باندپهن سیار

May 21, 2012
10:05 دوشنبه، 1ام خردادماه 1391
کد خبر: 42088

نرخ رشد سود سالانه 75 درصدی برای افرانت

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت افرانت تقسیم 780 ریال سود به ازای هر سهم را تصویب کرد. در این مجمع که با حضور اکثر سهامداران برگزار شد صورت‌های مالی شرکت به تصویب رسید.







دکتر فریدون قاسم‌زاده، مدیرعامل افرانت در این جلسه ضمن ارائه گزارش هیات مدیره به سوالات سهامداران پاسخ داد. وی نرخ رشد سالانه فروش پهنای باند شرکت طی 5 سال گذشته را 97 درصد، نرخ رشد سالانه درآمد را در همین سال‌ها 38 درصد و نرخ رشد سود سالانه را 75 درصد ذکر کرد.





تحولات سریع جهانی در عرصه اینترنت و تجارت الکترونیکی در طی دو دهه گذشته و به موازات آن توسعه اینترنت و رشد انفجاری در مصرف پهنای باند اینترنتی در کشور در سال‌های اخیر که از 465 مگابیت در ثانیه در سال 1383 به 65,000 مگابیت در ثانیه در سال 1390 رسیده (معادل 140 برابر) و نیز افزایش چشمگیر آمار خدمات تجارت الکترونیکی در کشور که از 10 میلیارد تومان در سال 1386 به قریب 8،000 میلیارد تومان در سال 1390 رسیده (معادل 800 برابر) نوید بخش تداوم رونق بازار سرویس‌های توانمندکننده (Enablers) در عرصه خدمات تجارت الکترونیکی کشور که مهمترین آنها پهنای باند اینترنتی و خدمات مراکز نگهداری داده‌ها موسوم به دیتاسنتر است می‌باشد.




شرکت افرانت با تجربه طولانی در زمینه ارائه خدمات پهنای باند اینترنتی بعنوان اولین شرکت اینترنتی بخش خصوصی در کشور با دسترسی مستقیم به اینترنت از طریق ماهواره و نیز به دلیل پیشتازی در عرصه ارائه خدمات دیتاسنتر و بویژه با توجه به برنامه توسعه جدی و سرمایه گذاری در زمینه ارائه خدمات پردازش ابری موسوم به Cloud Computing که جزء بازارهای نوظهور محسوب می‌شود، هم‌اکنون در جایگاه ممتاز و ویژه‌ای برای برخورداری از این فرصت منحصر به فرد قرار گرفته است.
با توجه به اینکه در صنعت فن آوری اطلاعات (IT) امکان افزایش چشمگیر تولید در زمان کوتاه و بدون نیاز به سرمایه‌گذاری زیاد برای دسترسی به ظرفیت‌های بسیار بالا وجود دارد، حاشیه سود شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات IT در صورت افزایش حجم فروش با سرعتی بیشتر در مقایسه با سایر صنایع اضافه می‌شود. به همین دلیل استراتژی توسعه فروش افرانت در طی سال‌های گذشته تمرکز بر افزایش سهم بازار بوده است. اتخاذ این سیاست به دلیل پیشگام بودن افرانت در ارائه خدمات اینترنت با کیفیت و قیمت مناسب در کشور با موفقیت توام بوده و نه‌تنها باعث افزایش درآمد و سودآوری شرکت گردیده بلکه موجب محبوبیت برند افرانت در بازار IT و نیز استقبال از سهام این شرکت در عرضه اولیه آن در تیرماه سال 1390 و پس از آن گردیده است.





