اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

October 6, 2012
21:30 شنبه، 15ام مهرماه 1391
کد خبر: 50598

ارتباطات کشور چند میلیون مشترک دارد؟

 

 
شش ماه از سال 91 گذشت و شاید همین زمان برای ارایه کارنامه نیم سال هر وزارتخانه‌، سازمان‌ و یا شرکت کافی باشد تا فعالیت‌های انجامی خود را اعلام کند.

به گزارش ایسنا، شرکت مخابرات ایران ضریب نفوذ و تعداد مشترکین تلفن‌ها‌ی ثابت و همراه، فیبر نوری و اینترنت پر سرعت در کشور در سال گذشته را اعلام کرده است.

بیشترین مشترکان تلفن ثابت، تهرانی اند…

بر این اساس تعداد تلفن ثابت‌های 26 میلیون و 362 هزار و 370 شماره و ضریب نفوذ 34.6 اعلام شد که مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات ایران درباره آمار سال 91 به 26 میلیون و 700 هزار تلفن اشاره و اعلام کرد که واگذاری‌ها به روز شده است.

در این میان آمار مشترکان تلفن ثابت در استان‌های تهران و البرز به 7 میلیون و 144 هزار و 621 شماره در حال کار می‌رسد که در این باره نیز قائم مقام مدیر عامل شرکت مخابرات استان تهران، آمار شش میلیون و 215 هزار و 980 شماره را متعلق به استان تهران و 928 هزار و 641 شماره را متعلق به استان البرز اعلام کرد.


تلفن ثابت
افزایش آمار تلفن‌های همراه…

اما آمار مشترکان تلفن همراه از سوی مدیر کل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران نزدیک به 50 میلیون مشترک اعلام شد که این رقم در سال گذشته با عنوان 48 میلیون بیان شده بود و ضریب نفوذ تلفن همراهبا رقم 63 بررسی شده بود.

مجمع جهانی اقتصاد نیز در تازه‌ترین گزارش خود ایران را از نظر درصد مشترکان تلفن همراه در بین 144 کشور دنیا در رتبه 112 قرار داد.

به گزارش ایسنا، در این گزارش کشورهای مختلف جهان براساس تعداد مشترکان تلفن همراه به ازای هر 100 نفر رده‌بندی شده‌اند. براین اساس اعلام شده که از هر 100 ایرانی 74.9 نفر جزو مشترکان تلفن همراه محسوب می‌شوند.

بر اساس این گزارش با احتساب جمعیت 75 میلیون نفری و آمار اعلام شده از سوی مجمع جهانی اقتصاد می‌توان نتیجه گرفت که در حال حاضر تعداد مشترکان تلفن همراه در ایران به بیش از 56 میلیون و 175 هزار نفر رسیده است.

اما مجمع جهانی اقتصاد، ایران را از نظر شاخص ضریب نفوذ تلفن ثابت در میان 144 کشور جهان در رده 32 قرار داد.

ضریب نفوذ خطوط تلفن ثابت در ایران نیز 37.1 درصد اعلام شده است. ایران در این رده‌بندی در بین کشورهای منطقه خاورمیانه در رده دوم قرار گرفته است.

با احتساب جمعیت 75 میلیون نفری برای ایران تعداد خطوط تلفن ثابت در ایران به بیش از 27 میلیون و 825 هزار خط می‌رسد.

کاربران اینترنت ثابت‌اند…

تعداد کاربران اینترنت هم از سال گذشته تاکنون بیشتر به سمت اینترنت پرسرعت و بی‌سیم رفته که آمار کاربران در پایان سال 90 و امسال 28 میلیون کاربر اعلام شده است.

بنا بر آمارهای اعلام شده در سال 90 حدود چهار میلیون و 530 هزار کاربر اینترنت به ADSL‌ دسترسی داشته‌اند که این رقم حدود 6 درصد از کل کاربران اینترنت کشور محسوب می‌شود.

اما در سال 89 تعداد کاربران این شیوه به مراتب کمتر از سال 90 بود و تنها یک میلیون و چهارصد هزار نفر به ADSL دسترسی داشته‌اند که با این وجود همچنان 5،73 درصد از دسترسی‌های این سال از طریق ADSL بوده است.

بنا بر اعلام مراجع متولی فناوری اطلاعات در کشور، در سال 88 هم تعداد کاربران اینترنت پرسرعت کشور یک میلیون و 400 هزار نفر بود که این رقم در مقایسه با سال 87 که تعداد مشترکان این بخش به 980 هزار نفر هم نمی‌رسید، رشدی نسبی داشته است.

ورود فیبر نوری به جاده‌ها …

زارعیان در توضیح وضعیت فیبر نوری کشور هم گفته بود که در حال حاضر همه شهرهای کشور تحت پوشش تلفن همراه هستند و در بخش فیبر نوری نیز که در سال‌های اولیه این بحث را نداشتیم امروز 104 هزار کیلومتر فیبر نوری داریم واین در حالی است که سال 90 جاده های اصلی وفرعی تحت پوشش تلفن همراه53306 کیلومتر بودند.

سال گذشته وضعیت فیبرنوری – شبکه فرعی – راه دور 80913 کیلومتر، فیبرنوری – داخل شهری 20624 کیلومتر، همچنین واگذاری اینترنت به دانشگاه (از طریق فیبرنوری) 334 مورد بوده است.

مدیر کل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران تعداد پورت‌های پرسرعت کشور را یک میلیون و 700 هزار عدد اعلام کرد و گفت: اکنون 950 هزار پورت واگذار شده و مابقی در حال واگذاری است.

به گزارش ایسنا، عملکرد مخابرات هر استان در پایان هر سال به شرکت مخابرات ایران میرسد و بر اساس آن آمار دقیق مشترکان و اقدامات شرکت مخابرات ایران در سال 91 اعلام خواهد شد.

تلفن ثابت اعتباری و توسعه طرح کشوری…

تلفن ثابت اعتباری نیز از جمله طرح‌ها‌ی چند ساله مخابرات است که قائم مقام مدیر عامل شرکت مخابرات استان تهران نیز در این باره گفته است تلفن‌های اعتباری راه‌اندازی سرویس اینترنت پرسرعت برای مستاجران با حل مشکلات صاحب‌خانه‌ها، سرویس‌های ارزش افزوده و خدماتی که در شبکه‌های مخابراتی است و پیشرفته است و به مردم کمک می‌کند به آن سمت روند.

این تلفن‌ها به گونه‌ای است که فرد خط تلفن را از مخابرات خریداری می‌کند و می تواند همچون تلفن‌ها‌ی همراه اعتباری با خرید کارت شارژ از آن استفاده کند.

اما معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ، در توضیح استفاده از این خطوط به ایسنا گفت: تعرفه مکالمه تلفن‌های اعتباری همچون تلفن‌های ثابت دائمی محاسبه میشود و هزینه خرید این خطوط مبلغ 10هزار تومان است.

رضوانی در توضیح تعرفه این خطوط به 51 ریال در نظر گرفته شده همچون تلفن‌های ثابت اشاره و بیان کرد: این طرح در حال حاضر به صورت پایلوت در چند استان اجرا می‌شود که در صورت استقبال و موفقیت ان در کل کشور اجرا خواهد شد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.