اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

فناوری اطلاعات

October 19, 2012
12:19 جمعه، 28ام مهرماه 1391
کد خبر: 50982

آغاز به‌کار مرحله اول شبکه ملی اطلاعات/اتصال 44 هزار مدرسه به شبکه

 

وزیر ارتباطات با ابراز خرسندی از آغاز به کار مرحله اول شبکه ملی اطلاعات بر لزوم توسعه پهنای باند این شبکه تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، مراسم رونمایی از فعالیت‌های فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش با حضور وزرای آموزش و پرورش و ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات برگزار شد.

رضا تقی‌پور در این مراسم به ذکر صحبتی کوتاه پرداخته و در قالب آن با اشاره به فعالیت‌های مشترک و همکاری‌های وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش عنوان کرد: خوشحالیم که در اولین ماه سال تحصیلی مرحله اول شبکه ملی اطلاعات را در فضای مبارک آموزش و پرورش آغاز می‌کنیم.

وزیر ارتباطات در ادامه عنوان کرد:‌ تاکنون حدود 44 هزار مدرسه به شبکه ملی اطلاعات پیوسته‌اند.

تقی‌پور با بیان این‌که یکی از اهداف اصلی شبکه ملی اطلاعات این بوده است که بتواند شبکه مستقل و حفاظت شده در اختیار کاربران قرار دهد، اظهار کرد: مهمترین ویژگی این شبکه آن است که پهنای باند آن در داخل کشور تامین می‌شود واستقلال و امنیت ذاتی جزیی از این شبکه به شمار می‌رود. البته انتظار تقویت این شبکه وجود دارد و ما در تلاشیم لایه‌های مختلف این شبکه و از جمله هسته اصلی آن با توجه به توانمندی‌های بالایی که در کشور وجود دارد توسعه پیدا کند.

وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که تاکنون مراحل راه اندازی شبکه ملی اطلاعات بسیار خوب پیشرفته اظهار کرد: کشور ما جزو مناطقی است که در حجم وسیعی مورد حملات و آسیب‌های اینترنتی قرار می‌گیرد و ما روزانه با حملات بسیاری مواجه‌ایم که این حملات با قدرت کنترل و مهار می‌شوند.

تقی‌پور در عین حال به بحث محتوا به عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های مهم در شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و افزود: لازم است موضوع محتوا نیز مورد توجه ویژه‌ای قرار بگیرد چرا که در شبکه ملی اطلاعات از نظر سخت افزاری حتی اگر نگوییم که به تکامل صد درصدی در زمینه سخت‌افزار رسیده‌ایم با یک بازنگری می‌توان گفت که این مرحله کامل است. اما بخشی که در آن به نظر می‌رسد حق مطلب ادا نشده بحث محتوا است.

وی ادامه داد: با وجود این که محتوای ناب و وزینی در کشور وجود دارد اما به دلایل مختلف این محتواهای جدید و حیطه نمایش آن در دنیا قرار داده نشده و به همین دلیل زمانی که وارد دنیای اینترنت می‌شویم شاید درصد کمی از محتواها مربوط به کشور ما باشد.

تقی‌پور در عین حال خاطرنشان کرد: البته الزاما بالا بودن حجم محتوا به معنای محبوب بودن و موفق بودن آن نیست و در بسیاری از موارد ما برخی محتواها را تقبیح می کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث پتانسیل‌ها و توانایی‌های کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود 11 بازی رایانه‌یی ایران در سطح جهانی مورد استفاده قرار گرفته است که این موضوع گویای توانمندی‌های بالای متخصصان کشور است.

او در عین حال عنوان کرد: در حوزه‌های دیگری مانند پویانمایی ما نرم افزارهای مختلفی طراحی کرده‌ایم که در حال حاضر یکی از این نرم‌افزارها در مالزی به فروش رسیده است که در نهایت تولید این محصولات و صادر کردن آن‌ها به کشورهای دیگر علاوه بر این که نشانه توان و پتانسیل متخصصان داخلی است و بازدهی اقتصادی هم دارد موجب صادرات فرهنگ ما نیز می‌شود.

تقی‌پور در ادامه این مراسم یادآور شد که با همکاری‌های مشترکی که میان وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش صورت گرفته تاکنون 44 هزار مدرسه به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند و از این میان 15 هزار مدرسه به پهنای باند دو گیگابیتی دسترسی دارند.

وزیر ارتباطات در ادامه صحبت‌های خود بر لزوم ارتقای پهنای باند شبکه ملی اطلاعات تاکید کرد و در پایان از تجهیز 580 آزمایشگاه مدرسه‌ای خبر داد و یادآور شد: هر یک از این آزمایشگاه‌ها می‌توانند محل مناسبی برای تولید نرم‌افزار توسط دانش‌آموزان باشند و اگر در این زمینه هدایت مناسبی وجود داشته باشد دستاوردهای مناسبی به دنبال خواهد داشت.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.