امنیت

اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

فناوری اطلاعات

October 8, 2012
8:57 دوشنبه، 17ام مهرماه 1391
کد خبر: 50823

مردم ۱۲میلیاردتومان خرج VPN کردند

 

هفته نامه تخصصی عصر ارتباط : هفته گذشته موتور جستجوی گوگل و تمامی سرویس‌های آن در اعتراض به انتشار فیلم موهن درباره پیامبر اسلام فیلتر شد.

قطع دسترسی کاربران ایرانی به این سرویس با اظهارنظرهای متفاوتی از سوی مقامات مسوول مواجه شد و حتی کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ نیز با اظهار نظرهای متفاوت اعضای آن در تائید یا رد قطع دسترسی، وعده داده است که قطعی ناخواسته گوگل به زودی رفع می‌شود.

اتفاقی که هفته گذشته با ممانعت از دسترسی کاربران داخلی به موتور جست‌و‌جوی مرجع گوگل و سرویس ایمیل این شرکت یعنی جی‌میل ایجاد شد، فارغ از اصل ماجرا، حواشی جالب و قابل تاملی نیز دارد که از جمله آنها اختلال در دسترسی به سرویس‌های سیستم عامل آندروید روی گوشی‌های هوشمند است. در این میان باید منتظر بازارهای سودجویانه ناشی از قطع دسترسی به این سرویس نیز باشیم.

توزیع‌کنندگان VPN حداقل 12 میلیارد تومان به جیب می‌زنند

یک حساب سرانگشتی و غیررسمی از میزان استفاده کاربران از VPN برای عبور از فیلترینگ حاکی از آن است که توزیع‌کنندگان این سرویس طی یک ماه حداقل 12 میلیارد تومان به جیب می‌زنند.

به گزارش عصر ارتباط، تعداد تقریبی کاربران اینترنت کشور حدود 33 میلیون نفر است که با در نظر  گرفتن تنها 50 درصد این رقم به عنوان نمونه‌ای از کاربران فعال و نیمه‌حرفه‌ای فضای اینترنت، عددی نزدیک به 15 تا 16 میلیون نفر حاصل می‌شود.

با قطع دسترسی این تعداد از کاربران به مهم‌ترین منبع جست‌وجو و ارسال نامه‌های الکترونیکی، بسیاری از آنها به سراغ استفاده از سرویس‌های عمدتا ناامن و البته غیرقانونی VPN خواهند رفت. در صورتی که تنها 20 درصد از این تعداد یعنی در حدود 3 میلیون کاربر اینترنت در کشور به استفاده از این سرویس‌ها روی آورند، با ضرب تعداد آنها در متوسط قیمت 4 هزار تومانی هر حساب کاربری VPN، رقم 12 میلیارد تومانی به عنوان درآمدهای توزیع‌کنندگان آنها حاصل می‌شود که از فرصت پیش آمده نهایت سود را به جیب می‌زنند. این رقم بسیار فراتر از تصور اولیه از فعالیت آنها است که به صورت ماهیانه به حساب‌های پنهان و آشکار این شرکت‌های گمنام سرازیر می‌شود.

این رقم را باید به قیمت‌ها و سرعت‌های دسترسی به اینترنت پرسرعت نیز افزود که با بی‌مهری از مشترکان اینترنت کشور مطالبه می‌شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.