اپراتورها

امنیت

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

October 8, 2012
8:48 دوشنبه، 17ام مهرماه 1391
کد خبر: 50803

پلیس آگاهی از دستگیری ۲۴۰ کلاهبردار پیامکی خبرداد

 

فتانه انفرادی – همشهری : سرهنگ مهرداد امیدی، معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا، در گفت‌وگو با همشهری شیوه‌های گوناگون کلاهبرداری افراد سودجو از طریق ارسال پیامک یا تماس با تلفن همراه را تشریح کرد.
او گفت:بخشی از کلاهبرداری‌ها، مربوط به پیامک‌هایی است که به‌وسیله مجرمان و با اهداف مجرمانه انجام می‌شود. به‌عبارت دیگر، مجرمان از تلفن همراه به‌عنوان ابزاری برای تسهیل ارتکاب جرم استفاده می‌کنند.امـیدی گـفـت:پـیـامـک‌های چوپان‌دروغگو ازجمله پیامک‌هایی بوده که از طریق آن کلاهبرداری‌های میلیاردی انجام گرفته است.

در این پیامک‌ها، فردی ادعا می‌کند که چوپان است و زمانی که گوسفندان را به چرا برده خمره‌ای را پیدا کرده که داخل آن مقداری سکه طلا و اشیای عتیقه است و من می‌خواهم اگر آشنا داری برایم بفروشی. متأسفانه تعدادی از مردم هم به این پیامک واکنش مثبت نشان داده با افراد سودجو تماس گرفته و افراد سودجو چند سکه طلای واقعی هم به آنها می‌دهند و فریب‌خوردگان پس از آنکه از واقعی بودن سکه‌ها مطمئن می‌شوند اعتماد بیشتری به افراد سودجو می‌کنند و با آنها وارد معامله شده سپس افراد سودجو از آنها می‌خواهند که برای معامله به خارج از شهر رفته در آنجا فرد فریب خورده را دچار تعجیل می‌کنند و می‌گویند پول را تحویل بده و سکه‌ها یا اشیای عتیقه را تحویل بگیر.

افراد فریب خورده پس از خروج از محل و معامله متوجه می‌شوند که سکه‌ها طلا نیستند و تقلبی است. این نوع کلاهبرداری‌های پیامکی در چند سال گذشته به‌شدت شایع شده و افراد سودجو از این طریق 334نفر را فریب دادند و پرداختی افراد فریب خورده به سودجویان نیز حدود 19میلیارد تومان بوده است. البته در این رابطه حدود 240نفر از کلاهبرداران دستگیرشده‌اند و حدود 260هزار سکه عتیقه تقلبی و سایر اشیای تقلبی نیز کشف شده است. این آمارها درحال حاضر نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته است اما هنوز هم پیامک‌هایی با این مضامین ارسال می‌شود و متأسفانه برخی از مردم هم به این قبیل پیامک‌ها واکنش مثبت نشان می‌دهند.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا به شگرد دیگر افراد کلاهبردار از طریق ارسال پیامک اشاره کرد و اظهار داشت: نوع دیگر از پیامک‌هایی که با قصد کلاهبرداری ارسال می‌شود پیامک‌هایی است با این مضمون شما در یک قرعه‌کشی برنده شده‌اید بنابراین مبلغی را به‌حساب ما واریز کنید تا کالایی را که برنده شده‌اید توسط پیک برایتان ارسال شود و این درحالی است که اشیایی که فرستاده می‌شود اشیای کم ارزش، تقلبی و بدلی است و پولی که افراد می‌پردازند بسیار بیشتر از ارزش آن کالا ست. سرهنگ مهرداد امیدی، گدایی از طریق پیامک را نوع دیگری از کلاهبرداری‌های پیامکی ذکر کرد و گفت: این نوع پیامک‌ها با این مضمون ارسال می‌شود که من فردی یتیم یا محتاج هستم، مدتی است غذا نخورده ام و… شماره حساب نیزمی فرستد و از این طریق برخی از مردم را فریب می‌دهد.

این مقام مسئول پلیس آگاهی ناجا افزود:علاوه بر ارسال پیامک، برخی از افراد سودجو با تلفن همراه افراد تماس می‌گیرند و به این ترتیب برای فروش کالای خود اقدام به بازاریابی کرده و کالاهای کم ارزش، تقلبی و غیراستاندارد را به مردم پیشنهاد می‌کنند.از سوی دیگر، در مواردی با افراد تماس گرفته می‌شود و افراد سودجو به مردم می‌گویند سیم‌کارت مشابه شماره شما را از یک اپراتور دیگر داریم. به‌عنوان مثال، فرد همراه اول دارد و به او می‌گویند که ما ایرانسل شما را داریم. از این طریق فرد را به هرطریق ممکن ترغیب می‌کنند و سیم‌کارت را به منزل فرد ارسال و از وی 20تا 30هزار تومان دریافت می‌کنند و این درحالی است که موقعی که بسته باز می‌شود فرد فریب خورده متوجه می‌شود که یا شماره سیم کارت آن شماره موردنظر نبوده و یا سیم‌کارت سوخته بوده است. متأسفانه چون رقم پایین است کسی هم شکایت نمی‌کند و از این طریق کلاهبرداران مبالغ زیادی را دریافت می‌کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.