September 3, 2012
11:41 دوشنبه، 13ام شهریورماه 1391
کد خبر: 44247

۵۵درصد مزاحمتهای تلفنی از طریق موبایل به مشترکین همراه اول٬ ۲۹درصد به ایرانسل و ۱۶ درصد تالیا تعلق دارد

الناز محمدی – روزنامه مغرب : بر اساس آمارهای اعلام شده، از میان مزاحمت های تلفن همراه، همراه اول 55 درصد از این تعداد را شامل میشود و پس از آن ایرانسل با 29 درصد و تالیا با 16 درصد در آمار مزاحمان تلفن همراه قرار گرفته اند. اما این فقط مردم عادی نیستند که تعداد شکایت هایشان از مزاحمان تلفنی روز به روز بیشتر میشود، بلکه مسئولان آتش نشانی، اورژانس و پلیس 110 هم از چند ماه بیش بالاخره به زبان آمده و از تعداد تماس هایی که مزاحمان با این مراکز می گیرند، شکایت می کنند؛ به طوری که بر اساس اعلام همین مسئولان ، در سال گذشته نزدیک به 80 درصد تماس های تلفنی با سازمان آتش نشانی، تماس های بی مورد و مزاحمت بوده است.

این مسئولان می گویند که آمار قابل توجهی از مزاحمان را مشترکان سیم کارت های اعتباری تشکیل می دهند که به گفته آنها، مسئولان این اپراتور، همکاری خوبی با پلیس برای شناسایی مزاحمان ندارد. نمایندگی های فروش سیمکارت های اعتباری تا دو سال پیش دقت عمل لازم در ثبت مشخصات خریدار سیمکارت را نداشتند که این مسئله موجب شکل گیری حدود یک میلیون خظ اعتباری رجیستر نشده در آن سال ها شد. گرچه آنها در گام های بعدی، ضمن اصلاح روش فروش خود، در جهت ثبت مشخصات صاحبان سیمکارت اقدام کرد ولی همچنان ده ها هزار سیمکارت بی هویت در جامعه وجود دارد که می تواند در خدمت افراد با انگیزه های مزاحمت و یا کلاهبرداری قرار بگیرد. هرچند مسئولان این شرکت، اتهامات علیه اپراتور تحت مسئولیتشان را رد می کنند ولی ایم مسئولان انتظامی هستند که هرازگاهی اعلام می کنند که تعداد مزاحمت ها آن قدر زیاد شده که دیگر به مرز هشدار رسیده است.
رئیس پلیس مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی درباره ایم موضع به یکی از خبرگزاری ها گفته بود:«اپراتورها ابتدا اقدام به فروش بی ضابطه سیم کارت ها می کنند و وقتی مشکلاتی به وجود می آید به فکر نظارت می افتند. باید فعال سازی با ثبت مشخصات دائم فرد باشد چراکه افراد هنگامی که مورد مزاحمت قرار می گیرند به پلیس و دستگاه قضا مراجعه می کنند و مطالبات آنها از دستگاه قضائی است. حال اینکه مشکلات به وجود آمده در حوزه فروش و فعال سازی است.» البته در مقابل؛ علیرضا قلمبر دزفولی، مدیرعامل شرکا ایرانسل، اتهامات علیه این شرکت در این مورد را رد کرده و می گوید :« افزایش میزان مزاحمت های تلفنی از سیمکارت های ایرانسل ناشی نیست و این کار از زمان ورود تلفن های همراه وجود داشته و به فرهنگ سازی نیاز دارد. در هر حال مشترکان ایرانسل برای پیگیری و برخورد با مزاحمت احتمالی می توانند به دفاتر حقوقی ایرانسل مراجعه و فرم مربوطه را تکمیل کنند تا پس از بررسی مطابق آیین نامه با مشترک خاطی برخورد شود.»

آرش کریم بیگی، مدیر روابط عمومی شرکت ایرانسل یکی دیگر از افرادی است که تاثیر سیم کارت های اعتباری در افزایش میزان مزاحمت را تکذیب می کند: « تمام سیم کارت های فعال در ایرانسل، ثبت شده و اگر شکایتی از آنها وجود داشته باشد، مالکان آنها مشخص و این موضوع قابل پیگیری است. ما همواره به مشترکان توصیه می کنیم که اگر می خواهد خطشان را منتقل کنند یا هدیه به کسی بدهند، حتما به نمایندگی های ایرانسل مراجعه کنند و این اقدام را انجام بدهند.» طبق گفته او در خرداد سال 87 آیین نامه ای از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به شرکت ایرانسل ابلاغ شد مه بر اساس آن، اگر مشترکی مشکل مزاحمت تلفنی داشته باشد، نه تنها از سوی پلیس که از طریق اپراتور مربوطه می تواند این موضوع را پیگیری کند.
کریم بیگی درباره  نحوه برخورد با مزاحمان تلفنی می گوید: « در صورت ثابت شدن مزاحمت فرد، برای با اول یک هفته، بار دوم، سه هفته و برای سوم به مدت سه ماه، سیم کارت او قطع و برای دفعات بعدی، به کلی از او سلب امتیاز خواهد شد. ما به عنوان اپراتور فقط می توانیم این گونه اقدام کنیم و بعد از ان فرد شاکی باید به مراجع قضائی مراجعه کند.» افزایش تعداد مزاحمت های تلفنی توسط تلفن های همراه باعث شده است که شرکت مخابرات، اداره ای به نام « رسیدگی به جرایم و شکایت های مشترکان مخابراتی» راه اندازی کند؛ اداره ای که فعالیت هایش چندان رسانه ای نمی شود و جرایم مربوط به مزاحمان تلفنی، هیچ گاه به طور رسمی و شفاهی از سوی این اداره اعلام نشده است.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.