فناوری اطلاعات

September 23, 2012
15:46 یکشنبه، 2ام مهرماه 1391
کد خبر: 47891

مخابرات ایرانی

دوشنبه، 22 دى، 1382

مخابرات ایرانی

شرکت مخابرات مدتی است دوباره به فکر تلفن های اینترنتی افتاده و حال با صدور اطلاعیه و مصاحبه های گوناگون از مردم می خواهد شماره تلفن هایی که به دلیل تماس تلفنی خارج به داخل روی دستگاه تلفن شان ثبت می شود را به این شرکت اطلاع دهند تا جلوی آن گرفته شود. همچنین بنا به گفته مدیر جدید شرکت دیتا چند شرکت داخلی اما اجازه استفاده از تلفن اینترنتی داخل به خارج را دارند. به نظر می رسد بیشتر توجه شرکت مخابرات به تلفن های خارج به داخل باشد. چیزی که به گفته مدیر دیتا هم اکنون ابزار قطع تلفن و سلب امتیاز در اختیار مخابرات است و برای ادامه مجازات ها یک لایحه به دولت ارایه شده است. با توجه به سخنان این مسئول مخابراتی و اطلاعیه های این شرکت چند نکته قابل توجه است.

1- اگر تلفن های اینترنتی اصولا امری مذموم به شمار می رود که ارایه آن ضرر و زیان های زیادی اعم از امنیتی، اجتماعی ، فرهنگی و غیره ایجاد می کند قطعا این ضرر مختص کشورما نیست و سایر کشورها را هم در بر میگیرد بنابراین اهدای مجوز به شرکت های داخلی برای اورجینیت کردن تلفن های داخلی یک امر خلاف است اما اگر خلاف نیست پس یک شرکت خارجی هم می تواند همچون شرکت های داخل ایران به صادرات مکالمه بپردازد.
2- مخابرات از مردم خواسته است که شماره تلفن هایی که روی دستگاه تلفن شان هنگام یک تماس خارجی ثبت می شود را برای پیگیری به این شرکت اعلام کنند. به راستی وزارت آی سی تی و مخابرات ما نمی توانند چند شرکت معدودی را که اتفاقا از طریق تلویزیون های خارج از کشور و سایت های اینترنتی تبلیغات فراوانی را انجام می دهند شناسایی کنند؟ جست و جوی ساده اینترنتی هم می تواند مسئولان محترم را با سایت های این قاچاقچیان و تماس با آنها بکشاند . تلفن اینترنتی خارج به داخل در خارج از کشور چیز پنهانی نیست که نیاز به پیگیری آن از طریق مردم باشد.
3- به نظر می رسد مخابرات قانع کردن دیگر مسئولان به هر شیوه ای متوسل می شود. مدیر محترم دیتا همه موارد اجتماعی و فرهنگی و … را به این گونه مکالمات ها نسبت داده اند و مشکل امنیتی را نیز به آن افزوده اند. مشکل امنیتی را هم اینگونه شرح داده اند که چون امکان کنترل آن به سبب داخلی شدن وجود ندارد امنیت کشور به مخاطره می ا فتد. به راستی که مدیر دیتا در آغاز مسئولیت خود کمی بی تجربگی کرده اند. موضوع شنودهای اینترنتی به تازگی و بعد از استیضاح وزیر پست داشت به فراموشی سپرده می شد. به راستی آیا همه تلفن های خارجی که از طریق مخابرات انجام می گیرد کنترل می شود که حال با تغییر مسیر امنیت آن به مخاطره افتاده است؟ اگر امنیت کشور با تماس های تلفن اینترنتی به مخاطره می افتد با راههای دیگر ارتباطی مثل یاهو مسنجر و چت و ایمیل که اساسا از کنترل مخابرات خارجند چه می شود؟
4- توضیح فنی مدیر محترم دیتا که فنی ترین بخش اینترنت در داخل کشور محسوب می شود نیز قانع کننده نیست. مهندس رشیدی، علت ارزان بودن نرخ مکالمات از این طریق را استفاده‌ی تلفنی ارائه دهندگان این خدمات از اینترنت به جای دیتا و هم‌چنین عدم پرداخت حقوق قانونی دولت ایران اعم از عوارض، مالیات و حق لیسانس به علت ورود غیرمجاز به شبکه‌ی تلفنی کشور عنوان کرد.
همانگونه که مدیر محترم گفته اند استفاده تلفنی از اینترنت باعث ارزانی آن است و اتفاقا همین موضوع نشان دهنده بی ارتباطی بخش عمده ای از فرآیند مکالمه از این طریق با شبکه مخابراتی کشور است. در حقیقت خدمات دهنده از طریق اینترنت مکالمات را تا داخل کشور می آورد و از آنجا آنها را وارد شبکه داخلی می کند بنابراین گرفتن مالیات و دیگر عوارض تلفن خارجه کسی که در داخل کشور به سر می برد و درداخل کشور از سرویسی استفاده میکند کار عاقلانه ای به نظر نمی رسد.
5- تلفن اینترنتی درآمدهای شرکت مخابرات را کاهش داده است. در عوض مردم با هزینه کمتری می توانند با دیگر کشورها ارتباط برقرار کنند. تلفن اینترنتی به دلیل چنین قابلیت هایی تعداد تماس ها و زمان تماس ها را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. این که گفته می شود تلفن های اینترنتی ضرر به کشور وارد می کند هم حرف درستی به نظر نمی رسد چراکه ضرر به مخابرات اولا ضرر به ملت نیست و دوما تلفن اینترنتی آنچنان که گفته شد حتی باعث سودآوری برخی بازرگانی ها و افزایش تماس ها شده است. هم ما و هم مخابراتی ها و هم مردم می دانند که مخابرات چشم به درآمدهای ناشی از ورود و خروج مکالمات دوخته است در حالیکه حال در مقابل خود شرکت های کوچکی را می بیند که با لجستیک اندک خود انحصار مخابراتی کشور را به چالش گرفته اند و به نوعی به رقابت با این شرکت پرداخته اند. در حالی که در دنیای مخابرات امروز این شکل رقابت سالهاست کنار گذاشته شده است. حال مخابرات ما باید رقابت در این عرصه را بپذیرد چراکه گسترش اینترنت در کشور روز به روز بر چالش های درآمدهای مخابرات خواهد افزود شاید دیر نباشد که حتی مردم در داخل کشور و از شهر به شهر از سرویس های تلفن اینترنتی برای تماس با هم استفاده کنند.
6- هففته گذشته اعلام شد که بسیاری از شرکت های مخابراتی در ایالات متحده VOIP را به عنوان جریان اصلی ارتباط پذیرفته اند. خبرهای مشابهی هم از اروپا به گوش می رسد. حال تلفن اینترنتی به یک تکنولوژی تبدیل شده که قابل چشم پوشی نیست و راست یا دروغ حتی گفته می شود که خود شرکت مخابرات هم برخی از سرویس های خود را روی VOIP قرار داده است. به اعتقاد نگارنده نظر می رسد بهترین روشی که مخابرات می تواند در این زمینه در پیش گیرد پذیرفتن اصل تلفن اینترنتی به عنوان یک تکنولوژی ارزان قیمت و خدمات دادن خود مخابرات است. با چنین شیوه ای مخابرات به شکلی جوانمردانه به رقابت با بخش خصوصی می پردازد و احتمالا مشکلات امنیتی و فرهنگی و اجتماعی و غیره هم حل می شود.

شهرام شریف – IT Iran

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.