فناوری اطلاعات

September 23, 2012
15:46 یکشنبه، 2ام مهرماه 1391
کد خبر: 47868

مدارس دیجیتالی

سه شنبه، 16 اردىبهشت، 1382

مدارس دیجیتالی

وقتی «سارا ویله» جنین یک خوک را کالبدشکافی می کرد با وجودی که 12 سال بیشتر نداشت حالش به هم نخورد، چون پیش از کلاس عملی درس علوم، دل و روده این حیوان را با تمامی تصاویر و دیاگرام هایش در اینترنت دیده بود. مدرسه آن ها به کامپیوترهای همراهی، مجهز است که بدون نیاز به سیم به اینترنت متصل می شود. او می گوید: «وقتی از قبل بدانید باید انتظار چه چیزی را داشته باشید دیگر مضطرب و نگران نمی شوید. درست است که ما هرگز از نزدیک و به طور واقعی دل و روده حیوانی را بیرون نیاورده بودیم اما با دیدن تصاویر و دیاگرام های آن از طریق اینترنت دست کم می دانستیم چه چیزی در انتظارمان است. » دوشنبه ها که سارا درس ریاضی دارد از همان کامپیوتر همراهش برای حل مسایل ریاضی کمک می گیرد و در عین حال به سایت های اینترنتی ای مراجعه می کند که مسایل ریاضی درحد یک نوجوان 12 ساله در نظر گرفته اند.

مدرسه سارا، وینستون نام دارد و در پالاتین حومه شیکاگو واقع شده است. این هم یکی از سایر مدارسی است که در این روزها خود را به آخرین ابزارهای فناوری از جمله لپ تاب های (کامپیوترهای همراه) متصل به اینترنت بدون نیاز به سیم مجهز کرده اند. به عبارت دیگر کامپیوترهای همراه جای کامپیوترهای رومیزی (desktop) را گرفته اند. از مهم ترین مزیت های استفاده از کامپیوترهای همراه استفاده از فناوری وای فی (Wi-fi) است (Wi-fi مخفف Wireless Fidelity است) این فناوری نوعی شبکه است که علاوه بر مرتبط کردن کامپیوترهای همراه به کامپیوترهای اصلی مدرسه ها و دانشگاه ها امکان ارتباط بی سیمی با اینترنت را فراهم آورده است. به عبارت ساده تر دانش آموزان در هر کجای مدرسه که باشند دسترسی آنی به اینترنت دارند و می توانند تمام اطلاعات مورد نیازشان را از طریق کامپیوترهای خود به دست آورند. تا دیروز این فناوری به دانشگاه ها و دانشکده ها محدود بود چون هزینه های آن بسیار بالا است اما اکنون بسیاری از مدارس در تمامی مقاطع خود را به این ابزار روز مجهز کرده اند و در حال حاضر مجهز شدن به این فناوری بخش عمده ای از بودجه مدارس را می بلعد. استانداردی که اینترنت بی سیمی از نوعی وای فی از آن بهره می برد به 802.11b معروف است و در شعاع چند صد متر اتصال به اینترنت با سرعت بسیار بالا را در اختیار می گذارد. این استاندارد شرایط ایده آلی برای سازمان ها، شرکت ها، دانشگاه ها و مدارس ایجاد کرده است. کافی است چند گره در محوطه دانشگاه یا مدرسه نصب شود. این گره ها که نقش آنتن های گیرنده، تقویت کننده و فرستنده را بازی می کنند به hot spots (نقاط حساس) معروفند.
از محاسن دیگر کامپیوترهای همراه و اتصال بی سیمی ایجاد نظم و ترتیب و سهولت در جابه جایی و تغییر وضعیت است. چون این کامپیوترها به وسیله سیم به جایی وصل نیستند و مثل کامپیوترهای رومیزی دست و پاگیر و پردرد سر نیستند. پیش از آنکه وای فی و اتصال به اینترنت در مدرسه ها فراگیر شود در فرودگاه ها، بیمارستان ها و سازمان ها و شرکت ها رواج یافت. اما اکنون در جای جای مدرسه یک یا چند دانش آموز را می بینید که به صفحه نمایش کامپیوترشان خیره شده اند. حتی بعضی از آن ها در زنگ تفریح و هنگام خوردن نیمچه صبحانه یا ناهار چشم از مونیتور بر نمی دارند. «کری وائث» مدیر مدرسه سن خوزه در کالیفرنیا می گوید: «این کامپیوترها ساعت مفید یادگیری را افزایش داده اند وقتی دانش آموزان به کامپیوتر خود روی می آورند با عمق بیشتری فکر می کنند و با اراده قوی تری به تحقیق و کاوش می پردازند. » «درکس ماگیو» کتابدار مدرسه وینستون می گوید: «تا دیروز مشکل این بود که دانش آموزان با توانایی های متفاوت در کنار هم قرار می گرفتند و همه آنها در یک سطح نبودند اما این مشکل به روش دیگری حل شده است. با داشتن کامپیوتر همراه هر کسی به اندازه توانایی هایش می آموزد بدون آنکه با دیگران مقایسه شود.» ماگیو در توضیح بیشتر می گوید: «بعضی از سایت ها مطالب آسان تری دارند و بعضی پیچیده ترند مربی ها به تناسب توانایی دانش آموزانشان این پایگاه اینترنتی را معرفی می کنند. » 90 درصد دانش آموزان آمریکا در 110 هزار مدرسه عمومی مشغول به تحصیل هستند. این مدارس که از مهد کودک تا کلاس 12 را پوشش می دهند سالانه 6/2 میلیارد دلار صرف نیازهای فنی از جمله تهیه نرم افزار، سخت افزار، تجهیزات شبکه و مسئولیت فنی آن می کنند. این آمار و ارقام توسط Edu Venture مهم ترین شرکت مشاوره ای در زمینه آموزش در آمریکا منتشر شده است. در سال 2001 تا 2002 این مدارس نیم میلیارد دلار صرف شبکه های بی سیمی کرده اند در حالی که در سال 2002 تا 2003 این رقم دو برابر شده است.

