سخت‌افزار

July 20, 2012
17:14 جمعه، 30ام تیرماه 1391
کد خبر: 43394

هشدار وزیر ارتباطات کشور درباره بد افزاری ‘mahdi’

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از بدافزار جدید که حریم شخصی کاربران و دستگاه های مختلف کشور را هدف قرار می دهد خبر داد و گفت: این بدافزار با حروف لاتین ‘mahdi’ بصورت ورد و پاورپوینت دارای محتوای به زبان فارسی است که با بازشدن آن عملیات تخریبی و جاسوسی خود را آغاز می کند.


به گزارش ایرنا ‘رضا تقی پور’ عصر چهارشنبه در حاشیه دیدارهای مردمی رییس جمهوری و اعضای هیات دولت در شهرری به خبرنگاران ایرنا و ایسنا گفت: با توجه به اینکه روز به روز به حجم اطلاعات دستگاه های اجرایی و مردم در پایگاه های اینترنتی و رایانه ها افزایش می یابد، دشمنان نسبت به این اطلاعات طمع کرده و به دنبال جمع آوری اطلاعات مورد نیاز هستند.


وی ادامه داد: آنها بدافزارهایی به شیوه هایی مختلف به منظور کسب اطلاعات بصورت فایل های ورود و شیوه های مختلف به کاربرانی در کشورمان ارسال می کنند.


وی ادامه داد: آنها با کسب اطلاعاتی که از جمله از نرم افزارهای کاربران شخصی و دستگاه های اجرایی کسب می کنند به دنبال جمع آوری اطلاعات و جمع بندی آنها به منظور تخریب اطلاعات، ایجاد اخلال در یک دستگاه و در مجموع ایجاد نارضایتی در علاقه مندان و استفاده کنندگان از فضای فناوری های اطلاعاتی هستند.


وی به کاربران هشدار داد ایمیل ها، فایل ها و مطالب ارسالی از سوی افراد ناشناخته را به هیچ عنوان بازنکنند، چون با بازکردن این فایل ها بدافزار تعبیه شده در آنها کار خود را آغار می کند.


تقی پور ادامه داد: وزارت ارتباطات از طریق ‘شبکه ماهر’ مرکز امداد و هماهنگی رخدادهای رایانه ای، اقدام به شناسایی این بدافزار کرده است.


وی تصریح کرد: در بانک بدافزارهای این شبکه، بدافزار جدید نیز اضافه شده است تا کاربران با مراجعه به این شبکه از نحوه اقدامات این بدافزار مطلع شوند و بتوانند علیه آن اقدامات موثری انجام دهند.


وی با بیان اینکه وزارت ارتباطات در تمامی شبانه روز، تهدیدات اینترنتی را رصد می کند، افزود: این وزارتخانه مانند قرارگاه عملیاتی در 24 ساعت آماده کمک به همه دستگاه ها و کاربران شخصی است تا با راهنمایی و کمک به آنها در جهت مقابله با بدافزارها همکاری کند.


تقی پور از کاربران خواست در صورت مواجهه با این بدافزار به شبکه ماهر مراجعه کنند تا اطلاعات مورد نیاز برای مقابله با این بدافزار را بدست آوردند.


وی با اشاره به اینکه روز به روز تعداد این بدافزارها افزایش می باید، گفت: دشمنان از این بدافزارها برای حمله به کاربران شخصی و دستگاه های اجرایی استفاده می کنند، بطور مثال در بدافزار جدید با حروف لاتین mahdi به کاربران دستگاه های اجرایی و شخصی حمله می کنند.


تقی پور اضافه کرد: این ویروس با توجه به اعتقادات دینی و مذهبی مردم به ائمه بنام mahdi نامگذاری شده که این خود نوع روش آنها برای فعالیت های جاسوسی و کسب اطلاعات شخصی کاربران را نشان می دهد.


وی گفت: این ویروس اطلاعات رایانه های شخصی را به مراکز مورد نظر تعیین شده ارسال می کند، ضمن آنکه پسوردهایی که کاربران رایانه از آنها استفاده می کنند را نیز ذخیره و ارسال می کند.


به گفته تقی پور این بدافزار حتی میکروفون کامپیوترهای شخصی را فعال و اصوات اطراف را ضبط و به مراکز مورد نظر ارسال می کند.


وی افزود: با توجه به این موضوع کاربران قبل از بازکردن فایل های ورود و اینترنتی آنها را با آنتی ویروس چک کرده و بعد آنها را باز کنند و از نرم افزارهای تولید داخل استفاده کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.