تلفن همراه

گفت‌وگو با مدیر سایت کافه‌بازار: فرصت‌سازی از تحریم

 

متن باز بودن سیستم‌عامل اندروید موجب شده است توسعه‌دهندگان زیادی در گوشه و کنار دنیا بتوانند به راحتی برای این سیستم عامل اپلیکیشن بنویسند و در دسترس کاربران قرار بدهند. همین متن باز بودن موجب شد بازارهای اینترنتی محلی برای اپلیکیشن‌های این سیستم‌عامل به وجود بیاید. به عبارت دیگر، گوگل و سیستم‌عامل اندرویدش باعث به‌وجود آمدن کسب و کارهای کوچک محلی شدند. کافه بازار یکی از همین فروشگاه‌های اینترنتی محلی است که در فضای وب ایران فعالیت می‌کند و در واقع واسطه‌ای است میان توسعه‌دهندگان و کاربران ایرانی اندروید.

به گزارش عصرارتباط حسام آرماندهی، مدیر سایت کافه‌بازار، در مورد ایده اولیه کافه‌بازار می‌گوید: «ايده کافه‌بازار در حقيقت از اپ‌استور اپل گرفته شده است، با اين تفاوت که سرويس‌هاي خارجي اپ‌استور در ايران قابل استفاده نبود. از آن‌جا که اين فرصت پيش آمد و در زمينه اندرويد هم اندک تخصصي داشتيم، توانستيم از اين حوزه استفاده کنيم.»

آرماندهی، کافه‌بازار را یک پروژه موفق ارزیابی می‌کند. در حال حاضر حدود هشتاد نفر به‌طور مستقیم از طریق این سایت کسب درآمد می‌کنند. عده‌ای هم با این‌که درآمدی از طریق این سایت ندارند، اما کار تبلیغاتی و برندسازی می‌کنند.

کسب و کار يا بيزنس به دو دسته کلي B to B و B to C تقسيم مي‌شود که به‌تازگي يک شاخه ديگر به نام B to D به آن اضافه شده است. در مدل B to C یا Business to Consumer به مصرف‌کننده نهايي سرويس داده مي‌شود.

مدل (B to B (Business to Business قراردادي است که ميان دو شرکت بسته مي‌شود. به‌تازگی مفهوم جدیدی در این حوزه مطرح شده که به نام(B to D (Business to Developer شناخته می‌شود. شرکت به يک سري دولوپر سرويس مي‌دهد.

حسام آرماندهی که فارغ‌التحصیل رشته علوم کامپیوتر از دانشگاه شریف و همچنین رشته طراحی کسب و کار (بیزینس دیزاین) از دانشگاه چالمرز سوئد است، در مورد مدل کسب و کار کافه‌بازار می‌گوید: «سيستــم ما حــد وسطي بيـــن B to C و B to D است که از يک طرف تلاش دارد دولوپرهاي اندرويد را جذب کند تا برنامه‌هايشان را به ما ارائه دهند و از طرفي با مشتريان در تماس باشيم که از اين برنامه‌ها استفاده کنند؛ زيرا دولوپر و کاربر  به نوعي به هم نیاز دارند. اصل کار ما اين است و عمده درآمد توليدکنندگان برنامه از فروش و ارائه اين برنامه‌ها به دست مي‌آيد. به‌تازگي هم تلاش‌هايي را براي کسب درآمد از طريق تبليغات در خود برنامه‌ها آغاز کرده‌ايم.»

این روزها با شرایط تحریم مواجهیم، بسیاری از کسب و کارهای بزرگ و کوچک هم تحت تاثیر این تحریم‌ها قرار گرفته‌اند. مدیر سایت کافه‌بازار معتقد است تحریم‌ها با این‌که برای کسب و کارها محدودیت ایجاد کرده، اما از طرف دیگر فرصت‌هایی را هم به‌وجود آورده است. آرماندهی در این مورد می‌گوید: «فرصتي که ايجاد شده اين است که کاربران ایرانی به جاي استفاده از شرکت‌هاي اصلي آمريکايي که کل جهان را پوشش مي‌دهد، از یک بازار محلی استفاده می‌کنند. این بازار از اجتماع کاربران ايراني تشکيل شده است و از مزاياي آن ارتباط آسان‌تر ميان کاربران ایرانی از طريق زبان فارسي و آسان‌تر‌شدن شيوه تبليغات در يک بازار محلي است. تبليغات در يک بازار محلي خيلي موثرتر است تا اين‌که در سطح بازار جهاني ميان ميليون‌ها برنامه گم شويم. از طرفي از آن‌جا که دولوپر ايراني اولين کاربرش ايراني است، فرصت بهتري براي ارائه برنامه‌هايش دارد. عده کوچکي هم ممکن است تمايل داشته باشند در سطح جهاني کار کنند، اما به هر حال اين مورد نوعي فرصت براي دولوپر ايراني به شمار مي‌رود.»

