امنیت

فناوری اطلاعات

October 19, 2012
12:50 جمعه، 28ام مهرماه 1391
کد خبر: 51005

ایران دست داشتن درحملات سایبری به کشورهای منطقه را تکذیب کرد

 

رییس مرکز ملی فضای مجازی کشور با بیان این که اظهارات وزیر دفاع آمریکا درباره ادعای تهدید سایبری ایران موضوعی کاملا غیرفنی است، خاطرنشان کرد:‌ ما این موضوع را امری سیاسی و در راستای مسائل داخلی و انتخابات در آمریکا تلقی می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، مهدی اخوان بهابادی، دبیر شورای عالی و رییس مرکز ملی فضای مجازی کشور صبح یک‌شنبه در کنفرانس خبری که در پاسخ به اظهارات وزیر دفاع آمریکا درباره تهدید سایبری ایران برگزار شد، در جمع خبرنگاران با بیان این که ایران یکی از قربانیان تروریسم سایبری است، گفت: در چند هفته اخیر در کنار حمله به زیرساخت‌های نفتی ما در داخل کشور، کشورهای حوزه خلیج‌فارس هم از این حملات مصون نبودند و بنا بر اظهارات شرکت‌های نفتی، بیش از 30 هزار سرور در این شرکت‌های نفتی مورد آسیب‌دیدگی قرار گرفته‌اند.

وی افزود: به طور طبیعی ما با این کشورها ابراز هم‌دردی می‌کنیم و اعلام آمادگی می‌کنیم که با توجه به تجربه‌ای که ایران در این حوزه دارد به آن‌ها کمک‌رسانی انجام دهیم و در راستای افزایش ضریب امنیت سایبری این کشورها با آن‌ها همکاری کنیم.

رییس مرکز ملی فضای مجازی کشور تاکید کرد: امیدواریم حرکتی بین‌المللی برای محکومیت تروریسم سایبری به ویژه با حمایت‌های سازمان‌ یافته در جهان را شاهد باشیم.

بهابادی با بیان این که در دو سال گذشته ایران مورد حملات سایبری سنگینی قرار گرفته است، اظهار کرد: با هدفی سیاسی و عامدانه، ایران را از فهرست کشورهایی که هدف حمله سایبری قرار گرفته است حذف کرده‌اند.

او با اشاره به اظهارات اخیر وزیر دفاع آمریکا ادامه داد: منابع آمریکایی اعلام کرده‌اند که می‌توانند نسبت به کشف منبع حملات سایبری اخیر اقداماتی انجام دهند. ما از این اظهارات استقبال می‌کنیم و در عین حال برای انجام هرگونه همکاری بین‌المللی برای کشف منشاء این حملات اعلام آمادگی می‌کنیم، البته معتقدیم این اظهارات بیش‌تر سناریوسازی است زیرا با این اظهارات، مقایسه‌ای بین موضوع حمله یازده سپتامبر و این حملات صورت گرفته است. امروزه بر کسی پوشیده نیست که مساله‌ای که در یازده سپتامبر رخ داد کاملا مشکوک بوده است.

دبیر شورای عالی و رییس مرکز ملی فضای مجازی کشور گفت:‌ به نظر می‌رسد سخنانی که درباره حمله سایبری آمریکا مطرح می‌شود بیش‌تر اهداف انتخاباتی را جست‌وجو می‌کند و برای تحریک افکار عمومی در مورد موضوعات انتخاباتی صورت می‌گیرد.

بهابادی درباره اهداف مرکز ملی فضای مجازی و مسوولیت‌های آن، اظهار کرد: پس از تشکیل شورای عالی فضای مجازی، سه حوزه در دستور کار این شورا قرار گرفت. در حوزه تولید و محتوا برای انتشار در بستر فضای مجازی، در سه زمینه متن، صوت و تصویر فعال شدیم که تولیدات با کیفیت در بستر فضای مجازی قابل انتشار باشد که از همه دست‌اندرکاران تولید محتوا دعوت می‌کنیم تولیدات خود را به این مرکز نیز ارائه کنند.

