January 18, 2012
15:57 چهارشنبه، 28ام دیماه 1390
کد خبر: 39562

جایگاه شرکت های بزرگ IT در میان برندهای برتر جهان

طبق سنت هر ساله، بلومبرگ روز دوشنبه گزارش برترین برندهای سال 2011 دنیا را منتشر کرد. این رده بندی بر اساس ۵ معیار ثابت همیشگی بلومبرگ و البته مستثنی کردن برندهایی که اطلاعات آنها به صورت عمومی در دسترس نیست، انجام می شود. نکته جالب این گزارش، جایگاه ویژه شرکت های آی تی در میان برترین های دنیا است.


به گزارش نارنجی مانند سال قبل رتبه اول متعلق به کوکا کولا بود. اما رتبه دوم متعلق به جناب IBM است که با ارزش ۶۹.۹۰ میلیارد دلار، رشدی ۸ درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است. مایکروسافت و گوگل هم در حالی سال 2011 را به پایان رساندند که در رده سوم و چهارم جدول باارزش ترین برندها ایستاده اند.


اینتل با افزایش ۱۰ درصدی ارزش و در اختیار داشتن برندی به قیمت ۳۵.۲۱ میلیارد دلار مقام هفتم را به خود اختصاص داده است. جایگاه هشتم هم در اختیار اپل قرار گرفته که با رشد ۵۸ درصدی و صعود ۹ پله ای در سال 2011، هم اکنون ۳۳.۴۹ میلیارد دلار ارزش دارد. به همین ترتیب HP در مقام دهم، سیسکو در مقام سیزدهم، نوکیا با ۱۵ درصد کاهش ارزش در مقام چهاردهم، سامسونگ در مقام هفدهم، اوراکل در مقام بیستم، آمازون در جایگاه بیست و ششم و سونی در پله سی و پنجم ایستاده اند.


اما بگذارید به برخی از نکات جالب این رده بندی بپردازیم. نوکیا و نینتندو به ترتیب با ۱۵ و ۱۴ درصد، بیشترین کاهش ارزش در سال گذشته را تجربه کرده اند. و در مقابل اپل و آمازون با ۵۸ و ۳۲ درصد، بیشترین افزایش ارزش برند را از آن خود کرده اند. اپل اولین بار در سال 2009 توانست با ارزش برند ۱۵.۴ میلیارد دلاری خود را در میان ۲۰ برند برتر جهان جای کند. آمازون با ۱۰ پله صعود و اپل با ۹ پله صعود، بیشترین جهش را در جدول سال 2011 ثبت کرده اند. مایکروسافت علی رغم در اختیار داشتن جایگاه سوم، نسبت به سال قبل کاهش ۳ درصدی ارزش برند را شاهد بوده و گوگل افزایش ۲۷ درصدی را تجربه کرده. سامسونگ هم با رشد ۲۰ درصدی و ارزش ۲۳.۴۳ میلیارد دلاری خود، جایگاه هفدهم را تصرف نموده است.


لیست کامل برترین برندهای سال 2011 را می توانید در سایت بلومبرگ مشاهده کنید.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.