اپراتورها

تلفن همراه

October 19, 2012
11:31 جمعه، 28ام مهرماه 1391
کد خبر: 50939

ورود موبایل به مدارس از تکذیب تا واقعیت; موبایل دانش‌آموزی در سکوت مسوولان روشن می‌شود؟

 

چراغ سبز ورود موبایل دانش‌آموزی به مدارس درحالی چشمک می‌زند که پیش از این چراغ آن به علت ممنوعیت‌های قانونی و ضوابط و آیین‌نامه‌های انظباطی قرمز شده بود؛ این در حالیست که توزیع سیم کارت دانش آموزی همچنان در کش و قوس گفته‌های مسوولان دستگاه‌های ذیربط همچون مخابرات و آموزش و پرورش گاهی تایید و گاهی تکذیب می‌شود؛ اما واقعیت آن است که هم اکنون دفاتر خدمات ارتباطی همراه اول بدون دریافت هزینه سیم‌کارت و تنها با دریافت 2 هزار تومان به عنوان شارژ، سیم کارتهای همراه اول را با پیش شماره 910 به دانش‌آموزان واگذار می‌کنند.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» ایسنا، استفاده از موبایل دانش‌آموزی که سال تحصیلی گذشته تیتر پربازدید برخی رسانه‌های خبری بود، پس از آنکه از سوی حاجی بابایی تکذیب شد، چندی پیش دوباره از سوی وزیر فرهنگ و همچنین رییس مرکز توسعه‌ فن‌آوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، در ششمین نمایشگاه و جشنواره‌ رسانه‌های دیجیتال مطرح و بررسی مذاکرات آن به آموزش و پرورش محول شد.
علیرغم اینکه حاجی بابایی که پیش از این هر گونه خبری در‌ خصوص قرارداد میان آموزش و پرورش و شرکت همراه اول را رد و عنوان کرده بود این وزارتخانه هیچ قراردادی با شرکت همراه اول ندارد، ماجرای توزیع سیم کارتهای دانش‌آموزی و امکان ورود آنها به مدارس مدتی است به صورت پراکنده از منابع مختلف شنیده می‌شود اما فعلا در خصوص اجرای رسمی آن از سوی برخی مسولان آموزش و پرورش تایید و از سوی برخی دیگر نیز تکذیب می‌شود.

موبایل دانش‌آموزی وسیله‌ای برای کنترل دانش‌آموزان؟
حسن علیزاده – رییس مرکز توسعه‌ فن‌آوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال – در نشست خبری ویژه‌ ششمین نمایشگاه و جشنواره‌ رسانه‌های دیجیتال که هشتم مهر برگزار شد، از بررسی طرح موبایل دانش‌آموزی خبر داده و گفته بود که استفاده از موبایل در سن زیر 18 سال، آثار غیربهداشتی، اجتماعی و فرهنگی دارد، اما "موبایل دانش‌آموزی" فقط امکان اتصال دانش‌آموزان با والدین را دارد و مسیر رفت‌وآمد دانش‌آموز نیز با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، برای والدین مشخص می‌شود.

بکارگیری موبایل دانش‌آموزی منوط به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش است
نوید ادهم ـ دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ـ در حالی که هفته گذشته از ممنوعیت ورود موبایل به مدارس خبر داده و بر ممنوعیت ورود آن توسط دانش‌آموزان تاکید کرده و گفته بود دانش‌آموزان نمی‌توانند تلفن همراه با خود به مدرسه ببرند، در توضیح اظهارات علیزاده به خبرنگار ایسنا، گفت: مباحثی در خصوص تلفن همراه دانش آموزی مطرح شده است که مرکز فناوری اطلاعات آموزش و پرورش آن را بررسی می‌کند، اما آنچه مهم است، "تصویب ورود تلفن همراه به مدارس" در شورای عالی آموزش و پرورش است و تعیین ضوابط و آیین‌نامه مربوطه است.

ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در مدارس از مصوبات شورای عالی است
در حالی که نوید ادهم طرح موضوع ورود موبایل به مدارس را تایید می‌کند، یوسف نوری ـ رییس مرکز آمار و فناوریهای اطلاعات وزارت آموزش و پرورش ـ از وجود چنین طرحی اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.
وی در گفت‌وگویی با ایسنا در این رابطه گفت: اگر من رییس مرکز فناوری اطلاعات آموزش و پرورش هستم، تا این لحظه از چنین موضوعی بی‌خبرم، چرا که ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در مدارس دارای آیین‌نامه‌ای است که مصوبه شورای عالی را به همراه دارد و همچنان به قوت خود باقی است.
وی افزود: سال گذشته نیز مباحثی درباره تلفن همراه برای مدارس عنوان شد که مرکز آمار و فناوریهای اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با آن مخالفت کرد.
نوری با طرح این پرسش که آیا تلفن همراه دانش آموزی هم وجود دارد؟ ادامه داد: آیا در دنیا از تلفن همراه برای آموزش استفاده می‌کنند؟
رییس مرکز توسعه‌ فن‌آوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در حالی که عنوان کرده درباره طرح تلفن دانش آموزی با وزارت آموزش و پرورش مذاکراتی انجام شده است و زمان آغاز طرح به این وزارتخانه بستگی دارد، با اظهار بی‌اطلاعی از این موضوع بشدت آن را تکذیب و اذعان کرد: تا کنون با مرکز آمار و فناوریهای اطلاعات وزارت آموزش و پرورش که تنها مرجع تایید این موضوعات است، هیچگونه مذاکره و صحبتی در و بدل نشده است و همچنان مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر ممنوعیت ورود تلفن همراه به مدارس به قوت خود باقی است و مصوبه‌ای دال بر آن نیز نیامده است و چنانچه کسی در این باره اظهار نظری کرده، خارج از مجموعه ما بوده است.
فاطمه قربان ـ معاون وزیر آموزش و پرورش ـ نیز به عنوان مخالف این طرح معتقد است که ورود هرگونه وسیله ارتباطی به همراه دانش آموزان به مدرسه ممنوع است و دانش آموزان در محیط مدرسه و در ساعات آموزشی حق استفاده از این نوع وسایل را ندارند.
این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که مشاهدات عینی و میدانی ایسنا داستان دیگری را حکایت می‌کند و آن ارائه موبایل دانش‌آموزی در ازای دریافت 2 هزار تومان به همراه شناسنامه دانش‌آموز و یکی از والدین از سوی همراه اول ادامه دارد، به طوری که یک روز پس از ثبت‌نام، سیم کارت با پیش شماره 910 در اختیار آنها قرار می‌گیرد.
به گفته یکی از متصدیان دفاتر خدمات ارتباطی، این سیم کارتها که رایگان هستند تنها به دانش آموزان زیر 18 سال فروخته می‌شود و مبلغ 2 هزار تومان مذکور مربوط به شارژ اولیه آن است.
وی اظهار کرد: توزیع این سیم کارتها از اردیبهشت امسال آغاز شده و اکنون به صورت محدود ادامه دارد.
به گزارش ایسنا، اگرچه تلفن‌ همراه یکی از ابزارهای ارتباطی در دنیای امروز محسوب می‌شود و شاید دسترسی کودکان و نوجوانان محصل تنها در ساعات آموزش و حضور در مدرسه به آن میسر نیست، اما آیا می‌توان آن را به دست دانش‌آموزان و کودکان زیر 18 سال آن هم بدون وجود امکانات کنترلی سپرد؟ از سوی دیگر با توجه به اینکه نمی‌توان جلوی دسترسی دانش‌آموزان را در عصر تکنولوژی به این وسیله را گرفت، باید مسوولان امر از طرق نرم‌افزاری راهکارهایی را برای کنترل استفاده از این وسیله در مدارس بیندیشند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.