باندپهن

باندپهن ثابت

October 7, 2012
1:39 یکشنبه، 16ام مهرماه 1391
کد خبر: 50696

پایان عمر خدمات تلویزیون سنتی فرا رسیده است!؟

 

مریم پرستش – طیف : علیرغم توسعه چشمگیر خدمات تلویزیونی غیرخطی و OTT، به نظر می رسد که هزینه بالای انتقال محتوا از طریق وب باعث شود که احتمالا در آینده نزدیک، پخش برنامه‌های تلویزیون خطی همچنان متداول‌ترین روش تحویل خدمات سرگرمی ویدیویی باشد.

خدمات تلویزیون سنتی در آینده نزدیک، همچنان خدمات غالب در صنعت تلویزیون خواهد بود، البته شاهد روند رو به رشد خدماتی همچون "پخش مجدد" یا "ویدیو براساس تقاضا" نیز خواهیم بود. اما هزینه‌های بالای توسعه این خدمات جدید باعث می شود که عرضه این خدمات ریسک‌پذیر باشد که البته می‌توان این هزینه‌ها را با مشارکت با اپراتورهای پلت‌فرم یا ادغام این خدمات جدید با خدمات سنتی کاهش داد. در واقع، انتقال سریع به سمت عرضه خدمات غیرخطی و OTT، هنوز عجولانه و زودهنگام است.
برای مثال، گای بیسون، مدیر بخش تحقیقات خدمات تلویزیونی در موسسه IHS در این زمینه می‌گوید: "در شرایط فعلی، فقط هزینه‌های توسعه شبکه تحویل محتوا (CDN) در بازار انگلستان، در حدود 1.2میلیارد یورو است. در حالی که با همین هزینه می‌توان 5هزار کانال ماهواره‌ای را پخش کرد."
همچنین بیسون معتقد است که عرضه‌کنندگان OTT همانند Netflix در حال حاضر به ارزش زیرساخت برای تحویل و انتقال محتوا پی‌برده‌اند و این موضوع در کنار سایر فاکتورها همچون افزایش هزینه انتقال محتوا، باعث می‌شود تا تفاوت قیمت میان خدمات عرضه‌کنندگان OTT و خدمات اپراتورهای غالب Pay TV با گذشت زمان از بین برود.
شایان ذکر است که گروه علمی تحلیلی طیف، همایش "خدمات چندرسانه‌ای: از سیاست‌گذاری تا اجرا" را در 8آبان ماه 91 برگزار خواهد کرد که از محورهای اصلی آن،‌ بررسی روند توسعه فناوری‌ها و خدمات چندرسانه‌ای و همچنین،‌ بررسی موانع توسعه آن است. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت
www.teyf.ir مراجعه نمایند یا با شماره 88513810 تماس حاصل نمایند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.