پیش بینی می شود که سال آینده چهار برابر شود. به دلیل بازار پررونق شبکه های بی سیمی در مدارس، شرکت های سازنده و فراهم کنندگان خدمات کامپیوتری تیم هایی را تربیت کرده اند که برای دادن سرویس به مدارس تخصص یافته اند. «نورم کوری» معاون بخش بی سیمی شرکت کامپیوترسازی آی بی ام می گوید: «شرکت در این سال های اخیر انرژی، وقت و منابع مالی بیشتری در این زمینه صرف می کند. چون مدارس هم به این نتیجه رسیده اند که سیستم های بی سیمی علاوه بر این که ارزان تر هستند نظم و ترتیب را افزایش می دهند، جای کمتری می گیرند و با محدودیت هایی نظیر لزوم پریز برق، لزوم فضای کافی و غیره مواجه نیستند. حتی مناطق روستایی در آمریکا با توسل به قانون آموزش ابتدایی و راهنمایی (که برای کاهش شکاف بین دارا وندار دیجیتالی وضع شده است) بودجه لازم جهت تعبیه و نصب شبکه های بی سیمی را تامین می کنند. استفاده از این فناوری خالی از دردسر و مشکل نیست. آمار Edu Ventures نشان می دهد که بعضی از مدارس از عهده این کار بر نمی آیند، بعضی از معلمان هم از این شکایت دارند که این فناوری ها بیش ازحد حواس دانش آموزان را پرت می کند و کنترل کلاس را برای معلمان دشوار کرده است. بعضی از دانش آموزان سر کلاس به بازی می پردازند یا به جست وجو در اینترنت مشغول می شوند. بعضی از دانش آموزان به پست الکترونیکی و پیغام آنی Instant messaging و اتاق های گپ (چت روم) اعتیاد پیدا کرده اند واز درس خواندن باز می مانند. در هر حال زمانی که این دانش آموزان وارد بازار کار شوند دنیا به قدری تغییر کرده است که بدون تسلط به انواعی از فناوری از جمله کار کردن با کامپیوتر همراه، منشی دیجیتالی شخصی (پی دی ای) و کامپیوترهای جیبی، زندگی کردن آسان نخواهد بود.

منبع: رویتر

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.