امنیت

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

October 9, 2012
8:35 سه شنبه، 18ام مهرماه 1391
کد خبر: 50889

عرضه ابررایانش جنگ سایبری توسط محققان ایرانی

 

محققان کشور ابر رایانش ارزیابی امنیت با قدرت 3 ترافلاپس و کاربردهای رزمایش های سایبری و جنگ الکترونیک عرضه کردند این محققان در طرح پایلوت این ابر رایانش موفق به دستیابی به 3 هزار سایت رژیم اشغالگر قدس شدند.
مهندس عباس جم- مجری طرح در گفتگو با مهر، با اشاره به تهدیدات روز افزون علیه زیر ساختهای اساسی و حیاتی کشور در فضای تبادل فناوری اطلاعات، افزود: در این راستا با اجرای یک پروژه تحقیقاتی، ابر رایانش ارزیابی امنیت با نام "آرا" را طراحی و پیاده سازی کردیم.

وی قدرت پردازشی این ابر رایانش را 3 ترافلاپس ذکر کرد و اظهار داشت: ماموریت اصلی این سامانه پردازش اطلاعات با سرعت بالا به منظور ارزیابی امنیت پروتکل ها، مکانیزم ها، الگوریتم ها، سیستم ها و شبکه ها است.

این محقق یک شرکت دانش بنیان با اشاره به کاربردهای ابر رایانش آرا، خاطرنشان کرد: این ابر رایانش در حوزه جنگ الکترونیک در فضای سایبری کاربردهای گوناگونی دارد و می تواند هم در زمینه دفاعی و هم در زمینه اقدامات پیشگیرانه کمک شایانی به کشور کند.

وی از اجرای پایلوت در حوزه جنگ سایبری این طرح خبر داد و یادآور شد: در اولین آزمایش پایلوت ابر رایانش آرا توانستیم به حدود 3 هزار سایت رژیم اشغالگر قدس در مدت زمان محدودی دسترسی یابیم و کنترل کامل این سرورها را در دست بگیریم.
 
به گفته جم ابر رایانش ارزیابی امنیت طراحی شده قابلیت بالایی در رزمایش‌های سایبری و جنگ الکترونیک به منظور مقابله با تهدیدات نرم علیه کشور دارد.

مجری طرح اضافه کرد: علاوه بر این "آرا" می تواند با جمع آوری اطلاعات مورد نیاز در حوزه فناوری های نوین از منابع خارجی مرتبط، کشور را در مسیر پیشرفت و جهش در فناوری ها یاری رساند.
 
وی شناسایی و کشف نقاط ضعف و آسیب رسان شبکه را از دیگر کاربردهای این ابر رایانش نام برد و دراین باره توضیح داد: ایر رایانش آرا، به کمک الگوریتم های تقسیم مسئله و موازی سازی روشهای شناخته شده، قادر به شناسایی نقاط ضعف و آسیب پذیری های سیستم و شبکه ها است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.