August 29, 2012
12:35 چهارشنبه، 8ام شهریورماه 1391
کد خبر: 44172

مهمترین دستاورد تحریم در فناوری ارتباطات از زبان وزیر ICT

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تحریم ها تاثیر مثبتی بر تولید تجهیزات فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور خواهد داشت، گفت: اولین دستاورد تحریم ها تامین امنیت و ارتقای توان ملی در عرصه تولید ملی است.
رضا تفی پور در گفتگو با مهر در تشریح خودکفایی ایران در عرصه محصولات فناوری اطلاعات و ارتباطات اظهار داشت: با توجه به توان فنی و علمی ایران برای طراحی و تولید تجهیزات ارتباطی و فناوری اطلاعات، در بسیاری از زمینه ها محصولات داخلی کیفیتی به مراتب بهتر از محصولات خارجی دارند اما به دلیل رقابت اقتصادی بعضی از شرکتهای خارجی اقدام به دامپینگ و یا قیمت شکنی می‌کنند تا بتوانند تولیدکنندگان داخلی را از صحنه بیرون کنند که معمولا این حربه ها نیز موثر واقع می‌شود و صاحبان شبکه هم به دلیل قیمت پایین، اقدام به واردات و خرید اجناس خارجی می‌کنند.


وی با بیان اینکه یکی از محسنات تحریم این است که راه واردات کالاهای فناوری اطلاعات و ارتباطات به کشور بسته می‌شود، ادامه داد: با این وجود اگرچه ممکن است در ابتدا هزینه خرید کالا برای اپراتورهای کشور مقداری افزایش یابد اما در درازمدت این امر منتج به تقویت تولید داخل می‌شود؛ کما اینکه این موارد نیز اتفاق افتاده است و ما شاهد آن بوده ایم که محصول داخلی از نظر کیفیت و کارایی نیز از قابلیتهای بالاتری برخوردار است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد اشتغال در کشور و ارتقای قدرت ملی را از دیگر محسنات تحریم در این بخش تلقی کرد و گفت: در زمینه نرم افزار شاهد خودکفایی و ایجاد اشتغال در کشور هستیم به نحوی که هم اکنون نرم افزارهایی که ما موافق ورود آنها به کشور نبودیم اما به دلیل قیمت و هزینه های پایین توسط بخشهای خصوصی و دولتی از خارج تامین می شد، امروز در داخل کشور تامین می‌شود.
 
وی اولین دستاورد این امر را تامین امنیت و نیز ارتقای توان ملی در عرصه تولید ملی عنوان کرد و ادامه داد: از این منظر همانطور که امام راحل در ابتدای جنگ تحمیلی فرمودند که این جنگ برای ما نعمت است، تحریم هم از این بعد که باعث ارتقای توان داخلی شده و برای ما در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات یک نعمت خواهد بود.
 
تقی پور تصریح کرد: تنها به دلیل قیمت است که اپراتورها به سمت اجناس خارجی می روند و در مواقعی که اراده ملی یک محصولی را در داخل تولید کرده است شاهد آن بوده ایم که کیفیت محصول ایرانی به مراتب بهتر از محصولات خارجی است.
وی گفت: امروز خوشبختانه با توجه به تحریم و اینکه این محدودیت را خارجی ها خودشان اعمال کردند ما شاهد هستیم که کار شرکتهای داخلی بیشتر فراهم شده و به تعبیری یک عامل از موانع تولید داخل از پیش رو برداشته شده است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: تحریم ها ضرری به بازار سخت افزار وارد نمی‌کند؛ به عنوان مثال در بحث تجهیزات سخت افزاری پیچیده ترین تجهیزاتی دکل BTS موبایل است که تولید آن در داخل امکان پذیر بوده و حتی تولید هم شده است که به دلیل قیمت شکنی و ارزان تر بودن اجناس خارجی، صاحبان شبکه های ارتباطی این تجهیزات را از خارج تهیه کردند.براین اساس و به طور قطع محدودیت واردات که کشورهای خارجی در حوزه ICT برای ایران قائل شده اند و به اپراتورهای ما تجهیزات نمی فروشند باعث خواهد شد تولیدی که در داخل شکل گرفته تقویت شود.
 
وی تصریح کرد که هیچ مشکلی درتامین تجهیزات این بخش نداریم و در مورد الزام شرکتها به استفاده از تولیدات بومی گفت: قانون استفاده حداکثر از توان داخلی در پروانه اپراتورها نوشته شده که به صورت کلی بوده و شامل تمامی تجهیزات می‌شود؛ بخش دیگری از تجهیزات هم که تاکنون مجوز ورود به کشور داشت و از خارج تامین می شد به دلیل تحریم ها، تولیدکنندگان ملزم خواهند شد آن را در داخل کشور تامین کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.