فناوری اطلاعات

September 23, 2012
15:46 یکشنبه، 2ام مهرماه 1391
کد خبر: 47874

سرویس های ارزش افزوده SMS

پنجشنبه، 15 خرداد، 1382

اختلالات و سرویس های ارزش افزوده SMS

با وجود اینکه زمان کمی از ارائه سرویس ارسال و دریافت پیامهای کوتاه ( SMS ) برای مشترکان تلفن همراه میگذرد استقبال قابل توجهی از این سرویس (با توجه به امکان دور زدن ترافیک شبکه از طریق ارسال پیام کوتاه) دیده میشود.

مشترکانی که از سرویس SMS استفاده میکنند گاها پیامهای خطای جدیدی برخورد میکنند : با وجود پوشش شبکه پیام ارسال نمیشود – پیام ارسال شده با فاصله زمانی زیاد به دست گیرنده میرسد و یا پکت ریپلای گزارش دریافت بعد از چند لحظه خبر از انجام نشدن تراکنش ارسال میدهد !

علت این پیامهای خطا یک موضوع ساده است : مشترکان تلفن همراهی که برای سرویس SMS ثبت نام نکرده اند (عدم اطلاع از چند و چون ماجرا) یا مشترکانی که برای سرویس فوق ثبت نام کرده اند اما هنوز سرویس آنها فعال نشده (۷۲ ساعت زمان برای فعال سازی سرویس فوق العاده زیاد است!) ویا شماره تلفن مرکز پیام (+۹۸۹۱۱۰۰۵۰۰) را درست وارد نکرده اند سعی در ارسال پیام دارند که با این کار ترافیک بالای به SMSc و واحد های مختلف درگیر در تشخیص و ارائه سرویس به مشترک ایجاد میکند و باعث بوجود آمدن پیام های خطای فوق میشوند! که البته بعد از گذشت زمان و اطلاع رسانی از شدت ترافیک مجازی فوق کاسته خواهد شد.

با توجه به هزینه فعال سازی ناچیز (۲۱۲۰تومان) و تعرفه ارزان (یک سوم پالس) برای SMS پیشنهاد میشود مشترکانی که به این سرویس احساس نیاز میکنند آن را از طریق تماس با شماره تلفن ۰۹۹۹۰ فعال کنند. (شاید منطقی تر بود خود شرکت مخابرات این سرویس را برای دومیلیون و اندی مشترک خود به رایگان فعال میکرد !)

سرویس های ارزش افزوده :

– در همین زمان کم تیمی از دانشگاه صنعتی شریف سرویس ارزش افزوده ارسال ایمیل و پیام به کاربران یاهو مسنجر از طریق SMS را ارائه داد که بسیار کاربردی و مفید بود ( البته با توجه به نو بودن محیط فوق و تست زیر بار ترافیک غیرقابل پیشبینی اختلالات اولیه و کندی ارسال پیام در سرویس فوق قابل قبول است که امیدوارم بعد از برآورد های لازم به حد قابل قبولی از کیفیت سرویس دهی برسد)
(راهنمای استفاده)

– شرکت پارس آنلاین به تازه گی سرویس ارسال پیام کوتاه از یک صفحه وب به تلفن همراه را ایجاد کرده که بسیار کاربردی به نظر میرسد.
(ارسال پیام کوتاه با استفاده از سرویس فوق)

امیدوارم در آینده سرویس های ارزش افزوده ای چون امکان امکان انجام بازی‌های متنی مانند بازی hangman از طریق موبایل – امکان چک کردن ایمیل از طریق موبایل – سرویس دیکشنری روی موبایل و گزارش وضعیت آب و هوا – راهها – بورس و چک کردن موجودی بانکی با سرویس SMS ارائه گردد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.