اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

October 19, 2012
11:35 جمعه، 28ام مهرماه 1391
کد خبر: 50948

بی توجهی دولت به قانون کپی‌رایت

 

اجرانشدن قانون مالکیت معنوی درحالی همچنان بزرگ‌‌ترین مانع کسب و کار محصولات فرهنگی ICT است که کمیسیون لوایح هیئت دولت نسبت به تصویب این لایحه بی‌توجه است.
به گزارش عصر ارتباط، با گذشت بیش از ده سال از طرح قانون مالکیت معنوی (کپی‌رایت)، هنوز هیچ‌یک از مصادیق این قانون به‌درستی اجرا نشده و لایحه پیشنهادی آن هم با بی‌توجهی دولت درگیر تشریفات اداری در کمیسیون لوایح است.

 وزارت ارشاد که از دیرباز داعیه اجرای مالکیت معنوی و مشارکت در تدوین آن را داشته است نیز در پاسخ به دلایل تعلل در اجرای این قانون تلاش می‌کند موضوع را متوجه دولت کند؛ آن‌هم درشرایطی که صاحبان صنعت نرم‌افزار در کشور معتقدند تا زمانی‌ که قانون حمایت از پدید‌آورندگان نرم‌افزار اجرا نشود و ضمانتی برای آن وجود نداشته باشد نباید به توسعه این صنعت در کشور امیدوار بود.

 محمد حسینی، وزیر ارشاد درخصوص وضعیت فعلی لایحه حمایت از مالکیت معنوی می‌گوید:« مدت‌هاست که از تدوین این لایحه می‌گذرد اما کمیسیون لوایح دولت همچنان درحال بررسی آن است؛ پس از تایید این کمیسیون، لایحه باید به تصویب هیئت دولت برسد و در نهایت آماده ابلاغ و تصویب در مجلس شود.»

همچنین حسن علیزاده، رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد درخصوص تلاش این وزارتخانه برای رواج کپی‌رایت، به سخت‌گیری‌های اخیر در ارائه مجوز به نرم‌افزارهای دیجیتالی اشاره می‌کند و معتقد است وزارت دادگستری در نهایت باید ضمانت اجرایی این قانون باشد:«وجود اجازه‌نامه از صاحب یک اثر فرهنگی دیجیتال، مهم‌ترین سخت‌گیری مرکز برای صدور مجوز است. طی این مدت، ارائه‌نکردن مدارک مربوط به صاحب اثر از جمله اجازه نامه مکتوب  باعث شده ارائه مجوز بسیاری از این آثار معلق شود. با این تفاسیر به نظر می‌رسد این وزارت دادگستری است که باید برای تخلفات صورت‌گرفته در این حوزه پاسخ‌گو باشد.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.