اپراتورها

تلفن همراه

October 6, 2012
21:52 شنبه، 15ام مهرماه 1391
کد خبر: 50624

قیمت و کیفیت GPRS‌ تلفن همراه در کشور

 

آمارهای رسمی منتشر شده گویای آن است که طی سال 90 پرکاربردترین شیوه برای اتصال به اینترنت GPRS‌ یا همان اینترنت تلفن‌های همراه بوده است که البته این موضوع جای بحث دارد.

به گزارش ایسنا، طی سال گذشته 18/85 درصد از مشترکان اینترنت کشور از شیوه GPRS‌ بهره گرفته‌اند و این رقم در سال 89 نیز 41/25 درصد بوده است اما اگرچه در دسترس بودن همیشگی تلفن‌های همراه و راحتی اتصال از این طریق موجب استقبال کاربران از این شیوه شده اما همچنان بحث‌هایی مانند قیمت بالا و یا سرعت این شیوه گلایه‌های کاربران را در پی دارد که با توجه به گسترش تعداد کاربران این شیوه لزوم توجه بیشتر به کیفیت و قیمت این بخش اهمیتی ویژه پیدا می‌کند.

چند میلیون کاربر اینترنت موبایلی هستند؟

در سال 87 از میان 15/5 میلیون کاربر اینترنت کشور تنها 2/5 میلیون از آنها GPRS‌ را به عنوان شیوه مناسب اتصال به دنیای مجازی انتخاب کرده‌ بودند اما در سال 88 این رقم به حدود 4/3 میلیون نفر رسید و در سال 89 نیز تا مرز 10/2 میلیون پیش رفت.

به گزارش ایسنا، بنا بر آمارهایی که از سوی مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت (متما) منتشر شده، در سال 90 هم اگرچه از نظر درصد کاربرانی که از این شیوه استفاده کرده‌اند نوعی کاهش نسبت به سال 89 شکل گرفته اما از نظر تعداد کاربران همچنان شاهد رشدی صعودی بوده‌ایم و این رقم به حدود 14/3 میلیون نفر رسیده است.

آیا تعرفه GPRS‌ مناسب است؟

اما اگرچه این شیوه به دلیل سهولت در دسترسی به عنوان یکی از شیوه‌های مورد استقبال کاربران به شمار می‌رود اما بعضا هزینه‌های این شیوه گلایه‌مندی برخی مشترکان را به دنبال داشته و با توجه به اینکه برخی از مشترکان از خطوط اعتباری استفاده می‌کنند دغدغه به پایان رسیدن شارژ همواره مانع از آن شده که افراد بتوانند به راحتی و بدون دغدغه به جست‌وجو در دنیای مجازی بپردازند.

این سرویس که توسط همراه اول و ایرانسل ارائه می‌شود از اسفند 85 توسط ایرانسل و در همراه اول از سال 87 ارائه شده و در این مدت تعرفه‌های مختلف را تجربه کرده است. به عنوان مثال شرکت ایرانسل در اولین ماه‌های ارائه این خدمت برای هر کیلو بایت هزینه پنج ریال را در نظر گرفته بود.

تعرفه پایه برای سیمکارتهای اعتباری، دایمی و پیامرسان ایرانسل از ساعت 23 تا 6 روزهای شنبه تا چهارشنبه وتمامی ساعات پنجشنبه و جمعه یک ریال به ازای هر کیلوبایت در نظر گرفته شده است.

اما این تعرفه برای سیم‌کارتهای دایمی و اعتباری ایرانسل از ساعت 6 تا 23 مبلغ 5 ریال و برای سیم‌کارت پیام‌رسان سه ریال در نظر گرفته شده که اگر مشترکان از بسته‌های افزایشی استفاده کنند تا 99 درصد شامل تخفیف می‌شوند.

همراه اول هم بنا به اعلام سایتش به غیر از بسته‌های پیشنهادی، از ساعت 8 صبح الی 23 تعرفه‌ای معادل هشت ریال و در مابقی ساعات روز تعرفه‌ای معادل دو ریال را برای این سرویس تعریف کرده است.

نکته دیگری که در ارتباط با اینترنت موبایل یا GPRS‌ وجود دارد کیفیت و سرعت آن است که در مواردی انتقادات کاربران را به همراه داشته است. اما محمدمهدی عطوفی – معاون همراه اول – آذر ماه سال 90 در این باره به ایسنا گفته بود: سرعت GPRS‌ تا پایان سال و در تهران به بیش از 120 کیلو بایت بر ثانیه خواهد رسید.

وی همچنین اظهار کرده بود: همراه اول بیش از 9/5 میلیون شرکت فعال GPRS‌ دارد.

حمیدرضا نیکوفر – قائم مقام مدیرعامل همراه اول – نیز سال گذشته به درآمدهای رو به رشدی که از طریق این خدمت حاصل می‌شود اشاره و اظهار کرده بود: درآمد حاصل از GPRS‌ همراه اول در سه ماه نخست سال 89 حدود پنج میلیارد تومان بوده که این رقم در سه ماهه اول سال 90 به 14 میلیارد تومان رسیده است. سرعت اینترنت برای مشترکانی که از خطوط ایرانسل استفاده می‌کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.