در گزارش حاضر عملکرد افرانت در سال 1390 و برنامه‌های توسعه شرکت در سال آینده تشریح گردیده است. 
معرفی صنعت
صنعت فناوری اطلاعات (IT) طی دو دهه گذشته پیشرفت‏های شگرفی داشته و رونق چشمگیری را در عرصه کسب و کار تجربه نموده به نحوی که در حال حاضر تعداد سه شرکت از پنج شرکت اول جهان از نظر ارزش بازار (Market Value) را شرکت‏های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تشکیل می‏دهند. در این رده‌بندی شرکت‏های اپل، مایکروسافت و IBM با ارزش بازار 588، 265 و 242 میلیارد دلار در رتبه‌های اول، سوم و پنجم قرار دارند. اعداد فوق به خوبی پتانسیل رشد صنایع IT را نشان می‌دهند. 
توسعه سریع و گسترده استفاده از اینترنت در سراسر جهان به دلیل مزایای منحصر به فرد آن که تعداد کاربران آن را تاکنون به 2 میلیارد نفر کاربرنهایی رسانده و توسعه انواع خدمات الکترونیکی از قبیل دولت الکترونیکی، تجارت الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی، بورس الکترونیکی، پزشکی الکترونیکی و دانشگاه الکترونیکی، نیاز به اینترنت پرسرعت و مراکز نگهداری داده‌ها موسوم به دیتاسنتر را به شدت افزایش داده است. با توجه به افزایش تعداد کاربران اینترنت کشورمان، آمار رو به رشد کاربران اینترنت پرسرعت از قبیل Wimax و ADSL، میزان نیاز به پهنای باند در طی پنج سال آینده به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. افزایش قیمت حامل‏های انرژی ناشی از هدفمندسازی یارانه‌ها و افزایش هزینه حمل‌ونقل بار و مسافر به تبع آن، افزایش ترافیک، تصادفات و آلودگی هوا و ضرورت کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها، که همگی ارتباط مستقیم با افزایش نیاز به توسعه خدمات الکترونیکی دارند و توسعه سرویس‌های جدید اینترنتی بویژه شبکه‌های اجتماعی موجب تسریع این روند در کشورمان طی سال‏های آینده خواهد بود.
جایگاه افرانت در صنعت IT ایران
شرکت افرانت به عنوان اولین شرکت ISDP در کشور، با فروش قریب 2,200 مگابیت در ثانیه پهنای باند به قریب صدها سازمان و شرکت دولتی و خصوصی، در حال حاضر حدود 10درصد بازار توزیع پهنای باند اختصاصی کشور را به خود اختصاص داده و در نتیجه امکان خرید پهنای باند به میزان بالا و قیمت ارزانتر در مقایسه با رقبا را در اختیار دارد و به همین دلیل رشد قابل توجهی در میزان فروش پهنای باند و درآمدهای حاصل از آن در سال‏های آینده پیش بینی 
می‏گردد. در خصوص خدمات دیتاسنتر نیز با توجه به دستورالعمل‌های صادره از سوی مدیریت ارشد کشور در خصوص انتقال سرورهای متعلق به سازمان‏ها و شرکت‏های دولتی از خارج به داخل و نیز رواج استفاده از خدمات الکترونیکی در کشور، بازار خدمات دیتاسنتر شاهد رشد و شکوفایی بالایی در طی سال‏های آینده خواهد بود، بویژه با توجه به اینکه در حال حاضر علیرغم الزامات قانونی فوق در خصوص انتقال سرورها به ایران، تنها تعداد محدودی شرکت در زمینه ارائه خدمات دیتاسنتر در کشور سرمایه گذاری نموده و فعالیت می‌نمایند. 
با توجه به جدید بودن بازار خدمات دیتا سنتر در کشور اطلاعات رسمی از حجم کل بازار و سهم بازار هر یک از رقبا در این حوزه وجود ندارد لکن براساس اطلاعات موجود در بازار، شرکت افرانت با توجه به پروژه‌های توسعه در دست اجرای خود در حال حاضر فعال‏ترین شرکت در حوزه ارائه خدمات دیتاسنتر در کشور می‌باشد. از مهمترین دست آوردهای افرانت در سال 90 می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود: 
