August 11, 2012
17:55 شنبه، 21ام مردادماه 1391
کد خبر: 43833

شورای اقتصاد مجوز صدور پروانه اپراتور چهارم را صادر کرد

شورای اقتصاد مجوز صدور پروانه اپراتور چهارم برای اتصال منازل به فیبر نوری را صادر کرد.

به گزارش عصر ارتباط، درحالی که مجوز ترک تشریفات و واگذاری پروانه این پروژه به کنسرسیوم ایرانیان‌نت از سوی هیات دولت صادر شده بود اما شورای اقتصاد خود را متولی صدور این مجوز می‌دانست که موجب تاخیر چند ماهه در روند اجرای این پروژه شده بود.


پس از گذشت سه سال از مطرح شدن اجرای این پروژه هنوز سرنوشت واگذاری پروانه آن نامعلوم است بطوریکه ظاهرا مصوبات پیشین دولت درباره این پروژه کان لم یکن تلقی شده بود و شورای اقتصاد برای صدور مجوز درباره اپراتوری که اصول و مفاد پروانه فعالیت آن در رگولاتوری تصویب شده، وارد گود شد.



اکنون شورای اقتصاد با صدور مجوز تائید واگذاری این پروژه به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران اجازه داده است تا نسبت به صدور پروانه دسترسی فیبر نوری اقدام کند.



سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز برای صدور پروانه درانتظار واریز سهم هر یک از پنج شریک این پروژه است تا با واریز حق‌السهم خود از پروانه، نسبت به صدور آن برای کنسرسیوم ایرانیان‌نت اقدام کند.



پنج عضو کنسرسیوم ایرانیان‌نت به عنوان مجری پروژه اتصال منازل به فیبر نوری در کشور هر یک سهم 20 درصدی در این پروژه دارند که باید برای دریافت پروانه، حق‌الامتیاز 50 میلیارد تومانی آن را پرداخت کنند.



البته علیرغم اینکه کمیسیون تنظیم مقررات تصویب کرده بود حق‌الامتیار 50 میلیارد تومانی برای پروانه این اپراتور باید در زمان صدور پرداخت شود اما در مصوبه دیگری نسبت به تصویب متمم‌های بند 12 پروانه اپراتور چهارم اقدام کرد که براساس آن باید حق‌الامتیاز صدور پروانه حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ صدور پروانه پرداخت شود و رگولاتوری مکلف است با دریافت ضمانتنامه بانکی نسبت به صدور پروانه اقدام کند.



طبق مصوبه کمیسیون، در صورت عدم پرداخت مبلغ حق‌الامتیاز صدور پروانه در زمان مقرر، ضمانتنامه بانکی به نفع سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مطالبه خواهد شد.



شرکت ارتباطات زیرساخت به نمایندگی از دولت 20 درصد سهام این اپراتور را در اختیار دارد و شهرداری‌های کشور، صدا و سیما، صندوق بازنشستگی ارتش (ساتا) و سازمان تبلیغات اسلامی از دیگر اعضای این کنسرسیوم هستند که پس از گمانه‌زنی‌های بسیار هر یک به تساوی سهم 20 درصدی در این پروژه را به دست آورده‌اند.



به غیر از شرکت ارتباطات زیرساخت که نماینده 20 درصد سهام دولت در این اپراتور است، متقاضی 80 درصد سهام باقیمانده اپراتور مجری طرح اتصال منازل به فیبر نوری باید یک شرکت غیردولتی باشد و تا پایان مدت اعتبار پروانه نیز باید این ماهیت حقوقی را حفظ کند.



گرچه حضور هر یک از این اعضا در این کنسرسیوم به واسطه ماهیت دولتی یا حاکمیتی‌شان و برخورداری آنها از بودجه‌های دولتی و عمومی با مشکلات حقوقی مواجه است و در ابتدای کار نیز مجلس هشتم طی نامه‌ای با امضای علی لاریجانی رئیس مجلس ثبت شرکت ایرانیان‌نت را از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت دولتی غیرقانونی خوانده بود اما هر یک از طرفین به دنبال راهکاری هستند تا زیرمجموعه‌های خود را به صورت اسمی وارد این کنسرسیوم کنند، به طوری که بانک شهر به نمایندگی از شهرداری‌ها، تکتا به نمایندگی از سازمان صدا و سیما و شرکت تعاونی مسکن شرکت ارتباطات زیرساخت به نمایندگی از زیرساخت، وارد این کنسرسیوم خواهند شد.



بانک شهر در حالی به نمایندگی از شهرداری‌های کشور سهامدار 20 درصدی این اپراتور خواهد بود که شهرداری از رینگ فیبر نوری برخوردار است و برای ارتباطات خود از آن بهره می‌برد و قصد دارد پهنای باند آن را به متقاضیان بفروشد.



در این میان سازمان صدا و سیما و سازمان تبلیغات اسلامی که دو مدعی تولید محتوای صوتی و تصویری و متنی در کشور هستند و رقابت‌های زیرپوستی آنها نیز اخیرا افزون شده است، به دلیل ادعای تولی‌گری در تامین محتوا خود در این پروژه مشارکت کرده‌اند تا با شراکت در این پروژه از بستر فراهم‌شده سرویس‌های خود را عرضه کنند.



واگذاری پروانه 50 میلیارد تومانی اپراتور چهارم به این کنسرسیوم با ماهیت دولتی که هر یک انحصارات خاصی را در اختیار دارند، در نهایت موجب تشکیل اپراتوری با انحصار جدیدی خواهد شد؛ انحصاری که مرکز پژوهش‌های مجلس نیز درباره آن هشدار داده و گفته بود با توجه به بزرگی برنامه شبکه‌سازی دسترسی نوری در سراسر کشور، در نظر گرفتن و اجرا کردن مدل آزادسازی این بخش، از اهمیت بسزایی برای تحقق آن برخوردار است و باید از به‌ وجود آمدن هر نوع انحصار غیربازاری در این بخش نوپا پرهیز شود.



این اپراتور باید پورت‌های دسترسی از طریق فیبر نوری را برای کاربر نهایی با حداقل سرعت 20 مگابیت بر ثانیه و قابل توسعه تا 100 مگابیت بر ثانیه فراهم کند که با توجه به محدودیت واگذاری اینترنت بیش از 128 کیلوبیت به کاربران خانگی در کشور، این میزان پهنای باند در نظر گرفته‌شده برای مصارف اینترانت یا همان طرح معروف اینترنت ملی است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.