اپراتورها

تلفن همراه

فناوری

October 19, 2012
11:58 جمعه، 28ام مهرماه 1391
کد خبر: 50969

براساس تحقیقات پژوهشگران دانشگاه نیوکسل شرایط جوی روی نوع تماس‌های تلفنی مردم تاثیر می‌گذارد

 

بر اساس نتایج حاصل از مطالعات جدید دانشگاه نیوکاسل انگلستان،‌ شخصی که با تلفن‌همراه ما ارتباط برقرار می‌کند و طول زمان گفت‌وگوی انجام شده با افرادی که با ما تماس می‌گیرند بستگی به شرایط آب و هوایی دارد.

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، این محقق برای دریافت نتایج فوق تماس‌های برقرار شده بین 3/1 میلیون مشترک تلفن‌همراه را بررسی کردند و در نهایت مشخص شد شرایط آب و هوایی نامناسب از جمله هوای خیلی گرم، بارانی یا سرد باعث می‌شود طول گفت‌وگو‌های تلفنی افزایش یابد؛ اما در مقابل از تعداد تماس‌های تلفنی کاسته می‌شود و در چنین شرایطی کمتر افرادی سعی در برقراری تماس‌های تلفنی دارند.

دکتر "سانتی فیتاکیتوکون"(Santi Phithakkitnukoon) مدیر این گروه تحقیقاتی بر اساس اطلاعات به دست آمده توضیح داد مردم در شرایط جوی نامناسب ترجیح می‌دهند خود را ایزوله کنند و با کسی تماس نداشته باشند و در چنین شرایطی ترجیح بیشتر مردم در برقراری تماس با دوستان نزدیک و خانواده است تا با اطرافیان دورتر.

این نتایج که در آخرین شماره نشریه PLOS ONE منتشر شده است، همچنین نشان داده که چگونه سرویس‌های اطلاعاتی در تلفن‌های همراه می‌توانند ارتباطات انسانی و تعامل میان آن‌ها را مشخص کند.

دکتر سانتی که از متخصصان سیستم‌های رایانه‌ای اجتماعی در آزمایشگاه فرهنگی دانشگاه نیوکاسل نیز محسوب می‌شود توضیح داد: «حقیقت این است که تلفن‌های همراه به یک بخش ضروری در زندگی روزمره بسیاری از ما تبدیل شده‌اند و این امکان را به ما می‌دهند تا از این طریق رفتارهای انسانی و فعالیت‌های اجتماعی آن‌ها را تحلیل کنیم که این اتفاق هرگز در گذشته نیفتاده بود».

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.