فناوری اطلاعات

September 23, 2012
15:46 یکشنبه، 2ام مهرماه 1391
کد خبر: 47888

موبایل های جدید

جمعه، 5 دى، 1382

موبایل های جدید

عباس فتاح زاده: از زمانی که گواهی های میلیاردی مربوط به سیستم جدید تلفن همراه اروپایی موسوم به UMTS اعطا شده اند، اداره کنندگان شبکه های تلفن همراه در اروپا به دنبال بهانه های خوبی برای تشویق مشتریان به استفاده از سیستم جدید می گشتند. آنها دائماً خدماتی را که از طریق این سیستم ارائه می شوند نظیر SMS در تبلیغات به مردم یادآور می شدند. اکنون نیز مدت قابل توجهی از ارسال عکس توسط تلفن های همراه در این سیستم نگذشته که نوبت به ارسال تصاویر ویدیویی رسیده است. این روزها و در آستانه سال نو میلادی شرکت های اروپایی و به خصوص آلمانی تبلیغات وسیعی را به منظور آغاز خدمات رسانی در زمینه ارسال تصاویر ویدیویی از طریق موبایل آغاز کرده اند. حتی ارسال موسیقی از روی CD نیز امکان پذیر شده است.

کای اوه ریکه، مدیر شرکت تله کوم آلمان، می گوید: «ما دیگر نباید تنها از سیستم UMTS سخن بگوییم بلکه باید گفت موبایل ها تبدیل به دستگاه های همراه چند رسانه ای می شوند.»

قرار است در کشور آلمان تلفن های همراه نسل سوم حداکثر تا روز ۳۱ دسامبر (آخرین روز سال میلادی جاری) به صورتی کاملاً فعال شوند. بنابر برنامه های موجود این فناوری مدرن یک چهارم مردم کشور را تحت پوشش خود قرار خواهد داد. تاکنون هیچکدام از چهار اپراتور اصلی شبکه تلفن همراه در آلمان سیستم موبایل نسل سوم را در اختیار مشتریان خود قرار نداده بود. قرار است طی نمایشگاه مخابراتی و صنایع پیشرفته موسوم به Cebit که عملاً بزرگترین نمایشگاه رایانه و فناوری اطلاعات در جهان محسوب می شود، خدمات جدیدی در قالب سیستم UMTS ارائه شود. این نمایشگاه مارس سال آینده میلادی (اسفند ماه) در شهر هانوور برگزار می شود. برخی معتقدند با آغاز سال میلادی جدید عصر جدیدی در زمینه تلفن همراه آغاز می شود. البته هزینه های گران سیستم UMTS یکی از عوامل کندی رشد فعالیت ها در اروپا هستند. سرمایه لازم برای احداث آنتن های کافی جهت گسترش این سیستم در اروپا وجود ندارد. حتی دو شرکت به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه های مذکور با نوعی شکست روبه رو شده اند:

شرکت موبیل کام که در گذشته یکی از پیشتازان UMTS بود، مجبور شد برنامه های خود در مورد این سیستم را متوقف سازد. شرکت Quam نیز که حاصل سرمایه گذاری مشترک تلفونیکا مویلز از اسپانیا و سونرا از فنلاند بود نیز به سرنوشت مشابهی دچار شد. یک مانع دیگر در راه گسترش سیستم های پیشرفته موبایل در اروپا، ناتوانی غول های جهانی نظیر نوکیا و زیمنس در تولید گوشی های پیشرفته به اندازه کافی است. ارتباطات تلفن همراه بسیار پیچیده تر از آن چیزی شده که طراحان اولیه آن تصور می کردند. سیستم اروپایی UMTS نیز که به عنوان سمبل ارتباطات پیشرفته در اروپا محسوب می شود با مشکل شکل گرفتن فناوری های رقیب در اروپا مواجه شده است.تا دو سال پیش تصور می شد که تلفن های همراه مجهز به سیستم UMTS تا پایان سال ۲۰۰۳ کل بازارها را فتح می کنند. اما از مجموع ۶۰ شبکه در نظر گرفته شده برای این سیستم در اروپا، تنها دو عدد از آنها _ یکی در انگلستان و دیگری در ایتالیا _ به صورتی واقعی و مناسب فعالیت می کنند. البته حتی فعالیت همین دو شبکه هم ضعیف تر از آن چیزی است که در گذشته تصور می شد. جالب است بدانید که مالکان این دو شبکه در ایتالیا و انگلستان هر دو توسط یک غول چینی به نام «هاچیسون وامپوا» خریداری شده اند. این شرکت ها قصد داشتند هر کدام در ایتالیا و انگلستان یک میلیون مشتری به دست آورند. اما هر دوی آنها مجموعاً در حال حاضر تنها ۵۵۰ هزار مشتری دارند.در جنوب کوه های آلپ شروع عصر جدید تلفن همراه بیشتر با اتکا به ایتالیایی ها سپری می شود. در این کشور شرکت H3G که توسط چینی ها خریداری شده خود به تنهایی پیشگام گسترش سیستم جدید تلفن همراه اروپایی است.

نسل جدید تلفن همراه در اروپا با آنکه در گسترش خویش با موانع قابل توجهی روبه روست اما باز هم مقایسه وضعیت در اروپا با آنچه که در کشورهایی نظیر ایران است نشان دهنده فاصله تکنولوژیکی و خدماتی میان این دو می تواند باشد. رشته تلفن همراه که در سال های اخیر در کشورمان با رشد و استقبال فزاینده ای روبه رو بوده، هنوز هم تا رسیدن به معیارهای اروپایی فاصله قابل توجهی دارد. در حالی که ارائه سرویس ارسال پیام کتبی موسوم به SMS در ایران پدیده ای نسبتاً نو محسوب می شود، در کشوری مثل آلمان کار از مرحله سرویس ارسال عکس (MMS) گذشته و حالا پدیده روز سرویس «ویدیو تلفن» است. شبکه های تلویزیونی آلمان این روزها پر از آگهی مربوط به شرکت های خدمات رسانی موبایل در زمینه این سرویس جدید است.

البته شاید هنوز صحبت کردن از تلفن های همراه نسل سوم در ایران زود باشد، اما به نظر می رسد این تلفن ها برای تبدیل موبایل از دستگاه تلفن ساده به یک دستگاه چندرسانه ای کاملاً ضروری است. در سطح فوقانی رشد در بخش تلفن همراه اکنون دیگر گسترش تلفن همراه در ابعاد کمی در درجه دوم اهمیت قرار دارد، زیرا بسیاری از کشورهای پیشرفته و صنعتی در این زمینه بازارهای خود را اشباع شده می بینند. اکنون بحث بیشتر حول محور تبدیل تلفن همراه به دستگاهی چندرسانه ای است. یک روانشناس انگلیسی می گوید: «در دهکده جهانی تمایل به تنبلی فیزیکی روز به روز بیشتر می شود. انسان امروز به دنبال آن است تا از یکجا و با فشار چند دگمه کارهای خود را انجام دهد. در شرایط امروزی که اقتصاد دچار رکود است، نیز این وضعیت به قوت سابق باقی است. لذا تبدیل موبایل به دستگاهی چندرسانه ای که بتواند انواع فعالیت ها را انجام دهد به صورت بالقوه ظرفیت استقبال و پیشرفت را دارد.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.