اند، در پی کاهش نسبت بین هزینه­ها و درآمدهای خود هستند و در همین راستا استفاده از فناوری­های 3G و مسی را نسبت به LTE و فیبر نوری در اولویت بالاتری قرار می­دهند که البته دلیل اصلی این امر را می­توان انتظار برای بازگشت سرمایه­ی صرف شده در 3G و فناوری­های مسی دانست. این در حالی است که به خدمت گرفتن فناوری­های جدید، علاوه بر افزایش ظرفیت شبکه در پاسخ­دهی به تعداد مشترک بیشتر و امکان ارائه­ی حجم بالاتری از ترافیک به مشترکان، فرصت­های جدیدی چون قابلیت تسهیم شبکه­ی دسترسی[2] به منظور ارائه­ی خدمات عمدده­فروشی(توسط فناوری LTE) را برای اپراتور به ارمغان می­آورد.
از دیگر تحرکات اپراتورها جهت کاهش هزینه­های خدمت­رسانی به مشترکان می­توان به بهینه­سازی شبکه بر مبنای نوع ترافیک مورد استفاده­ی کاربران و کاهش بار ترافیکی شبکه به وسیله­ی femtocellها و دسترسی Wi-Fi اشاره نمود.
از سوی دیگر، تجهیزات مورد استفاده­ی کاربران نیز نقش غیر قابل انکاری در نوع ترافیک مصرفی دارد. یکی از اقدامات جدید اپراتورها بررسی نقش انواع تجهیزات مانند گوشی­های هوشمند و رایانه­های شخصی در استفاده از ترافیک دیتا است. تحلیل این اطلاعات می­تواند راهکار مناسبی برای پاسخ­گویی به انفجار ترافیک دیتا پیش پای اپراتورها قرار دهد.

راه­های خلق فرصت از یک انفجار بزرگ!
پیش­بینی می­شود حدود یک سوم از بازار گوشی­های تلفن همراه در سال 2012 به گوشی­های هوشمند اختصاص یابد. همچنین ظهور نسخه­هایی از این تجهیزات با قیمت بین 100 تا 200 دلار در بازارهای توسعه­یافته و درحال توسعه نیز از دیگر دلایلی است که افزایش ترافیک دیتای مورد استفاده بین مشترکین در سراسر جهان را دامن خواهد زد. البته این­ها تنها دلایل کارشناسان در افزایش روند گرایش به دیتا نیستند، بلکه فروش روزافزون دانگل­ها و افزایش چشم­گیر تعداد مشترکان فناوری­هایی مانند LTE و فیبر در سراسر جهان نیز شاهد دیگری بر این ادعاست.
در این موقعیت، بهینه­سازی در سرمایه­گذاری بر اساس نوع و نحوه­ی استفاده­ی کاربران از ترافیک را می­توان به یکی از ملزومات برای اپراتورهای پیشرو برای خلق فرصت­های بکر در عرصه­ی کسب درآمد دانست. البته بر اساس آمار، محتوای ویدیویی بیشترین ترافیک مصرفی را در سطح جهان به خود اختصاص می­دهد به طوری­که معمولا در حدود دوسوم از کل ترافیک شبکه­ی یک اپراتور مخابراتی به محتوای ویدیویی اختصاص می­یابد. یکی از اقداماتی که تاکنون اپراتورها برای کاهش جریان مصرف ترافیک از سرورهای ملی و ناحیه­ای در سال 2011 انجام داده­اند، مذاکره با بازیگرانی مثل گوگل به عنوان شبکه­های ارائه­ی محتوا[3]برای دریافت ارزان­تر ترافیک از سرورهای امریکای شمالی در کشورهای اروپایی و آسیایی بوده است.


تضمین تدوام حضور در بازار، نتیجه­ی تجربه­ی خوشایند مشتری
ارائه­ی بسته­های مختلف خدماتی بر اساس نحوه­ی استفاده از ترافیک دیتا را می­توان نمونه­ای از بازنگری­های اپراتورها در نحوه­ی ارائه­ی خدمات دانست. این طرح­ها که عموما به صورت بسته­های قیمتی تعیین می­گردند، پاسخی ابتدایی به علاقه­ی مشترکین در مصرف فزاینده­ی دیتا هستند و انتظار می­رود که در آینده شاهد استراتژی­های جدیدی در قیمت­گذاری باشیم؛ که در آن­ها، زمان استفاده و تجهیزات کاربر در ارائه­ی خدمات لحاظ خواهند شد. البته اتخاذ این سیاست­ها توسط اپراتورها، نقش رگولاتوری را نیز در پایش بازارهای پیشرو پررنگ­تر خواهد نمود.
اما این بسته­های قیمتی یکی از ستون­های استراتژی خلق تجربه­های خوشایند برای مشتری هستند. ستون دیگر این استراتژی، که اگر اهمیت بیشتری از قیمت­گذاری نداشته باشد، هم­سنگ آن خواهد بود، کیفیت بالا در ارائه­ی خدمات به مشترک است تا او را به برقراری رابطه­ی دوباره با اپراتور ترغیب نماید.

