آیین‌نامه‌ها و فراخوان‌ها

تشكیل كمیتة تعیین مصادیق پایگاههای اطلاع رسانی رایانه‎ای غیرمجاز

مصوب پانصد و نهمین جلسه مورخ 10/10/1381 شورای عالی انقلاب فرهنگی


شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسة 509 مورخ 10/10/81 ، به پیشنهاد هیئت نظارت بر اجرای مصوبة "مقررات و ضوابط شبكه های اطلاع رسانی رایانه‏ای" تصویب كرد:
به منظور صیانت از فرهنگ ملی و اسلامی، كمیته ای مركب از نمایندگان وزارت اطلاعات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما با مسئولیت نمایندة وزارت اطلاعات تشكیل می‎شود. این كمیته مصادیق پایگاههای اطلاع‏رسانی رایانه‎ای غیرمجاز را تعیین و به وزارت پست و تلگراف و تلفن ابلاغ خواهد كرد�
مصاحبه با دبیر:


متن مصاحبه خبرگزاری فارس با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره فیلترگذاری سایت‎های اینترنتی



1ـ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره فیلترگذاری سایتهای اینترنتی چه خاستگاهی داشته است؟



با اینكه جریان آزاد اطلاعات و ارتباطات و آزادی اندیشه در تمام جوامع امری مورد قبول است با این وجود این آزادی همانند سایر آزادی‎های جوامع بشری بی‎حد و حصر نیست و هر جا كه آزادی مزبور با حقوق اشخاص و نظم عمومی جامعه و همچنین اصول و مبانی عقیدتی، فكری و امنیتی اصطكاك پیدا كند، با محدودیت مواجه خواهد بود، لذا در این زمینه فیلترینگ در حمایت از حقوق اشخاص و نظم عمومی جامعه یك محدودیت طبیعی است كه در تمام كشورهای دنیا از آن استفاده می‏شود. دولتها با توجه به منافع خود و ارزش‎های جامعه به پالایش اطلاعات می پردازند و از ورود اطلاعاتی كه با حقوق شهروندی و منافع و امنیت ملی منافات دارد جلوگیری می‏كنند. در كشور ما نیز شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور ساماندهی و نظم بخشیدن به سایت‎های اینترنتی، قانونمند كردن فعالیت افراد در جامعه، احساس مسئولیت مدنی و حقوقی افراد در برابر فعالیت‏های‏شان و رعایت حقوق اجتماعی افراد و در نظر داشتن حق دسترسی آزاد مردم به اطلاعات و دانش، این آیین‏نامه را تصویب كرده است.



2ـ به نظر شما چه آسیبهایی در اثر نقض فیلترینگ وجود دارد؟



اینترنت اگر به صورت صحیح استفاده شود به عنوان یك نعمت الهی است. در مقابل، فیلترینگ برای صیانت از ارزشهای اسلامی و معنوی جامعه، مصونیت افراد از مطالب خلاف عفت عمومی و جلوگیری از تجاوز به حریم اطلاعات و روابط خصوصی افراد است. با نقض این قوانین چه بسا احكام مسلّم اسلامی و ارزشهای انقلاب اسلامی سوءتعبیر شود ودر نظم عمومی و امنیت ملی كشور اخلال ایجاد شود.
آثار و پیامدهای منفی اینترنت نیز در ایران به درستی و براساس معیارهای علمی (مخصوصاً بر روی جوانان و نوجوانان) مورد مطالعه قرار نگرفته است. البته مؤسسات خدماتی اطلاع رسانی نیز تنها خدماتی را می‏توانند ارائه كنند كه در مجوز ( مصوبه شورا) تصریح شده است، ارائه خدمات خارج از این مصوبه نقض آن محسوب می‏شود كه با ضمانت اجرای پیش‎بینی شده مواجه است.



3ـ شما رابطه فیلترینگ با آسیب‏پذیری در جامعه را چگونه تعریف می‏كنید؟



اینترنت یك رسانه دو سویه است كه در آن فرستنده و گیرنده پیام به تولید محتوا می پردازند. رسانه نوینی كه با توجه به ماهیت آن، نیازمند ضابطه و قانون خاص است. با توجه به اهمیت آن در كشور و استقبال گسترده مردم از این فناوری ضروری است كه مقررات و ضوابط لازم برای حمایت از این فناوری ودر خدمت جامعه انسانی تصویب شود.
در حال حاضر، با بكارگیری متخصصان، می‏توان كاركردهای مثبت این فن‏آوری را به جامعه شناساند. كه دراینجا نقش رسانه ها، خانواده، آموزش وجامعه بسیار مهم است.
از سوی دیگر اینترنت رسانه ای است كه در تشكیل شخصیت افراد از نظر اجتماعی ـ فرهنگی نقش مهمی ایفاد میكند و با قرار دادن آنها در موقعیت های خاص، نقشهای متنوع و سبك های گوناگون زندگی، هویت اجتماعی آنان را شكل می‎دهد. چون این فناوری مستلزم داشتن تجهیزات خاص (كامپیوتر) و دانش فنی لازم است عمدة مصرف‏كنندگان آن در كشور ما تحصیل‏كردگان هستند. با توجه به افزایش جمعیت جوانان و تحصیل‎كردة كشور ما در سالهای اخیر اینترنت می‏تواند رسانه‏ای تأثیرگذار در توسعه و پیشرفت كشور باشد.
اما وجود پایگاه‎های منافی اخلاق و موهن، خشونت‏‎آمیز و تبلیغ‎كننده مواد مخدر، موجب بروز یك نگرانی مشترك در بین والدین، در مورد نحوه استفاده فرزندان‎شان از این فن آوری شده است. تحدید و تهدید نیز هیچ كدام برای در امان ماندن از آسیبهای فرهنگی و اجتماعی درست نیست.
در این راستا با وجود فیلترینگ خانواده‎ها می‎توانند با آرامش خاطر امكان استفاده از این ابزار ارتباطی را به فرزندان‏شان اعطا نمایند.



4ـ آیا مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی شامل سایتهای سیاسی اعم از داخلی و خارجی هم می‏شود؟



در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ممانعت از دسترسی به پایگاههای ممنوع اخلاقی وسیاسی تصریح شده است.
این فیلترگذاری شامل تمامی سایت‏های غیراخلاقی داخلی و خارجی است. در برخی از مطبوعات، پایگاه‎های اطلاع‎رسانی سیاسی را كه به ارائه دیدگاه‎های مختلف می‎پردازند و همچنین پایگاه‎های منتقد را جزء پایگاه‎های ممنوع سیاسی تلقی كرده‎اند، كه این امر، برداشت صحیحی از مصوبة شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست. باید اذعان داشت كه مطابق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی پایگاه‎هایی كه تروریسم را به هر شكل ترویج دهند و یا برای براندازی نظام جمهوری اسلامی فعالیت می‎كنند مصداق بارز پایگاه‎های سیاسی ممنوع می‎باشند، كه این محدودیت و ممنوعیت نیز منحصر به نظام سیاسی كشور ما نبوده و در تمامی نظام‎های سیاسی امری طبیعی و پذیرفته شده است.


​​