اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 8, 2012
8:51 دوشنبه، 17ام مهرماه 1391
کد خبر: 50810

گزارش نشست خبری امروز دبیر شورای عالی فضای مجازی

 

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: بحث اینترنت ملی به معنای توسعه فیلترینگ نیست.

به گزارش ایسنا،‌ مهدی اخوان به‌آبادی در نشست خبری امروز که در مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، با اشاره به فیلترینگ هفته گذشته که طی آن سرویس جی‌میل از دسترس خارج شد گفت: تصمیم‌گیری درباره اینگونه مسایل به عهده کمیته مصادیق و جرایم رایانه‌یی‌ است و وزارت ارتباطات صرفا به عنوان مجری عمل می‌کند.

وی ادامه داد: تصمیم بر این بود که از پخش فیلم موهن جلوگیری شود و از آنجا که شرکت گوگل پروتکل یوتیوب را که قبلا در ایران فیلتر بود تغییر داده بود، دوستان وزارت ارتباطات به دلیل آنکه آمادگی قبلی نداشتند، مجبور شدند پروتکل گوگل را به طور کامل ببندند.

اخوان با بیان اینکه تصمیمی برای بستن سرویس جی‌میل گرفته نشده بود، اظهار کرد: عمدی نبودن بسته شدن سرویس جی‌میل باید اطلاع‌رسانی می‌شد که این اتفاق نیفتاد.

اخوان گفت: بنده با دادستان کل کشور و وزیر ارتباطات در خصوص تسریع در حل‌ شدن مشکل به وجود آمدن فیلترینگ صحبت‌هایی را داشتم.

وی با اشاره به این‌که شورای عالی فضای مجازی صرفا سیاست‌گذاری کلان در حوزه‌ی فیلترینگ را انجام خواهد داد، اظهار کرد: سایر نهادهای موظف در این حوزه وظیفه دارند در چارچوب این سیاست‌های کلان حرکت کنند.

وی با یادآوری اینکه شورای عالی فضای مجازی در فیلترینگ گوگل هیچ نقشی نداشته است، بیان کرد: صحبت‌هایی که اعضای شورا بعضا مطرح کردند، دیدگاه شخصی خودشان بوده است.

او با اشاره به اینکه در حوزه تصمیم‌گیری درباره فیلترینگ گوگل هیچ اشتباهی رخ نداده است،‌ گفت: به دلیل اینکه این تصمیم قانونی بود، شورا هیچ گونه ورودی به این موضوع نکرد.

اخوان با بیان این‌که شورای عالی فضای مجازی به دستور مقام معظم رهبری تشکیل شده است، تصریح کرد: به دلیل این‌که ایشان به‌‌پیوست تکالیف بسیار زیادی را بر عهده شورا و مرکز ملی فضای مجازی گذاشته‌اند ما هنوز هم به صورت عنوانی به موضوع پالایش نرسیده‌ایم و در حال حاضر موضوعات دیگر در دست بررسی است.

وی بااشاره به این‌که شورای عالی مجازی سیاست‌گذاری‌های کلان را مشخص می‌کند، تصریح کرد: کارگروه تعیین مصادیق هم مصداق‌ها را مشخص می‌کند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی هم‌چنین از ابلاغ مصوبه‌ی ایجاد پژوهشگاه فضای مجازی خبر داد.

او هم چنین درباره تفاوت کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات وکمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی گفت: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات خاص حوزه‌ی ارتباطات است و کل حوزه‌ی فضای مجازی را پوشش نمی‌دهد.

اخوان به اینترنت ملی اشاره کرد، توضیح داد: اینترنت ملی هیچ سرویسی را محدود نخواهد کرد بلکه خدماتی را که مردم هم اکنون امکان دسترسی به آن را ندارند با راندمان بالا ارائه خواهد کرد.

او اضافه کرد: با اینترنت ملی هیچ یک از سرویس‌هایی که مردم در حال حاضر از آن‌ها استفاده می‌کنند محدود نخواهد شد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره حملات فضای مجازی، تصریح کرد: حملات به زیرساخت‌های کشور دائما در حال رخ دادن است اما زمانی محدودیت‌هایی اعمال می‌شود که این حملات سنگین باشند.

وی افزود: تعداد حملات سنگین زیاد نیست و صرفا مختص کشور ایران هم نیست بلکه شرکت‌های بزرگ نفتی حوزه خلیج فارس بعضا مورد حمله قرار می‌گیرند و در طی این حملات ده‌ها هزار سرور آلوده می‌شود.

اخوان از تصویب اساسنامه مرکز ملی فضای مجازی خبر داد و اظهار کرد: سه کمیسیون عالی در ساختار فضای مجازی مصوب شده است که شامل کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی، کمیسیون عالی امنیت فضای مجازی و کمیسیون عالی ارتقاء و تولید فضای مجازی است.

وی ادامه داد: کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی، کلیه امور وضع مقررات را بر عهده خواهد داشت.

اخوان درباره کمیسیون عالی امنیت فضای مجازی بیان کرد: در این کمیسیون از سپاه پاسداران،‌ وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی نیز اعضایی حضور خواهند داشت.

وی ادغام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را شایعه دانست و گفت: از زمانی که مخابرات به عنوان یک بخش عظیم از بدنه وزارت ارتباطات جدا شده است این شایعات شنیده می‌شود اما همگی در حد حرف است و تاکنون هیچ اظهار نظر رسمی نشده است.

اخوان در خصوص بازی‌های رایانه‌یی بیان کرد: درباره دوگانگی موجود در حوزه بازی‌های رایانه‌یی به زودی تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مرکز ملی فضای مجازی به عنوان نهاد اجرایی و نظارتی شورا به زودی راه‌اندازی می‌شود، گفت: کارهای مقدماتی برای ایجاد مرکز تمام شده است و چند هفته‌ای است که این مرکز به موضوعات اجرایی ورود کرده است؛ اولین موضوعی که در این مرکز بررسی می‌شود، شبکه ملی اطلاعات است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی دلیل نبود اطلاع‌رسانی در این مرکز را کاربردی نبودن خروجی‌ها و اطلاعات این شورا برای مردم دانست.

او مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال را به عنوان ویترین شورای عالی فضای مجازی توصیف و اعلام کرد: این مرکز در حوزه تولید محتوا، خروجی‌های قابل لمس دارد.

وی در مورد ادغام شورای عالی اطلاع‌رسانی با شورای عالی فضای مجازی توضیح داد: این پیشنهاد توسط خود شخص دکتر شهریاری به طور داوطلبانه اعلام شد که هنوز در این موضوع تصمیمی اتخاذ نشده است ولی این امکان وجود دارد که این ادغام صورت بگیرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.