اپراتورها

باندپهن

باندپهن سیار

تلفن همراه

فناوری

October 8, 2012
9:02 دوشنبه، 17ام مهرماه 1391
کد خبر: 50830

پیشبینی اینفورما از درآمد 227.6 میلیارد دلاری اپراتورها از اینترنت موبایل

 

اینفورما پیش‌بینی کرده است که درآمد اپراتورهای دنیا تا سال 2016 از اینترنت موبایل به 227.6 میلیارد دلار و از باند پهن موبایل به 91.1 میلیارد دلار می‌رسد.
به گزارش عصر ارتباط، در طول سال 2011 درآمد 112 میلیارد دلاری در جهان از محل فروش بسته‌های دیتای اینترنت موبایل و 42 میلیارد دلاری از محل فروش بسته‌های تعرفه‌ای باند پهن موبایل به دست آمد.

سرویس‌های اینترنت موبایل برای گوشی‌های موبایل و سرویس‌های باند پهن موبایل برای دستگاه‌های کامپیوتری قابل حمل، از جمله سرویس‌های دسترسی به اینترنت هستند که در سال 2011 در دنیا 112 میلیارد دلار درآمد داشته‌اند و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2016 این رقم به 228 میلیارد دلار برسد و این سرویس‌ها در مجموع 47 درصد از درآمد ناشی از سرویس‌های غیرصوتی را تشکیل خواهند داد.

سرویس‌های اینترنت موبایل بیشترین درآمد را برای اپراتورها داشته‌اند و امروزه دیتا قلب سرویس‌های ارتباطی بی‌سیم را تشکیل می‌دهد. در این میان شبکه‌های دیتای موبایل که پوشش و نرخ بالاتری دارند، برای اپراتورهای تلفن همراه طی 10 سال گذشته از اولویت ویژه‌ای برخوردار شده‌اند.

گوشی‌های موبایل نیز از این پس تنها قادر به برقراری ارتباط با اینترنت نیستند بلکه دسترسی به اینترنت از طریق آنها به یکی از ویژگی‌های پایه‌شان تبدیل شده است.

وقتی در سال 2006 Softbank، اپراتور ژاپنی وودافون را خرید، به دلیل اشباع بازار و نرخ بالای ضریب نفوذ تلفن همراه درآمدهای آن کاهش یافت. این اپراتور که 20 میلیون دلار به صورت نقدی برای خرید وودافون پرداخته بود باید درآمد خود را افزایش می‌داد به همین دلیل از خیر فروش تلفن همراه گذشته و روی سرمایه‌گذاری ارایه سرویس‌های دیتا تمرکز کرد. در همین حال درآمدهای صوت رو به کاهش بود اما درآمد دیتا رو به افزایش گذاشت. این اپراتور در سال 2011 اعلام کرد که 54 درصد از درآمدهای آن از سرویس‌های دیتا به جز پیام کوتاه بوده است و 100 درصد مشترکان آن از گوشی‌های نسل سوم تلفن همراه استفاده می‌کردند.

دیگر استفاده از اینترنت موبایل برای مشترکان دنیا به یک امر روزمره بدل شده است. آنها برای جستجوی اطلاعات، دانلود و استفاده از برنامه‌های آنلاین در طول سفر خود، Push email، سرویس‌های پیادم‌دهی فوری، تلفن اینترنتی و بک آپ گرفتن از برنامه‌های خود به این سرویس‌ها نیاز دارند.

در پایان سال 2011 تعداد کاربران اینترنت موبایل در سراسر دنیا به 1.24 میلیارد نفر رسید و پیش‌بینی می‌شود این میزان به 3.47 میلیارد نفر تا سال 2016 برسد. تعداد کاربران باند پهن موبایل کمتر از کاربران اینترنت موبایل هستند و این روند در دوره پیش‌بینی شده نیز ادامه خواهد داشت زیرا دارندگان دستگاه‌های کامپیوتری قابل حمل که قابل اتصال به مودم‌های دانگل باشند، کمتر از گوشی‌های موبایل هستند. بر همین اساس تا پایان سال 2011 تعداد کاربران باند پهن موبایل در سراسر جهان 218 مییون نفر بود و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2016 به 707 میلیون نفر برسد.

اینفورما تخمین زده است که با استفاده از سرویس‌های باند پهن موبایل، میزان ترافیک ناشی از جستجوی اینترنت، تماشای ویدئو، رادیو اینترنتی و بسیاری فعالیت‌های دیگر افزایش یابد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.