افزایش ظرفیت دیتاسنتر به میزان 70درصد، آغاز پروژه توسعه دیتاسنتر افرانت جهت ایجاد اولین دیتاسنتر پردازش ابری (Cloud Computing) در کشور، تقویت بستر ارتباطی فیبر نوری و رادیویی با مراکز مخابراتی و پاپ سایت‌های شرکت و کسب رکورد جدید ملی در ارائه خدمات الکترونیکی در پروژه ثبت نام و اعلام نتایج دانشگاه آزاد اسلامی: 2.700.000 مراجعه(Visit) در روز ، 60.000 کاربر همزمان(Concurrent Session)، فروش 1.500.000 کارت ثبت نام بصورت آنلاین ، انجام عملیات پرداخت آنلاین به میزان 330 میلیارد ریال و میزبانی سرورهای بازی‌های جهانی WCG (World Cyber Games)
عملکرد افرانت در سال 1390
درآمد افرانت در سال گذشته 105 میلیارد و 562 میلیون ریال بوده که این درآمد نسبت به سال قبل 51 درصد افزایش داشته است. این درآمد از محل ارائه خدمات به حدود 700 سازمان و شرکت دولتی و خصوصی داخلی و خارجی شناسایی شده است. نرخ رشد سالانه درآمد افرانت در 5 ساله گذشته 38 درصد و نرخ رشد سالانه فروش پهنای باند در 5 ساله 97 درصد بوده است.همچنین نرخ رشد سالانه سود نیز(5 ساله) 75 درصد بوده. لازم به ذکر است که سهام شرکت افرانت به عنوان اولین شرکت خصوصی در حوزه ICT در تاریخ 05/05/1390 در فرابورس با قیمت اولیه هر سهم 8200 ریال در عرضه اولیه ارائه گردید که کلیه سهام عرضه شده ظرف 15 ثانیه به فروش رسیده و در انتهای سال 1390بازدهی سهام افرانت معادل 42درصد بوده است.
راه‌اندازی Fax.ir به عنوان نخستین سرویس ابری در کشور 
افرانت از طریق شرکت آتریسا وابسته به این شرکت در سال 1390 فعالیت‌های R&D و ایجاد پایلوت مربوط به فاکس اینترنتی را با موفقیت انجام داده است. سرویس مزبور که در دیتاسنتر Cloud افرانت میزبانی می‌شود به عنوان اولین سرویس ابری در کشور از ابتدای تیرماه 1391 به بهره‌برداری رسیده است. در این سرویس به کاربران شماره فکسی اختصاصی داده می‌شود و تمامی فکس‌های دریافتی به این شماره به‌صورت فایل Pdf به ایمیل شخصی کاربر ارسال و در صورت تمایل یک نسخه از آن در قسمت بایگانی حساب کاربری در سایت FAX.IR ذخیره می‌شود. 
کاربران برای ارسال فکس نیز می‌توانند با ورود به حساب کاربری در سایت FAX.IR و انتخاب گزینه ارسال فکس، متن دلخواه خود را نوشته و یا فایل Excell ، Pdf و Word را بارگذاری کرده و به شماره فکس (های) مورد نظر ارسال کنند. این سرویس مانند ایمیل جی میل و یا یاهو کاربر است که ورودی از دستگاه فکس و خروجی به دستگاه فکس را دارا بوده و به این ترتیب امکان ارسال و یا دریافت فکس را در هر مکان، در هر زمان و با هر دستگاه متصل به اینترنت (مانند کامپیوتر و موبایل‌های هوشمند) بدون نیاز به نصب نرم افزار و سرور، مقدور می‌سازد؛ در این سرویس کاربر هیچگونه هزینه‌ای بابت مخابرات، شماره فکس و دستگاه فکس نداشته و تنها اشتراک ماهیانه پرداخت می‌کند. ثبت‌نام در این سرویس کمتر از چند دقیقه زمان می‌برد و راه‌اندازی شماره فکس نیز بلافاصله انجام می‌شود. 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.