اپراتورهای مخابراتی در سال 2012 به چه میاندیشند؟
در حالی آخرین روزهای سال 2011 میلادی را سپری میکنیم که ورود بازیگران جوان و قدرتمند اینترنتی [1] OTT (نظیر گوگل) به عرصههایی همچون باندوسیع و بازارهای عمودی موجب به وجود آمدن میدانی جدید و در عین حال جدی در اکوسیستم خدمات مخابراتی شده است. موفقیت اپراتورهای مخابراتی به عنوان بازیگران پیشکسوت، در این بازار جدید نیازمند اتخاذ جهتگیری مناسب در بخشهای مختلف برای حفظ جایگاه خود و در عین حال تعامل با فعالان اینترنتی خواهد بود.
شبکههای نسل آینده در انتظار بازگشت سرمایهها
سرمایهگذاری در فناوریهای نسل آیندهی مخابراتی، یکی از مباحثی است که اپراتورهای مخابراتی –چه ثابت و چه همراه- در مواجهه با آن راهبردهای متفاوتی را در پیش میگیرند. به طور معمول اپراتورهایی که با کاهش درآمد مواجه شدهاند، در پی کاهش نسبت بین هزینهها و درآمدهای خود هستند و در همین راستا استفاده از فناوریهای 3G و مسی را نسبت به LTE و فیبر نوری در اولویت بالاتری قرار میدهند که البته دلیل اصلی این امر را میتوان انتظار برای بازگشت سرمایهی صرف شده در 3G و فناوریهای مسی دانست. این در حالی است که به خدمت گرفتن فناوریهای جدید، علاوه بر افزایش ظرفیت شبکه در پاسخدهی به تعداد مشترک بیشتر و امکان ارائهی حجم بالاتری از ترافیک به مشترکان، فرصتهای جدیدی چون قابلیت تسهیم شبکهی دسترسی[2] به منظور ارائهی خدمات عمددهفروشی(توسط فناوری LTE) را برای اپراتور به ارمغان میآورد.
از دیگر تحرکات اپراتورها جهت کاهش هزینههای خدمترسانی به مشترکان میتوان به بهینهسازی شبکه بر مبنای نوع ترافیک مورد استفادهی کاربران و کاهش بار ترافیکی شبکه به وسیلهی femtocellها و دسترسی Wi-Fi اشاره نمود.
از سوی دیگر، تجهیزات مورد استفادهی کاربران نیز نقش غیر قابل انکاری در نوع ترافیک مصرفی دارد. یکی از اقدامات جدید اپراتورها بررسی نقش انواع تجهیزات مانند گوشیهای هوشمند و رایانههای شخصی در استفاده از ترافیک دیتا است. تحلیل این اطلاعات میتواند راهکار مناسبی برای پاسخگویی به انفجار ترافیک دیتا پیش پای اپراتورها قرار دهد.
راههای خلق فرصت از یک انفجار بزرگ!
پیشبینی میشود حدود یک سوم از بازار گوشیهای تلفن همراه در سال 2012 به گوشیهای هوشمند اختصاص یابد. همچنین ظهور نسخههایی از این تجهیزات با قیمت بین 100 تا 200 دلار در بازارهای توسعهیافته و درحال توسعه نیز از دیگر دلایلی است که افزایش ترافیک دیتای مورد استفاده بین مشترکین در سراسر جهان را دامن خواهد زد. البته اینها تنها دلایل کارشناسان در افزایش روند گرایش به دیتا نیستند، بلکه فروش روزافزون دانگلها و افزایش چشمگیر تعداد مشترکان فناوریهایی مانند LTE و فیبر در سراسر جهان نیز شاهد دیگری بر این ادعاست.
در این موقعیت، بهینهسازی در سرمایهگذاری بر اساس نوع و نحوهی استفادهی کاربران از ترافیک را میتوان به یکی از ملزومات برای اپراتورهای پیشرو برای خلق فرصتهای بکر در عرصهی کسب درآمد دانست. البته بر اساس آمار، محتوای ویدیویی بیشترین ترافیک مصرفی را در سطح جهان به خود اختصاص میدهد به طوریکه معمولا در حدود دوسوم از کل ترافیک شبکهی یک اپراتور مخابراتی به محتوای ویدیویی اختصاص مییابد. یکی از اقداماتی که تاکنون اپراتورها برای کاهش جریان مصرف ترافیک از سرورهای ملی و ناحیهای در سال 2011 انجام دادهاند، مذاکره با بازیگرانی مثل گوگل به عنوان شبکههای ارائهی محتوا[3]برای دریافت ارزانتر ترافیک از سرورهای امریکای شمالی در کشورهای اروپایی و آسیایی بوده است.
تضمین تدوام حضور در بازار، نتیجهی تجربهی خوشایند مشتری
ارائهی بستههای مختلف خدماتی بر اساس نحوهی استفاده از ترافیک دیتا را میتوان نمونهای از بازنگریهای اپراتورها در نحوهی ارائهی خدمات دانست. این طرحها که عموما به صورت بستههای قیمتی تعیین میگردند، پاسخی ابتدایی به علاقهی مشترکین در مصرف فزایندهی دیتا هستند و انتظار میرود که در آینده شاهد استراتژیهای جدیدی در قیمتگذاری باشیم؛ که در آنها، زمان استفاده و تجهیزات کاربر در ارائهی خدمات لحاظ خواهند شد. البته اتخاذ این سیاستها توسط اپراتورها، نقش رگولاتوری را نیز در پایش بازارهای پیشرو پررنگتر خواهد نمود.
