تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 19, 2012
13:08 جمعه، 28ام مهرماه 1391
کد خبر: 51025

اتحادیه فروشگاه‌های اینترنتی با ۵۰عضو تشکیل می‌شود

 

بنابر توافق مجمع امور صنف تولیدی خدمات فنی تهران و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، اتحادیه کشوری فروشگاه های اینترنتی با اخذ 50 جواز کسب مشروط به موافقت وزیر صنعت، معدن و تجارت تشکیل می شود.
به گزارش عصر ارتباط، به‌تازگی طی توافقی که میان مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و مجمع امور صنف تولیدی خدمات فنی تهران صورت گرفت، قرار شد با صدور 50 جواز کسب برای فروشگاه‌های اینترنتی فعال در تهران، اتحادیه کشوری این صنف به راه بیفتد؛ اگرچه تصمیم قطعی در این زمینه با مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت است. مطابق قانون نظام صنفی، برای تشکیل یک اتحادیه کشوری دست‌کم 300 واحد صنفی باید صاحب جواز کسب باشند و به عضویت اتحادیه درآیند. از این‌رو، تشکیل اتحادیه کشوری برای فروشگاه‌های اینترنتی با 50 عضو مغایر با قانون نظام صنفی خواهد بود، اما برای تعجیل در ساماندهی این فروشگاه‌ها چنین توافقی انجام شده تا با در نظر‌گرفتن استثنا، چنین اتحادیه‌ای ایجاد شود.

از طرفی اتحادیه فناوران رایانه تهران تنها اتحادیه همگن با فروشگاه‌های اینترنتی است که در حال حاضر به صدور جواز کسب برای این فروشگاه‌ها اقدام می‌کند. این اتحادیه در واقع زیر نظر مجمع امور صنف تولیدی خدمات فنی تهران فعالیت می‌کند.

مهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران، با اشاره به این توافق اخیر گفت: «بیش از هفت هزار نفر در سراسر کشور درخواست جواز کسب دارند، اما طی توافق با مرکز توسعه تجارت الکترونیکی قرار شد در این مرحله فروشگاه‌های اینترنتی فعال در تهران جواز کسب بگیرند تا مجوز لازم برای تشکیل اتحادیه کشوری مشروط به موافقت وزیر صنعت، معدن و تجارت گرفته شود.»

او با تأکید بر این‌که اتحادیه فناوران رایانه تهران دخالتی در این تصمیم‌گیری ندارد و تصمیم‌گیر نهایی وزارت صنعت، معدن و تجارت است، گفت: «در حال حاضر هشت جواز کسب برای فروشگاه‌های اینترنتی صادر شده که این رقم تا پایان مهرماه به 30 مجوز افزایش پیدا می‌کند.»

میرمهدی در پاسخ به این‌که آیا تا به حال برای فروشگاه‌های اینترنتی فعال در اماکن مسکونی نیز مجوزی صادر شده است یا خیر، گفت: «تمام فروشگاه‌هایی که تا به حال جواز کسب گرفته‌اند، صددرصد تجاری و اداری هستند.»

او اضافه کرد: «20 فروشگاه اینترنتی دیگر نیز در مرحله دریافت جواز کسب هستند؛ این افراد دیون‌های دولتی را که طبق قانون نظام صنفی باید بپردازند، پرداخت کرده‌اند و پاسخ درخواست‌شان هم آمده و تا پایان همین ماه مجوزهایشان صادر می‌شود.»

میرمهدی در ادامه گفت: «همچنین‌ پرونده 20 فروشگا‌هی را که مشکل داشتند برای پیگیری نزد پلیس اماکن فرستادیم و منتظر پاسخ از جانب آنها هستیم. این افراد هم تمام کارهایشان را انجام داده‌اند، اما برخی اسنادشان ناقص است. برای مثال، اجاره‌نامه‌شان دستی است یا مهلت قرارداد اجاره‌نامه‌شان تمام شده و باید آن را تمدید کنند.»

او با اشاره به این‌که پلیس اماکن برای صدور جواز کسب باید تأییدیه بدهد، گفت:‌ «فارغ از این‌که یک فروشگاه تجاری، اداری یا مسکونی باشد، اتحادیه ما موظف است برای تمام این متقاضیان پروانه کسب صادر کند.»

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران با تأکید بر این‌که در حال حاضر برای فروشگاه‌های اینترنتی فعال در منازل مسکونی نیز جواز کسب صادر می‌شود، گفت: «تفاوتی که میان فروشگاه‌های مستقر در منازل مسکونی و اماکن تجاری و اداری وجود دارد، این است که رفت و آمد در اماکن تجاری و اداری راحت‌تر است و می‌توان کنترل بیشتری روی این فروشگاه‌ها داشت؛ چرا که بازرسان ما حق ورود به منازل مسکونی را ندارند. از این‌رو،‌ نظارت بهتری می‌توان روی گروه دوم از فروشگاه‌ها داشت.»

مرکز امور اصناف و بازرگانان طی چند ماه گذشته درصدد الصاق اصلاحیه‌ای روی آیین‌نامه فعلی ساماندهی فعالیت فروشگاه‌های اینترنتی بود. بزرگ‌ترین خواسته مرکز برای اصلاح آیین‌نامه، ممنوعیت فعالیت فروشگاه‌های اینترنتی است که در اماکن مسکونی فعالیت دارند. آنها می‌خواهند به فروشگاه‌های مستقر در خانه‌ها جواز کسب داده نشود، اما از سوی دیگر مسئولان مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با استناد به قانون حمایت از مشاغل خانگی، فعالیت فروشگاه‌های اینترنتی را زیر چتر این قانون می‌برند و تا به حال مهر تأییدی بر این اصلاحیه نخورده است. این اصلاحیه در واقع چکیده‌ای از پیشنهادهای اتحادیه فناوران رایانه به‌منظور اصلاح شرایط صدور جواز فروشگاه‌های اینترنتی بود.

اتحادیه هفت ایراد مشخص را به متن آیین‌نامه اجرایی ضوابط لازم برای صدور پروانه کسب فروشگاه‌های الکترونیکی وارد کرده بود که از بین آنها موضوع الزام فعالیت فروشگاه‌های اینترنتی در اماکن تجاری مهم‌ترین بند پیشنهادی به‌شمار می‌رفت.

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران به توافقی که بین اتحادیه فناوران رایانه تهران با مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت و همین‌طور مرکز امور اصناف و بازرگانان انجام شد، اشاره کرد و گفت: «در آخرین جلسه‌ای که ما داشتیم، قرار شد برای تمام فروشگاه‌های اینترنتی که در اماکن مسکونی فعالیت دارند هم جواز کسب صادر شود.»

او با بیان این‌که پاسخی روی اصلاحیه‌ پیشنهادی که به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال شد،‌ دریافت نکرده‌اند، افزود: «ما مطابق قانون عمل می‌کنیم و اگر تغییری در آیین‌نامه فعالیت فروشگاه‌های اینترنتی اعمال و مصوب شود، آن را به اجرا درمی‌آوریم.»

در حال حاضر 314 فروشگاه اینترنتی نماد اعتماد گرفته‌اند که نماد 222 فروشگاه موقت است. همین‌طور برای هشت فروشگاه اینترنتی نیز پروانه کسب صادر شده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.