September 8, 2012
10:34 شنبه، 18ام شهریورماه 1391
کد خبر: 44349

مقایسه دو تبلت کیندل فایر HD و نکسوس ۷

آی تی ایران – با معرفی تبلت هفت اینچی آمازون حالا رسته هفت اینچی‌ها واقعا جالب شده و شاید اگر اپل هم (که بر اساس شایعات قرار است تبلت کوچک‌تری عرضه کند)‌ وارد این عرصه شود شاهد وضعیت جالب‌تری باشیم.



وقتی آمازون در سال ۲۰۱۱ کیندل فایر ۱۹۹ دلاری را معرفی کرد یک شگفتی برای بازار به وجود آمد، چراکه اختلاف قیمت این تبلت در مقایسه با سایر تبلت‌ها واقعا بازار جدیدی ایجاد می‌کرد. اما طولی نکشید که گوگل هم با معرفی نکسوس ۷ که مجهز به تازه‌ترین نسخه آندروید یعنی 1/4 موسوم به جلی بین، سری میان سرها باز کرد.
حالا اما، پنج‌شنبه شب آمازون با معرفی کیندل فایل HD با بهبودهای زیاد در زمینه سخت افزار و نرم‌افزار و با همان قیمت ۱۹۹ دلار رقابت در این عرصه را واقعا دیدنی کرده است.
اما به راستی کدامیک از این دو تبلت ۱۹۹ دلاری ارزش خریدن دارد؟ در این مقاله به این پرسش پاسخ می‌دهیم.
کیندل فایر HDمزیت‌ها
اگر از تبلت برای سرگرمی استفاده می‌کنید کیندل فایر HD واقعا برای شما جذاب خواهد بود. برای کسانی که به اکوسیستم آمازون عادت دارند مانند صاحبان کیندل‌های قبلی یا مشترکان آمازون پرایم (۷۹ دلار در سال) این تبلت آمازون بسیار جذاب خواهد بود. خصوصا آنکه برای مشترکان آمازون پرایم فیچرهایی چون دیدن رایگان بسیاری از فیلم‌ها یا دانلود رایگان برخی کتاب‌ها از کتابخانه آمازون وجود دارد.
یک امکان جدید روی این تبلت به والدین امکان می‌دهد استفاده فرزندشان از تبلت را زمان‌بندی کنند. همچنین سیستم ویسپرسینک آمازون این اجازه را به علاقه‌مندان بازی می‌دهد که پیشرفت خود را در هر مرحله ذخیره کنند و به علاقه‌مندان به کتابخوانی اجازه رفت و آمد راحت بین کتاب‌های متعدد صوتی و عادی می‌دهد. همچنین امکانی تحت عنوان X-Ray نیز برای کسانی است که به پشت صحنه فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی یا حتی تحلیل کتاب‌ علاقه‌مندند.
از نظر سخت‌افزاری کیندل فایر HD چندین برتری نسبت به نکسوس ۷ دارد. یکی اینکه نسخه ۳۲ گیگابایتی (۲۴۹ دلار) دارد چیزی که گوگل فاقد آن است. همچنین یک خروجی HDMI برای اتصال به تلویزیون که باز هم گوگل آن را ندارد. همچنین برای کسانی که تجربه خواندن روی تبلت را دوست ندارند از تکنیکی تحت عنوان non-Gap Lamination و Anti Glare Polarization بهره می‌گیرد. همچنین این تبلت دارای آنتن دوتایی وای فای است که (در تئوری) اجازه سرعت بیشتر و پخش بهتر فیلم و موسیقی را می‌دهد.
ضعف‌ها
کیندل فایل HD یک سیستم بسته است و به‌رغم اینکه با سرویس‌های آمازون ارتباط خوبی برقرار می‌کند؛ اما تعداد اپلیکیشن‌های آن محدود ودر مقایسه با فروشگاه‌نرم‌افزار گوگل بسیار کم است. همچنین از نظر سخت‌افزاری به نسبت نکسوس ۷ چندین کمبود دارد از جمله اینکه فاقد NFC و ژیروسکوپ و GPS است و بالاخره اینکه نقشه‌ای و راهنمایی روی آن قرار نمی‌گیرد.
اپلیکیشن‌های آندروید خریداری شده به راحتی روی کیندل فایر HD نصب نمی‌شوند و سایر اپلیکیشن‌های خریداری شده از روی آمازون نیز روی سایر دستگاه‌های آندرویدی نصب نمی‌شوند.
نکسوس ۷
مزیت‌ها
تبلت گوگل که توسط ASUS ساخته شده مجهز به آخرین نسخه آندروید جلی بین است که امکانات پیشرفته‌ای مانند دستورات صوتی ، NFC و گوگل داشبورد است. همچنین نقشه گوگل و GPS این تبلت را به یک مسیریاب مناسب برای مسافرت تبدیل می‌کند. پهنا و وسعت اپلیکیشن‌ها و بازی‌های آن فقط با اپل قابل مقایسه است. تکنولوژی‌هایی چون ژیروسکوپ و جهت‌نما اجازه بازی‌های سه بعدی روی آن را می‌دهد. اپلیکیشن‌هایی که برای نکسوس ۷ خریداری می‌شود را به راحتی‌ می‌توان روی سایر دستگاه‌های آندرویدی نصب کرد و همچنین تلفیق عمیق با سرویس‌های گوگل (جی میل، تقویم، داکز، گوگل درایو) اجازه یک استفاده حرفه‌ای همپای یک کامپیوتر، موبایل و تبلت را به آن می‌دهد.
ضعف‌ها
به‌رغم اینکه نکسوس ۷ از تازه ترین نسخه آندروید بهره می‌برد برخی پیچید‌گی‌ها کاربران را در خرید آن مردد کرده که ظاهرا این تبلت فقط به کار سرگرمی و دیدن صفحه‌های وب می‌آید.
این تبلت با قیمت ۱۹۹ دلار فقط ۸ گیگابایت حافظه دارد که در مقایسه با ۱۶ گیگابایت حافظه آمازون با همین قیمت پایین به نظر می‌رسد. بخش سرگرمی‌های گوگل (فیلم، ‌موسیقی و کتاب‌های الکترونیکی) از نظر وسعت قابل مقایسه با آمازون نیست، هر چند به سرعت در حال رشد است.
نظر نهایی
هر دو محصول بسیار به هم نزدیک هستند. پاسخ ممکن است محدود به این شود که کدام مدل اکوسیستم بهتری دارد یا کدام امکان برتری دیگری را رقم بزند. اگر شما قبلا در آمازون سرمایه‌گذاری کرده‌اید یا با کتاب‌‌خوان‌های آن کار کرده‌اید و به آن علاقه‌مندید طبیعتا می‌توانید تبلت جدید آمازون را انتخاب کنید هر چند به هر حال گوگل هم امکان خرید کتاب‌های آمازون یا موسیقی‌های آمازون را از طریق نرم‌افزاری فراهم کرده است؛ اما اگر به جهان اپلکیشن‌ها علاقه‌مندید پیشنهاد ما محصول گوگل است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.