فناوری اطلاعات

September 23, 2012
15:46 یکشنبه، 2ام مهرماه 1391
کد خبر: 47879

ویرایش دوم SMSC پیک آسا

سه شنبه، 4 شهریور، 1382

ویرایش دوم SMSC پیک آسا

سیستم سرویس پیام کوتاه (SMSC) ساخته شده توسط متخصصان دانشگاه شریف قابلیت قرار گرفتن در شبکه تلفن همراه را دارد.
یوسف زاده مدیر پروژه مرکز پیام کوتاه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌با بیان مطلب اظهار داشت: با وجود نصب شدن یک سیستم پیام کوتاه (SMSC) خارجی در کشور، هنوز نیاز کشور به ‘گسترش این سیستم وجود دارد.
وی ادامه داد: در حدود یک سال پیش و همزمان با انعقاد قرارداد خرید سیستم SMSC از کشور چین، بخش نرم‌افزارهای مخابراتی دانشگاه صنعتی شریف، ویرایش اول SMSC را به انتها رساند.
وی افزود: سیستم خریداری شده از چین توانایی سرویس‌دهی به یک میلیون مشترک تلفن همراه را برای ارسال پیام کوتاه دارد که تا کنون نزدیک نیمی از این ظرفیت مورد استفاده قرار گرفته است.
یوسف زاده در خصوص علت عدم ورود ویرایش اول سیستم پیام کوتاه داخلی به شبکه مخابرات، اظهار داشت:
مسوولان مخابرات با بیان وجود مشکلاتی نظیر عدم طراحی صحیح شبکه تلفن همراه از ورود همزمان دو سیستم (node) جدید به شبکه اظهار نگرانی کردند، در حالیکه در بسیاری از کشورها چند سیستم SMSC و به طور همزمان مشغو.ل فعالیت است.
وی با تاکید بر سازگاری SMSC ساخت داخل با شبکه موبایل کشور، گفت: این سیستم به مدت 4 ماه از اوایل مرداد تا اوایل آبان 81 در شبکه آزمایش شد و هیچ گونه اختلالی ایجاد نکرد.
مدیر پروژه SMSC، بیان داشت: بنا شد که ویرایش اول این سیستم که بهینه‌سازی شده است به صورت آزمایشی در یکی از شهرستان‌ها نصب و راه اندازی شود و بعد از این تجربه به سراغ ویرایش دوم و استفاده از آن در شبکه موبایل برویم.
مهندس یوسف زاده ویرایش دوم را دارای مزایای زیادی نسبت به ویرایش اول دانست و گفت: با مذاکره با سازمان‌های دولتی و جلب حمایت آنها ویرایش دوم SMSC پیک آسا را از حدود 2 ماه پیش به صورت جدی آغاز کردیم. معماری در نظر گرفته شده برای این ویرایش از سوی کارشناسان مخابرات هم مورد تایید واقع شده است و این سیستم توانایی آن را دارد که به عنوان SMSC دوم کشور فعالیت کند.
وی ادامه داد: حسن، ویرایش دوم ارتقا کارایی آن است به طوریکه ویرایش اول برای 100 هزار مشترک طراحی شده بود ولی ویرایش دوم می‌تواند برای ارایه سرویس به چندین میلیون کاربر پاسخگو باشد.
وی در پایان با اظهار امیدواری از این که مسوولان مخابرات از این سیستم حمایت کنند، بیان داشت: توقع و انتظار ما با توجه به تلاش‌های کارشناسان ما در این زمینه، این است که مخابرات بدون اثبات عدم توانایی و توجیه فنی این سیستم مبادرت به خرید SMSC دیگری از خارج نکند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.