وی ادامه داد:‌ زمینه دوم درباره مباحث فنی و زیرساختی و ارتقای آن است که ارتقای زیرساخت‌های ارتباطی و شبکه‌یی کشور که بحث فعالیت چندرسانه‌یی را شامل می‌شود از جمله آن است؛ این بزرگ‌ترین پروژه‌ای است که در دستور کار داریم.

رییس مرکز ملی فضای مجازی کشور، موضوع امنیتی و دفاع سایبری را از دیگر اهداف این مرکز دانست و توضیح داد: معتقدیم بزرگ‌ترین منابع ما جوانان‌مان هستند که با تیمی کوچک متشکل از همین جوانان ما می‌توانیم با سرمایه‌های کم، پروژه‌های بسیار بزرگی را مدیریت و پیش ببریم.

وی درباره اظهارات وزیر دفاع آمریکا مبنی بر حمله سایبری به عربستان و قطر و این که آیا این ادعاها با هدف تفرقه‌افکنی بین کشورهای مسلمان منطقه انجام می‌شود، با اشاره به صفحه‌های هک شده پایگاه‌های اطلاعاتی که بر روی آن پرچم در حال سوختن آمریکا به نمایش گذاشته شده است، گفت: بیش‌تر برای ایالات متحده آمریکا این موضوع جنبه مظلوم‌نمایی دارد. یکی از اهدافی که پیگیری می‌کنند مظلوم‌نمایی است که با توجه به موج بیداری اسلامی انجام این حرکت‌ها کاملا طبیعی است. سعی می‌کنند میان یک پدیده شوم و ناپسند به نام تروریسم سایبری با آتش زدن پرچم آمریکا ارتباط برقرار کنند. همه‌ی دنیا تروریسم سایبری را محکوم می‌کنند و موضوع آتش زدن پرچم آمریکا ارتباطی به این موضوع ندارد، اما آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند بین این دو ارتباط برقرار کنند.

او افزود: سیاست تفرقه‌افکنی همواره توسط آمریکا در منطقه پیگیری می‌شود. البته ما این موضوع را در حوزه سایبری ویژه و خاص احساس نمی‌کنیم و به صورت یک موضوع همواره این مساله در دستور کار آمریکایی‌ها قرار داشته است. ارتباط ایران با کشورهای منطقه به ویژه خلیج‌فارس محکم‌تر از این است که با این طرح‌ها تهدید شوند. آمریکایی‌ها در این دسیسه جدید موفق نخواهند بود.

بهابادی اضافه کرد: برای ما محرز است که این حملات در منطقه از جانب چه منبعی صورت می‌گیرد، این حملات علیه کشورهای اسلامی منطقه اتفاق می‌افتد و وجه اشتراک این حملات کاملا مشخص و بارز است. این موضوع قابل پیگیری است البته به صورت طبیعی آمریکایی‌ها سعی می‌کنند در چند هفته گذشته در کنار حملاتی که به کشورهای اسلامی رخ می‌دهد در جامعه خود القا کنند که حملات گسترده‌ای هم علیه منافع ایالات متحده در حال وقوع است. مانند حملات سایبری که درباره چند بانک آمریکایی مطرح شد و یا حمله‌ای که ادعا شد به کاخ سفید شده است.

دبیر شورای عالی و رییس مرکز ملی فضای مجازی کشور افزود: هنوز این اخبار را به صورت رسمی تایید نمی‌کنیم، ضمن این که باید از نظر فنی وقوع این حملات تعیین شود و مکان آن نیز به طور دقیق مشخص شود. آمریکایی‌ها سعی می‌کنند با این ادعاها نشان دهند آن‌ها هم قربانی این حملات هستند.