بازار ICT و بازیگران ملی و بین­المللی آن
به جرأت می­توان Apple و Google را موفق­ترین نقش­آفرینان اکوسیستم جدید دنیای ICT نامید. موفقیت آن­ها در بازار سخت­افزار و گوشی­های هوشمند موجب شده است که عملکرد آتی آن­ها-مثل احتمال ارائه­ی تلویزیون اپل و ورود احتمالی گوگل به ارائه­ی جعبه مبدل از طریق شرکت موتورولا- تأثیر بسزایی بر روند جهانی بازار ICT خواهد داشت.
اما در سوی دیگر میدان اپراتورها نیز بیکار ننشسته­اند و برای تحکیم جایگاه خود، به استفاده از راهکارهای نوینی روی آورده­اند. برخی از آن­ها در رقابت با بازیگران OTT، قرائتی جدید از نقش اپراتور در رساندن خدمت به مشتری را در دستور کار خود قرار داده­اند و با تغییر جایگاه از ارائه دهنده به توانمندساز، برای بازیگران طرف سوم در ارائه­ی خدمات، نقشی بی­بدیل در بازار مخابرات به وجود آورده­اند؛ که با توجه به تعداد کم اپراتورها در یک کشور می­تواند سهم اپراتورها را در بازار را حفظ و حتی افزایش دهد.
برخی اپراتورها نیز نیز همکاری مشترک را در دستور کار قرار داده­اند. این همکاری­ها را می­توان به دو نوع کلی تقسیم نمود. یکی از این انواع، همکاری اپراتورها در دو کشور متفاوت است که معمولا فرصت را برای حضور بازیگران طرف سوم در ارائه­ی خدمات باز می­کند. نوع دیگر نیز مشارکت بین اپراتورهای یک کشور به منظور بازگشت بهتر سرمایه و در اختیار گرفتن سهم بیشتری از بازار است.
البته از دست دادن حوزه­هایی که اپراتورها در آن دارای موقعیتی انحصاری هستند اشتباهی بزرگ است. مثالی بارز از این حوزه­ها [4]NFCاست که اپراتورهای موبایل با در اختیار داشتن سیم­کارت خود می­توانند نقشی منحصر به فرد در امنیت این حوزه ایفا نمایند و حضور دیرهنگام آن­ها نیز می­تواند موجب از دست دادن بازار در برابر بازیگران جهانی(مانند گوگل با کیف پول[5]خود!) گردد.

بازیگران ایرانی در کجا هستند؟
گرچه بازیگران فعال در عرصه خدمات مخابراتی ثابت و سیار کشورمان قابلیت­های خود را جهت ارائه سرویس­های پایه تلفنی و خدمات ارزش افزوده ابتدایی (همچون SMS) تا حد قابل قبولی نشان داده­اند، اما با توجه به روند رو به رشد استفاده از خدمات ارزش افزوده و توسعه پلتفرم­های خاص ارائه سرویس موسوم به SDP، اکنون این سوال مهم مطرح است که آیا اپراتورهای مخابراتی در کشور ما نیز آمادگی لازم برای ایجاد و توسعه بسترهای مناسب برای ارائه سرویس­ها و خدمات ارزش افزوده متنوع در بازارهای عمودی همچون خدمات شهری، بانکی، سرگرمی و رسانه را پیدا کرده­اند؟
به نظر می­رسد زمان آن رسیده باشد تا فعالین عرصه مخابرات کشور، با بهره­گیری از تجربیات جهانی و آمیختن آن با نیازها و ملاحظات بومی به نوآوری و تحول در ارائه خدمات مخابراتی و توسعه تعاملات تجاری اقدام نموده و فضاهای جدید و متنوع­تری را برای رفع نیازمندی­های مشتریان و افزایش فرصت­های همکاری و تعامل ایجاد نمایند.
از همین روست که گروه علمی تحلیلی طیف به عنوان کانون تفکر مخابرات ایران، در تلاش است تا با برگزاری همایش بین­المللی «نوآوری و تحول در ارائه خدمات مخابراتی» در دهم بهمن سالجاری؛ و پرداختن به مباحث فنی و مدل­های تجاری جدید در عرصه خدمات مخابراتی باندوسیع، زمینه همکاری و تعامل بیشتر بین تصمیم‌گیران، مدیران و کارشناسان صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات را فراهم سازد.

[1] Over-The-Top
[2] RAN Sharing
[3] Content Delivery Network(CDN)
[4] Near Field Communication
[5] Google Wallet


سیدعلی خدام حسینی
khodamhoseini@teyf.ir
گروه طیف

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.