September 1, 2012
16:57 شنبه، 11ام شهریورماه 1391
کد خبر: 44211

کنترل تلویزیون‌های اینترنتی در دستان کیست؟

با گسترش شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی، چند سالی است بحثی با عنوان تلویزیون‌های اینترنتی در دنیا شکل گرفته و بدین ترتیب امکانی فراهم شده است تا مخاطبان در سراسر دنیا بتوانند برنامه‌های مورد علاقه‌ی خود را در هر ساعتی و از هر کجای دنیا مشاهده کنند.


به گزارش ایسنا این‌که تلویزیون‌های اینترنتی و یا به عبارت دیگر آی.پی.تی.وی‌‌ها چه زمانی در ایران فعال می‌شوند، سوالی است که جای بحث بسیار دارد.


تلویزیون اینترنتی تحت عنوان پروتکلی با نام پروتکل تلویزیون اینترنتی IPTV Internet Protocol Television راه‌اندازی شده‌اند و به عبارت دیگر راهکاری هستند تا کاربران بتوانند از طریق دنیای مجازی موفق به دریافت امواج شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی شوند.


در این شیوه به جای ارسال سیگنال‌های رادیویی و ماهواره‌یی در فرمت تلویزیون‌های کابلی، سیگنال‌های مربوطه روی شبکه‌ی اینترنت پهن باند قرار می‌گیرند و افراد می‌توانند برنامه‌ی مدنظر خود را از طریق اینترنت دنبال کنند.


اما درواقع با استفاده از تلویزیون‌های اینترنتی دیگر افراد مجبور نخواهند بود، برای دیدن برنامه‌ای خاص حتما در ساعتی خاص پای تلویزیون بنشینند علاوه بر این، با این شیوه، کاربران می‌توانند برنامه‌های تلویزیونی کشور‌های مختلف را براساس نیاز مورد استفاده قرار دهند.


در شرایطی که در کشور‌های مختلف دنیا این شیوه‌ مورد توجه بسیار قرار گرفته، راه‌اندازی تلویزیون‌های اینترنتی در ایران هم‌چنان با اما و اگر‌های متعدد همراه است.


پهنای باند فعلی اجازه استفاده از IPTV را می‌دهد؟


در زمینه‌ی استفاده از تلویزیون‌های اینترنتی، یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین موارد به بحث پهنای باند مربوط می‌شود، چرا که بی‌شک برای دسترسی مناسب و مطلوب به این نوع تلویزیون‌ها سرعت و کیفیت اینترنت اهمیت بسزایی دارد.


در حال حاضر، اکثر ما حتی با داشتن اینترنت پرسرعت برای دیدن یک فایل کوتاه تصویری که ممکن است برایمان ای‌میل شده باشد، باید مدت‌ها زمان بگذاریم و در نهایت ممکن است تصاویر با کیفیتی پایین و به کندی نمایش داده شوند. حال تصور کنید اگر مخاطبان بخواهند با همین شیوه یک برنامه‌ی تلویزیونی را تماشا کنند، چه حالی به آنها دست خواهد داد؟


هم‌چنین تصور کنید اگر برنامه‌ی مدنظر شما برنامه‌ای پرطرفدار بوده باشد و همزمان حجم بالایی از مخاطبان بخواهند آن را تماشا کنند، اوضاع چگونه خواهد شد؟


اما با تمام این اوصاف، اوایل مرداد‌ماه مسوولان صدا‌وسیما از راه‌اندازی آی.پی مدیایی با نام «رسانه مهر» خبر دادند.


لطف‌الله سیاهکلی – معاون رسانه مجازی سازمان صدا‌وسیما – در این باره گفت: سازمان صدا‌وسیما فرصتی را فراهم کرده تا به رسانه‌ای برروی بستر اینترنت برسیم. این سیستم با دو مگابایت سرعت در ثانیه برروی سطح تلفن است و مردم می‌توانند صوت و تصاویر درخواستی، اینترنت، موتور جست‌وجو و سایر خدماتی را که لازم دارند روی آن دریافت کنند.


او در عین حال عنوان کرد: در این شبکه قابلیت دسترسی به کانال‌های تلویزیونی بسیار زیاد و تقریبا نامحدود است و امکان دسترسی به آن از طریق کابل نوری و تلفن فراهم شده است.


این تلویزیون ظاهرا یک تلویزیون کابلی نیست؛ معمولا در دنیا سیستم‌های این چنینی با عنوان IPTV معروف هستند، اما سیستمی که صدا و سیما راه‌اندازی کرده‌، یک آی.پی مدیا است؛ یعنی همه رسانه‌ها برروی آن قرار دارند. در حالت معمول تلفن، اینترنت، فکس و تلویزیون جدا از یکدیگر هستند، اما برروی آی.پی مدیا که نام فارسی‌اش را «رسانه مهر» گذاشته‌اند، همه این خدمات به صورت همزمان قابل دسترسی هستند.


اما سیاهکلی در عین حال از دسترسی هزار مشترک تهرانی به این سیستم خبر داد و خاطر نشان کرد که چنین شبکه‌ای تولید داخل است و در تولید آن با هیچ کشوری همکاری نشده است.


البته او سرعت و قیمت این رسانه را هم مورد توجه قرار داده و در این باره عنوان کرد: سیستم ما با هزینه‌های اندک فنی قابلیت‌های بالایی دارد و برروی بستر مخابرات تلفن فعالیت می‌کند. به همین دلیل هزینه‌‌ها کم و سرعت انتشار بالا است. بنابراین ما امیدواریم طی سال‌های اینده در تمام کشور قابل استفاده باشد.


هزینه‌ی اشتراک معادل هزینه ADSL و حدود 10 تا 12 هزار تومان در ماه خواهد بود.


با این حال معاون مجازی سازمان صدا‌وسیما هیچ صحبتی از این نکرده‌ که از چه زمانی می‌توان منتظر گسترش چنین شبکه‌ای بود واگر افراد علاقه‌مند به استفاده از این سرویس باشند، از چه طریق می‌توانند اقدام کنند. هم‌چنین او توضیحی هم نداده که از طریق این سیستم چه شبکه‌هایی قابل دسترسی خواهند بود و بدین ترتیب هم‌چنان اما و اگر‌های متعددی در این زمینه برجای می‌ماند.


کنترل تلویزیون های اینترنتی دست کیست؟


اما نکته دیگری که درباره تلویزیون‌های اینترنتی مطرح است بحث مالکیت آن‌ها است. در حالی که مطابق با قانون اساسی، حق تاسیس شبکه‌های رادیو و تلویزیونی منحصرا به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی واگذار شده، در حال حاضر بحث تاسیس چند تلویزیون‌ و رادیوی اینترنتی بعضا شنیده میشود که البته این موضوع با واکنشهای مختلفی نیز مواجه شده‌است.


طبق اساسنامه‌های موجود «تاسیس فرستنده و پخش برنامه‌های رادیو و تلویزیونی در هر نقطه‌ی کشور در انحصار سازمان صدا و سیما بوده و چنانچه اشخاص حقیقی یا ‌حقوقی اقدام به تاسیس یا بهره‌برداری از چنین رسانه‌هایی کنند از ادامه کار آنان جلوگیری به عمل آمده و تحت تعقیب قانونی قرار خواهند گرفت.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.