فناوری اطلاعات

September 23, 2012
15:58 یکشنبه، 2ام مهرماه 1391
کد خبر: 49054

امکان ردیابی فرستنده های رادیویی با استفاده از ماهواره

پنجشنبه، 29 خرداد، 1382

امکان ردیابی فرستنده های رادیویی با استفاده از ماهواره

ماهواره‌های نزدیک به زمین با داشتن گیرنده‌های قوی می‌توانند هر سیگنال ارتباطات بی سیم را که محل ارسال آن مشخص باشد، ردیابی و شناسایی کنند.
مهندس محمد رضا مولوی، عضو هیات علمی دانشکده‌ی پست و مخابرات تهران، در گفت و گو با خبرنگار سرویس IT ایسنا، اظهار داشت: در جنگ اخیر عراق ارتش این کشور کمتر از دستگاههای بی سیم استفاده می‌کرد تا جلوی نفوذ سیستم‌های ماهواره‌ای جاسوسی آمریکا را به باند فرکانسی خود بگیرد.
وی، ادامه داد: در این جنگ بیش از آنگه ارتش کلاسیک نقش داشته باشد، علوم و تکنولوژی کشورهای متحد علیه عراق موثر بود. ارتش عراق که تجربه 8 سال جنگ با ایران را داشت به سادکی درهم نمی‌شکست، اما در خصوص جنگ الکترونیک فاقد توان و تجربه کافی بود.
مدیر گروه مخابرات دانشکده‌ی پست و مخابرات تهران، خاطر نشان کرد: آمریکا تمام علوم و تکلولوژی خود را برای مختل کردن سیستم‌های مخابراتی عراق به کار برد. در این زمینه آمریکا در اولین قدم رادارهای زمینی عراق را ردیابی کرده با استفاده از سیگنال‌های ارسالی ایستگاههای زمینی این رادار ها موشکهای خود را پرتاب کردند، که گاها دیده می‌شد که ارتش عراق به دفعات ایستگاههای زمینی رادار خود را خاموش می‌کرد.
وی، ادامه داد: از دیگر موارد جنگ الکترونیک علیه عراق بمب‌های الکترومغناطیس بود که با ایجاد میدان مغناطیسی قوی ارتباطات بی سیم و رادیویی تلویزیونی عراق را مختل می‌کرد.
مولوی، افزود: شیوه‌ی کاری این بمب‌ها به این صورت بود که با تاثیر به خطوط انتقال گاها ارتباطات با سیم مخابرات عراق را نیز از کار می انداخت.
مولوی، درباره‌ی استفاده از بمبهای گرافیتی در این جنگ، تاکید کرد: این بمبها با نفوذ در خطوط انتقال مخابرات عراق، مقاومت اهمی در واحد طول این خطوط را بالا برده و باعث ایجاد تلفات امواج ارسالی در خطوط می‌شدند و در نهایت امواج کاملا از بین می‌رفتند.
مولوی ادامه داد: در این جنگ شاهد بودیم موشکهای کروز آمریکایی در چندی نوبت به مناطقی از ایران ، ترکیه و کویت اثابت کرد. علت این امر این بود که روسیه دستگاههای ECCM (ضد اقدامات الکترونیکی) در اختیار عراق قرار داده بود که این دستگاههای با ارسال امواج در همان باند فرکانسی که موشکهای کروز هدایت می‌شد باعث ایجاد اختلال در این باند فرکانسی و در نهایت تغییر مسیر این موشکها می‌شد.
مدرس دروس فرکانس بالای دانشکده‌ی مخابرات تهران، درباره امکانات دفاعی کشور ما در جنگ الکترونیک، اضافه کرد: در کشور ما هنوز آموزش و تحقیقات جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده است. ما می‌توانیم در این زمینه دستگاههای پیشرفته تر از سیستم‌های موجود را با بررسی تحقیقاتی و استفاده از متخصصان به دست آوریم. در این زمینه باید از نخبه‌ترین افراد با برترین آموزش‌ها و بهترین تجهیزات استفاده کنیم.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.