اما این بستههای قیمتی یکی از ستونهای استراتژی خلق تجربههای خوشایند برای مشتری هستند. ستون دیگر این استراتژی، که اگر اهمیت بیشتری از قیمتگذاری نداشته باشد، همسنگ آن خواهد بود، کیفیت بالا در ارائهی خدمات به مشترک است تا او را به برقراری رابطهی دوباره با اپراتور ترغیب نماید.
بازار ICT و بازیگران ملی و بینالمللی آن
به جرأت میتوان Apple و Google را موفقترین نقشآفرینان اکوسیستم جدید دنیای ICT نامید. موفقیت آنها در بازار سختافزار و گوشیهای هوشمند موجب شده است که عملکرد آتی آنها-مثل احتمال ارائهی تلویزیون اپل و ورود احتمالی گوگل به ارائهی جعبه مبدل از طریق شرکت موتورولا- تأثیر بسزایی بر روند جهانی بازار ICT خواهد داشت.
اما در سوی دیگر میدان اپراتورها نیز بیکار ننشستهاند و برای تحکیم جایگاه خود، به استفاده از راهکارهای نوینی روی آوردهاند. برخی از آنها در رقابت با بازیگران OTT، قرائتی جدید از نقش اپراتور در رساندن خدمت به مشتری را در دستور کار خود قرار دادهاند و با تغییر جایگاه از ارائه دهنده به توانمندساز، برای بازیگران طرف سوم در ارائهی خدمات، نقشی بیبدیل در بازار مخابرات به وجود آوردهاند؛ که با توجه به تعداد کم اپراتورها در یک کشور میتواند سهم اپراتورها را در بازار را حفظ و حتی افزایش دهد.
برخی اپراتورها نیز نیز همکاری مشترک را در دستور کار قرار دادهاند. این همکاریها را میتوان به دو نوع کلی تقسیم نمود. یکی از این انواع، همکاری اپراتورها در دو کشور متفاوت است که معمولا فرصت را برای حضور بازیگران طرف سوم در ارائهی خدمات باز میکند. نوع دیگر نیز مشارکت بین اپراتورهای یک کشور به منظور بازگشت بهتر سرمایه و در اختیار گرفتن سهم بیشتری از بازار است.
البته از دست دادن حوزههایی که اپراتورها در آن دارای موقعیتی انحصاری هستند اشتباهی بزرگ است. مثالی بارز از این حوزهها [4]NFCاست که اپراتورهای موبایل با در اختیار داشتن سیمکارت خود میتوانند نقشی منحصر به فرد در امنیت این حوزه ایفا نمایند و حضور دیرهنگام آنها نیز میتواند موجب از دست دادن بازار در برابر بازیگران جهانی(مانند گوگل با کیف پول[5]خود!) گردد.
بازیگران ایرانی در کجا هستند؟
گرچه بازیگران فعال در عرصه خدمات مخابراتی ثابت و سیار کشورمان قابلیتهای خود را جهت ارائه سرویسهای پایه تلفنی و خدمات ارزش افزوده ابتدایی (همچون SMS) تا حد قابل قبولی نشان دادهاند، اما با توجه به روند رو به رشد استفاده از خدمات ارزش افزوده و توسعه پلتفرمهای خاص ارائه سرویس موسوم به SDP، اکنون این سوال مهم مطرح است که آیا اپراتورهای مخابراتی در کشور ما نیز آمادگی لازم برای ایجاد و توسعه بسترهای مناسب برای ارائه سرویسها و خدمات ارزش افزوده متنوع در بازارهای عمودی همچون خدمات شهری، بانکی، سرگرمی و رسانه را پیدا کردهاند؟
به نظر میرسد زمان آن رسیده باشد تا فعالین عرصه مخابرات کشور، با بهرهگیری از تجربیات جهانی و آمیختن آن با نیازها و ملاحظات بومی به نوآوری و تحول در ارائه خدمات مخابراتی و توسعه تعاملات تجاری اقدام نموده و فضاهای جدید و متنوعتری را برای رفع نیازمندیهای مشتریان و افزایش فرصتهای همکاری و تعامل ایجاد نمایند.
از همین روست که گروه علمی تحلیلی طیف به عنوان کانون تفکر مخابرات ایران، در تلاش است تا با برگزاری همایش بینالمللی «نوآوری و تحول در ارائه خدمات مخابراتی» در دهم بهمن سالجاری؛ و پرداختن به مباحث فنی و مدلهای تجاری جدید در عرصه خدمات مخابراتی باندوسیع، زمینه همکاری و تعامل بیشتر بین تصمیمگیران، مدیران و کارشناسان صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات را فراهم سازد.
[1] Over-The-Top
[2] RAN Sharing
[3] Content Delivery Network(CDN)
[4] Near Field Communication
[5] Google Wallet
سیدعلی خدام حسینی
khodamhoseini@teyf.ir
گروه طیف