بهابادی در تشریح حملات سایبری انجام شده به ایران نیز گفت: معروف‌ترین نرم‌افزارهایی که علیه ایران به کار گرفته شد و اکثر کارشناسان بین‌المللی و داخلی تاکید کردند که این بدافزارها با حمایت سازمان‌یافته یک دولت طراحی شده است و فراتر از توان گروه‌های پراکنده و غیردولتی است، استاکس‌نت و فلیم بود که هر دو حملات بسیار سنگینی داشتند و ما در هر دو حوزه فن‌آوری‌های هسته‌یی و نفتی‌مان توانستیم حملات را خنثی کنیم.

وی ادامه داد: پس از وقوع حمله بیش از 30 کشور از ایران درخواست کردند که اطلاعات و نرم‌افزارهای خنثی‌کننده را که به دست آورده در اختیار آن‌ها قرار دهد زیرا پس از حمله به ایران، این بدافزار به صورت طبیعی داخل شبکه منتشر می‌شود. این‌ها یکی از قوی‌ترین حملات سایبری است که در تاریخ فضای مجازی اتفاق افتاده است.

دبیر شورای عالی و رییس مرکز ملی فضای مجازی کشور در مورد اظهارات اخیر وزیر دفاع آمریکا نیز گفت: چند روز قبل از اظهارات وزیر دفاع آمریکا،‌ اظهاراتی مشابه از سوی برخی مقامات مسوول در کشورهای اروپایی انجام شد که کاملا هماهنگ و مشابه بود. ما این اقدامات را کاملا سیاسی و غیرفنی قلمداد می‌کنیم و امیدواریم مجامع بین‌المللی در این موضوع هر چه زودتر برای جلوگیری از ورود مسائل سیاسی به حوزه‌های فنی و تخصصی اقدام کنند.

بهابادی درباره پیگیری‌های ایران در مجامع جهانی برای مشخص شدن عامل حمله‌کننده سایبری به ایران نیز گفت: ما هم‌چنان پیگیری‌های حقوقی خود را در این رابطه انجام می‌دهیم اما متاسفانه به دلیل اعمال نفوذ برخی قدرت‌ها و مجامع بین‌المللی، امیدی به موثر واقع شدن پیگیری‌ها نداریم. به همین دلیل درصدد افزایش توان دفاعی کشور هستیم و در این مسیر حرکت کرده‌ایم به نحوی که اگر هر قدرتی اراده کرد ایران را مورد حمله سایبری قرار دهد از خود دفاع کنیم و اجازه آن را سلب کنیم.

او ادامه داد: منشا حملات انجام شده کاملا مشخص است. ما به دنبال موضع رسمی و به دلیل ملاحظات دیپلماسی بین‌المللی و عمومی که داریم از نام بردن پرهیز می‌کنیم اما کارشناسان و متخصصان بین‌المللی ملاحظات ما را نداشتند و منشا این حملات در اکثر خبرگزاری‌های خارجی اعلام شد و از آن‌ها نام برده شده است.

دبیر شورای عالی و رییس مرکز ملی فضای مجازی کشور تاکید کرد: توان دفاعی سایبری ایران به جرات جزء چند قدرت برتر دنیا است. قدرت‌های بزرگ دنیا به این موضوع اذعان دارند. از کل ادعاهایی که توسط وزیر دفاع آمریکا مطرح شده بود فقط این موضوع را تایید می‌کنیم که قطعا جمهوری اسلامی ایران تبدیل به یکی از قوی‌ترین کشورها در حوزه سایبری شده است و از این اظهارات پیام دیگری را دریافت نمی‌کنیم.

بهابادی در پاسخ به این پرسش که حملات سایبری انجام شده به ایران آیا هزینه‌های قابل توجهی داشته است؟ گفت: معمولا هزینه‌ها قابل توجه نبوده است و به دلیل سرعت عمل متخصصان کشورمان توانستیم از وسعت حمله‌ها بکاهیم و مانع آسیب دیدن سیستم‌ها شویم. البته طبیعی است که ادعای این که هیچ آسیبی وارد نشده است درست نیست اما آسیب‌ها بسیار جزئی بوده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.