اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

فناوری اطلاعات

October 6, 2012
21:37 شنبه، 15ام مهرماه 1391
کد خبر: 50603

مهرماه؛ آغاز راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات

 

آخرین اظهارات مقامات رسمی وزارت ارتباطات از راه‌اندازی فاز اول شبکه ملی اطلاعات در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهد. گفته می‌شود اولین فاز این شبکه که تفکیک اینترنت از اینترنت را شامل می‌شود در مهرماه عملیاتی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، چند سالی از زمانی که ایده‌ای با عنوان اینترنت ملی مطرح شد می‌گذرد و در این دوران تغییرات مختلفی در این طرح صورت گرفته و امروز ما با بحثی به نام "شبکه ملی اطلاعات" به عنوان یکی از مهمترین طرح‌های فضای سایبری کشور مواجهیم. طرحی که امید می‌رود با اجرایی شدن آن آسیب‌های حملات سایبری به کشور به حداقل برسد و به گفته وزیر ارتباطات تمام حملات سایبری به درگاه‌های کشور با آن مهار شود.با این حال همچنان صحبت روشنی درباره تغییر سرعت و قیمت اینترنت نشده و حتی بسیاری از اظهارنظرهای مقامات رسمی از عدم تغییر قیمت اینترنت در ماه‌های آتی حکایت دارد.

دسترسی به اینترنت جهانی قطع نخواهد شد
اما از زمان طرح این موضوع هراز چندگاهی یکبار این گونه صحبت می شد که ممکن است با راه اندازی چنین شبکه‌ای دسترسی کاربران به اینترنت جهانی محدود شود که البته این موضوع بارها و بارها از سوی مسوولان تکذیب و این گونه عنوان شد که در واقع راه اندازی این شبکه راهکاری است تا اطلاعات داخل کشور در کشورهای دیگر میزبانی نشوند و مدیریت این اطلاعات در داخل کشور صورت بگیرد.

زیرساخت‌های لازم فراهم است؟
نکته دیگر آن که برای استقبال از چنین شبکه‌ای بی شک لازم است امکانات مختلفی مانند موتور جست‌وجو و ای‌میل هم برای آن در نظر گرفته شود که البته این روزها بخش دولتی متولی اینترنت بیشتر در تلاش است مسوولیت این قسمت را به گردن بخش خصوصی بیندازد با این حال نباید فراموش کرد که شبکه ملی اطلاعات در صورتی می‌تواند موفق عمل کند که از زیرساخت‌های خوبی برخوردار باشد و کاربران آن حداقل با یک موتور جست‌وجو و ای‌میل قوی داخلی مواجه باشند.

علی حکیم جوادی پیشتر دراین باره به ایسنا گفته بود: تاکنون سه یا چهار ایمیل ایرانی معرفی شده‌اند و بخش خصوصی هم علاقه‌مند است ایمیل‌های مدنظر خود را معرفی کند به هر حال اکنون برنامه‌ریزی‌های مختلفی صورت گرفته تا با توجه به امکانات موجود در کشور در این روند تسریع و فشرده سازی‌های لازم صورت گیرد به همین دلیل تلاش می شود زیرساخت‌های لازم اطلاعات مهیا شوند که البته بخش مهمی از این زیرساخت ها به مراکز داده استانی مربوط می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات در عین حال به برنامه‌ی پنجم توسعه اشاره و اظهار کرده بود: بر اساس این برنامه لازم بود که تا دو سال دیگر تمام دستگاه‌ها‌ی اجرایی کشور به شبکه‌ی ملی متصل شوند که خوشبختانه با دستور شخص رییس جمهوری این مرحله‌ فشرده‌سازی شده و قرار بر این است که تمام دستگاه‌ها ظرف مدت دو ماه به این شبکه متصل شوند.

از مراکز داده استانی چه خبر؟
بنا بر اعلام مسوولان وزارت ارتباطات یکی از مهم‌ترین بخش‌های راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات در فاز اول راه‌اندازی مراکز داده استانی است که گویا تاکنون 29 استان کشور به این مراکز تجهیز شده‌اند و قرار است با تاسیس مرکز داده در دو استان دیگر، اوایل مهرماه شاهد راه‌اندازی و بهره‌برداری رسمی از فاز اول شبکه ملی اطلاعات باشیم.

مروری بر فازهای شبکه ملی اطلاعات

براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته سه فاز برای اجرایی شدن این شبکه پیش‌بینی شده که در مرحله اول که قرار است تا مهرماه امسال به نتیجه برسد، زیرساخت‌های کشور تفکیک شده و مابین اینترنت جهانی و شبکه ملی اطلاعات جداسازی می‌شود.

پیش از این وزیر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در باره فازهای مختلف این شبکه گفته بود: برای راه‌اندازی این شبکه لازم است اقدامات زیربنایی و اصلی را انجام دهیم و به موازات این کار توسعه مراکز داده داخلی را نیز در برنامه داشته باشیم که امروز مراکز داده در بسیاری از استان‌ها آغاز به کار کرده و در برخی از استان‌ها هم به افتتاح رسیده‌اند.

تقی‌پور در ارتباط با فاز سوم این شبکه هم گفته بود: در مرحله نهایی به بحث انتقال میزبانی‌ها به داخل کشور خواهیم رسید و در این بحث به تکمیل مدیریت بومی توجه خواهد شد و سعی خواهد شد که همه نرم افزارها به خصوص نرم افزارهای مدیریت شبکه و نرم افزارهای مدیریتی به طور کامل در داخل کشور طراحی شوند.

وزیر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در عین حال عنوان کرد: البته بسیاری از این موارد از زمان آغاز طرح شبکه ملی اطلاعات مورد توجه قرار گرفته‌اند و در این فازها بیشتر نقطه تکمیلی آن‌ها مورد توجه قرار دارد.

از شبکه ملی اطلاعات چه انتظاری می رود؟
اما درباره انتظاراتی که از چنین شبکه‌ای وجود دارد هم معاون وزیر ارتباطات این گونه گفته است که بیشترین انتظار ما از شبکه‌ی ملی اطلاعات، ارائه‌ی خدمات است. اکنون مدتی است که شبکه‌‌ای علمی در تهران ایجاد شده است و ما امیدواریم این شبکه در شهرستان‌ها نیز راه‌اندازی شود تا به تولید محتوای لازم و مناسب برای کشور اقدام شود، چرا که تولید محتوا یکی از نکات دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

کاربران و متخصصان حوزه فناوری اطلاعات هم بر این امیدند که با تکمیل و راه‌اندازی این شبکه از این پس شاهد پائین آمدن تعرفه‌های اینترنت و در عین حال بالا رفتن سرعت و کیفیت باشند و در کنار امنیت بیشتر کیفیت بالاتری را نیز تجربه کنند اما اینکه هر یک از این خواسته ها تا چه اندازه محقق خواهد شد موضوعی است که باید منتظر ماند تا با تکمیل این شبکه درباره آن به قضاوت پرداخت.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.