اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

فناوری اطلاعات

October 7, 2012
9:55 یکشنبه، 16ام مهرماه 1391
کد خبر: 50786

اظهارات وزیر ارتباطات در خصوص اجرای بخش جدید شبکه ملی اینترنت و راه اندازی شبکه ملی سلامت و آموزش

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پیوستن دو شبکه ملی سلامت و آموزش به شبکه ملی اطلاعات در راستای اجرایی شدن اهداف برنامه پنجم توسعه کشور و در هفته جاری خبر داد.
رضا تقی پور در گفتگو با مهر، اجرای پروژه شبکه ملی اطلاعات را تکلیفی قانونی مطابق برنامه پنجم توسعه کشور برشمرد و اظهار داشت: همزمان با آغاز ماه مهر، عملیات اجرایی فاز نخست این پروژه آغاز شده که برپایه آن و در راستای تفکیک اینترنت از اینترانت، ارتباط حدود 47 هزار دستگاه دولتی از شبکه اینترنت به شبکه ملی منتقل شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون در حال گزارش گیری از اتصال تمامی دستگاهها و سازمانهای حاکمیتی به شبکه ملی اطلاعات و انتقال دیتاهای موجود این سازمانها از اینترنت به این شبکه ملی هستیم، خاطرنشان کرد: نتایج نهایی از اتصال دستگاهها و نهادهای اجرایی به شبکه ملی از طریق گزارش گیری استانها بزودی اعلام می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اتصال دو طرح دیگر به شبکه ملی اطلاعات را از دیگر اهداف پیش بینی شده در فاز نخست اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: براین اساس شبکه ملی سلامت و شبکه ملی آموزش با اتصال به شبکه ملی اطلاعات در هفته جاری آغاز به کار می کند.

تقی پور با بیان اینکه شبکه ملی سلامت و شبکه ملی آموزش هم اکنون به صورت آزمایشی راه اندازی شده است، افزود: بزودی و در هفته جاری فاز نخست شبکه ملی سلامت با اتصال بیش از 10 هزار نقطه بهداشتی درمانی به شبکه ملی اطلاعات عملیاتی می شود؛ در همین حال فاز نخست شبکه ملی مدارس که اتصال 44 هزار مدرسه به شبکه ملی اطلاعات را ممکن می کند نیز به بهره برداری می رسد.

به گزارش مهر، پیش بینی اختصاص پهنای باند برای اینترنت ملی با سرعت 16 مگابیتی برای بخش های مرکزی دستگاههای اجرایی و اتصال با سرعت 8 مگابیت بر ثانیه برای دستگاههای دولتی داخل استانها، پیاده سازی دیتاسنتر استانی و دیتاسنتر ملی و در نهایت به اشتراک گذاری اطلاعات دستگاهها و پیاده سازی خدمات دولت الکترونیک بر بستر شبکه ملی اطلاعات از دیگر برنامه های وزارت ارتباطات است که در فاز نخست اجرای این طرح و در سال جاری قرار است، عملیاتی شود.

همچنین چندی پیش علی حکیم جوادی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش بینی کرد که شبکه ملی اینترنت حداقل برای 15 درصد کاربران خانگی تا پایان امسال پیاده سازی شود چرا که به گفته وی به لحاظ اجرایی مشکلی در پیاده سازی شبکه ملی برای کاربران خانگی وجود ندارد و قرار است تا پایان برنامه پنجم توسعه 60 درصد کاربران خانگی بتوانند از شبکه ملی اطلاعات استفاده کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.