اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

October 7, 2012
1:44 یکشنبه، 16ام مهرماه 1391
کد خبر: 50707

ITU به دنبال توافق میان اپراتورها برای کاهش هزینه‌های رومینگ بین‌الملل است

 

اعضای اتحادیه بینالمللی مخابرات (ITU) در بخش عمومی و خصوصی به دنبال کاهش هزینههای رومینگ بینالمللی برای مشترکان تلفن همراه هستند.
به گزارش عصر ارتباط، صدور صورت‌حساب برای مشترکان تلفن همراه در زمان استفاده از رومینگ بین‌الملل با هزینه‌های بالا معمولا بسیاری از آنها را وحشت‌زده می‌کند. به همین دلیل ITU به دنبال آن است تا با توافق میان اپراتورها، آنها را به کاهش تعرفه‌های بین‌الملل ترغیب کند.

اعضای اتحادیه بین‌المللی مخابرات قرار است شاخص‌هایی را تعیین و به تائید اعضا برساند تا علاوه بر کمک به مشترکان تلفن همراه، اپراتورها را به توافق بر سر ارائه خدمات رومینگ بین‌‌الملل با تعرفه پایین‌تر تشویق کند. تعیین این شاخص‌ها نخستین توافقنامه بین‌المللی برای حرکت به سمت کاهش تعرفه‌های رومینگ بین‌الملل به شمار می‌رود.

در این میان به دولت‌ها و رگولاتورها توصیه شده است تا راه‌هایی را برای حفاظت و رعایت حال مشترکان برای انتخاب بهترین گزینه‌های موجود در بازارهای درحال تکامل تلفن همراه پیشنهاد دهند. برای مثال آنها می‌توانند با شفاف‌سازی اطلاعات موجود درباره سرویس‌های رومینگ بین‌المللی تلفن همراه و تسهیل فرایند استفاده از این سرویس برای مشتریان تا حتی انتخاب اپراتور مناسب برای آنها اقدام کنند که نه تنها موجب وفاداری بیشتر مشترکان به اپراتورهایشان خواهد شد بلکه آنها خدمات بیشتری را نیز از سرویس‌دهنده خود دریافت خواهند کرد.

ITU از اپراتورها خواسته است تا نسبت به ارسال پیغام‌های هشدار برای مشترکان در زمان استفاده از سرویس رومینگ نیز اقدام کنند بطوریکه چنانچه صورت‌حساب آنها به میزان مبلغ معینی می‌رسد نسبت به اطلاع‌رسانی درباره آن به مشترک اقدام کنند تا او نیز از وضعیت صورت‌حساب خود مطلع  باشد.

این اتحادیه بین‌المللی درحال حاضرراهکارهای پیشنهادی شامل همکاری اپراتورها و رگولاتورهای منطقه‌ای برای کاهش تعرفه‌ها و تشویق آنها به توافق بر سر کاهش هزینه تمام شده تعرفه‌های رومینگ را دریافت می‌کند تا پس از بررسی همه آنها به یک توافق همه جانبه برسد.

 رومینگ ایرانی

در این میان دو اپراتور فعلی تلفن همراه کشور دو سالی است که باتوجه به حجم بالای مسافرت مشترکان‌شان به برخی کشورها نسبت به کاهش تعرفه‌های رومینگ بین‌المللی در کشورهای پرترافیک اقدام کرده‌اند.

ایرانسل تعداد مشترکان رومر خود را اعلام نکرد اما از قرارداد این اپراتور با 393 اپراتور بین‌المللی برای سیم‌کارت‌های دائمی، 128 اپراتور برای سیم‌کارت‌های اعتباری و 27 اپراتور برای سیم‌کارت‌های دیتا خبر داد. همچنین مشترکان این اپراتور می‌توانند از خدمات رومینگ‌ بین‌الملل در 2 خط هوایی و 2 خط کشتیرانی بین‌المللی نیز بهره‌مند شوند. این اپراتور قراردادهایی را نیز برای کاهش تعرفه رومینگ بین‌الملل ویژه مشترکان خود منعقد کرده است و نمونه آن کاهش تعرفه تماس‌های حجاج در کشور عربستان در موسم حج است که امسال نیز این روند ادامه خواهد داشت.

بیشترین حجم تماس‌های رومینگ مشترکان ایرانسل متعلق به کشورهای عراق، ترکیه، امارات و عربستان است که با افزایش ترافیک تماس‌های بین‌الملل طی قراردادی با اپراتورهای این کشورها نسبت به کاهش تعرفه‌های رومینگ خود اقدام کرده است.

همراه اولی‌ها نیز از 3 میلیون مشترک رومر برخوردار هستند که از خدمات رومینگ این اپراتور با 270 اپراتور دنیا برای سیم‌کارت‌های دائمی و 45 اپراتور برای سیم‌کارت‌های اعتباری بهره می‌برند. بیشترین حجم تماس‌های رومینگ بین‌المللی این اپراتور نیز به کشورهای ترکیه، امارات، عراق، عربستان، چین، افعانستان، مالزی و آذربایجان تعلق دارد که اخیرا نیز نسبت به کاهش 60 درصدی تعرفه تماس‌های رومینگ بین‌الملل خود با کشورهای ترکیه، عراق و امارت و کاهش 80 درصدی با کشور عربستان اقدام کرده است. تاکنون به جز اقدامات اپراتورها تلاشی برای کاهش هزینه رومینگ در کشور صورت نگرفته، اما با افزایش ترافیک مسافرت‌های بین‌المللی و تمایل مشترکان به استفاده از سیم‌کارت‌‌های خود در زمان مسافرت، لزوم کاهش این تعرفه ضروری است و باید قیمت‌‌ها شکسته شوند. در این میان شرکت ارتباطات زیرساخت نیز به صورت موازی اقداماتی را برای کاهش هزینه‌‌های بستر زیرساختی رومینگ بین‌الملل با اپراتورهای بین‌الملل انجام می‌دهد و از هرگونه استاندارد بین‌المللی و مصوبه‌ای برای کاهش این هزینه‌ها استقبال می‌کند.حسین معدنی‌پور مدیرکل کنترل و هماهنگی مدیریت شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت، تعرفه و قیمت‌گذاری نهایی این سرویس را برعهده اپراتورها می‌گذارد و دخالت این شرکت را در بستر بین‌الملل عنوان می‌کند.

 اتحادیه اروپا پیشتاز است

سردمدار کاهش هزینه‌های رومینگ بین‌الملل، اتحادیه اروپا است که از چند سال پیش هزینه تماس‌های رومینگ بین‌الملل در کشورهای عضو را کاهش داد. این اتحادیه با این بهانه که بسیاری از ساکنین کشورهای عضو اتحادیه هر روز در سفر هستند و حجم این مسافرت‌های کاری بسیار است و به دنبال آن به صورت‌حساب‌های بالای مشترکان رومینگ منجر می‌شود، آنها را در مقاطع زمانی مختلف ملزم به کاهش تعرفه‌هایشان کرد.

به دنبال آن GSMA این موضوع را پیگیری کرد تا اپراتورهای عضوش را به کاهش تعرفه‌های رومینگ متقاعد کند و اکنون اتحادیه بین‌المللی مخابرات در یک دستورالعمل جهانی قرار است کاهش این تعرفه را مصوب و به همه اپراتورهای دنیا به عنوان یک استاندارد و شاخص ابلاغ کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.