فناوری اطلاعات

September 23, 2012
15:46 یکشنبه، 2ام مهرماه 1391
کد خبر: 47884

وزیر و موبایلش

جمعه، 16 آبان، 1382

وزیر و موبایلش

سال 1332 یعنی سالی که کودتای 28 مرداد به وقوع پیوست خانواده ای ساکن تهران صاحب پسری می شوند که او را احمد نام می گذارند.

در سال 1362 این پسر تهرانی که به سن 30 سالگی رسیده دکترای خویش را در رشته سیستم های اطلاعات (انفورماتیک) از دانشگاه معتبر «پیر و ماری کوری» فرانسه اخذ می کند. درست همان سال که از جمله مؤسسان انجمن اسلامی پاریس و عضو اتحادیه انجمن های اسلامی اروپا دکترای خویش را در قاره کهن می گرفت در آن سوی دنیا و قاره نوین دستگاهی رسما پا به دنیا گذاشت که آن را موبایل نامیدند.

جوان 30 ساله داستان ما احتمالا به واسطه رشته تحصیلی خویش از همان آغاز با این دستگاه نسبتا کوچک آشنایی داشت، اما حتما نمی توانست پیش بینی کند که 20 سال بعد همین دستگاه کوچک اما مهم به چالش دوران وزارتش بدل شود- کما این که نمی توانست هم پیش بینی کند که ممکن است 17 سال بعد در یک روز سرد زمستان به پست وزارت برسد.امروز سه شنبه که بیست سال از عمر مدرک دکترای احمد معتمدی و همچنین عمر موبایل می گذرد، مردی که نیم قرن از دوران زندگی خویش را سپری کرده مجبور است در مقابل نمایندگان مجلس شورای اسلامی پاسخگوی عملکرد خویش پیرامون تلفن همراه باشد. قطعا دو بیست ساله ای که اکنون در کنار وزیر جاخوش کرده اند یکی از آنها جزو محبوب ترین و دیگری جزو دردسرسازترین عناصر اطرافش از نظر وی محسوب می شوند.

از جمله نکات جالب توجه در زندگی وزیری که سه سال از عمر وزارتش می گذرد سال های مهم در تحصیلات دانشگاهی وی است. همزمانی این سال ها با اتفاقات مهمی که برای ایران یا خود وی بعدها تأثیرگذار بوده اند جالب است. احمد معتمدی درست در سال 1357 یعنی سالی که انقلاب اسلامی به بار نشست مدرک مهندسی الکترونیک خود را از دانشگاه امیرکبیر گرفت، درست در سال 1359 که جنگ تحمیلی علیه کشورمان آغاز شد مدرک کارشناسی ارشد خویش را از دانشگاه «پیر و ماری کوری فرانسه» اخذ کرد و بالاخره آن که درست در سال 1362 که تلفن همراه برای اولین بار به صورت عمومی در جهان رواج پیدا کرد دکترایش را از همان دانشگاه فرانسوی کسب کرد.

او که از سال 1363 عضو هیأت علمی دانشگاه امیرکبیر نیز هست اکنون از سوی نمایندگان مجلس به ضعف مدیریت در وزارتخانه اش متهم شده است. حداقل 56 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که درخواست استیضاح وی را صادر کرده اند چنین عقیده ای دارند.

معاون سابق پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (1370- 1366)، دبیر پیشین شورای پژوهش های علمی کشور (1373- 1365) و وزیر فعلی پست و تلگراف و تلفن ظاهرا در توسعه تلفن همراه بیش از ظرفیت های موجود شبکه کشور گام نهاده است و حالا هم به این دلیل مورد سئوال و جواب قرار می گیرد.

در سال 1379 یعنی زمانی که معتمدی جانشین دکتر عارف شد تعداد مشترکان تلفن همراه کشور حدود 800 هزار بود. امروز این تعداد از مرز سه میلیون و 200هزار مشترک فراتر رفته است.روز جمعه گذشته مهندس مسعود مقدس، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت پست و تلگراف و تلفن، برای دفاع از عملکرد وزیر حتی کوشید تا شرایط تلفن همراه را در کشورمان مناسب جلوه دهد: «با وجود چهار برابر شدن شمار مشترکان تلفن همراه نسبت به سال 1379، از نظر کیفی این شبکه 20 درصد بهبود یافته و میزان تماس های موفق نیزافزایش یافته است.»

شکی نیست که مخابرات طی سال های اخیر در کشور ما رشد و پیشرفت قابل توجهی داشته است و همین موضوع وزیری را که در رأس وزارتخانه پست و تلگراف و تلفن قرار داشته باشد، توانمند می سازد تا استدلال هایی قابل قبول را در مقابل مخالفان خود مطرح کند.

دکتر معتمدی نیز با تکیه بر همین توانایی ها وقتی خبرنگاران نظرش را پیرامون استیضاح پرسیدند گفت: «ما نیز حرف های زیادی برای گفتن داریم.» البته به نظر می رسد حتی در بخش تلفن همراه نیز به رغم مشکلات و ایرادات موجود آنچه که وزارت سه ساله وزیر تهرانی بدان دست یافته در خور توجه و اعتبار است.

عباس فتاح زاده [اصل مطلب]

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.