دسترسی‌نداشتن کاربران ایرانی به بازار خارجی می‌تواند این بحث را مطرح کند که نداشتن رقیب خارجی می‌تواند باعث افت کیفیت سرویس ارائه‌شده از طرف کافه‌بازار شود؛ اما به گفته آرماندهی، بیشتر تمرکز کافه‌بازار بر روی برنامه‌هاي ايراني است و کمتر به برنامه‌هاي خارجي مي‌پردازد. بنابراین موضوع رقابت با برنامه‌های خارجی به نوعی منتفی به‌نظر می‌رسد. آرماندهی در این مورد می‌گوید: «ما از زماني که هيچ برنامه‌ ایرانی وجود نداشت شروع به فعاليت کرديم و حتي اگر زماني سرويس‌هاي خارجي باز شود، ما از آن استقبال مي‌کنيم. در عين حال باز بيشتر بر برنامه‌هاي خودمان تمرکز مي‌کنيم، زيرا برنامه‌هاي ما کاملا مستقل از برنامه‌هاي خارجي است و ترجيح‌مان اين است که همين‌گونه هم بماند.»

به گفته مدیر سایت کافه‌بازار، در حال حاضر بيش از 500 برنامه مختلف در کافه‌بازار وجود دارد و افزايش آنها هم با رشد سريعي همراه است: «پيش از اين، روزي يک برنامه منتشر مي‌شد اما حالا به دو يا چند برنامه در روز رسيده است. از طرفي با افزوده‌شدن محصولات اندرويدي در میان کاربران ایرانی مانند موبايل‌ها، تبلت‌ها و تلويزيون‌های اندرویدی، تعداد کاربران اندروید روز به روز بیشتر می‌شود. طبق یک آمار غیررسمی در حال حاضر چيزي در حدود 8/7 ميليون دستگاه اندرویدی در ايران وجود دارد. خوشبختانه به دليل سرويس‌هاي خوبي که ما ارائه کرديم، کاربران ما را مي‌شناسند و از آن‌جا که سرويس‌ها رايگان است، راحت‌تر و بيشتر به ما مراجعه مي‌کنند. برنامه‌هاي پولی هم از سوي درصد کمي از کاربران مورد استفاده قرار مي‌گيرد که البته ميزان آن هم رو به افزايش است. با افزايش کاربران برنامه‌زايي افزايش مي‌يابد، کار حرفه‌اي‌تر مي‌شود و کاربران سرويس‌هاي بهتري دريافت خواهند کرد.»

راه‌انداختن کسب و کار تازه در شرایط بحرانی ممکن است ریسک بالایی داشته باشد، اما سامان آرماندهی بر این باور است که کسب و کارهایی که در زمینه IT ایجاد می‌شوند، در این شرایط با ریسک کمتری مواجه‌اند: «اگر در زمينه IT تجربه و مهارت کافي داشته باشيد، می‌دانید که معمولا سرعت رشد کسب و کارهایی که در این زمینه راه‌اندازی می‌شوند به‌قدري بالا است که می‌تواند بحران‌ها را پشت سر بگذارد. بسيار ديده شده است که شرکت‌هاي IT از شديدترين بحران‌ها گذر کرده‌اند که دليل آن همان رشد سريع بيزنس‌هاي اينترنتي و نرم‌افزار است. دليل اين رشد اين است که حتي اگر در شرايط بحراني مثلا 30 درصد افت داشته باشيم، باز در همان شرايط تعداد کاربران اينترنت و اندرويد رو به افزايش است. بنابراين اين رشد آن آسيب را جبران مي‌کند و در نهايت شاهد روند مثبتی خواهیم بود. روند اقتصادي بر کار ما زياد تاثير ندارد؛ زيرا هر قدر که اوضاع اقتصادي بد باشد، بر روي کالاهاي لوکس و گران‌قيمت اثر مي‌گذارد و بر کالاها يا خدمات ارزان‌قيمت و ضروري تاثير چنداني نمي‌گذارد.»

حسام آرماندهی در مورد برنامه‌های آینده پروژه کافه‌بازار چنین می‌گوید: «قصد داريم پروژه‌هاي جديدي را بيشتر در حوزه موبايل آغاز کنيم. از طرفي سعي داريم از تبليغات به‌گونه‌اي بهره‌برداري کنيم که بدون اين‌که کاربران متحمل هزينه‌اي شوند، منبع کسب درآمد باشد. مهم‌ترين هدف ما اين است که اين برنامه بازار را تا جايي که مي‌توانيم گسترش دهيم تا فرصتي هم در اختيار قشر برنامه‌نويس و فني که کارهاي حرفه‌اي را در اين حوزه ارائه مي‌دهند گذاشته شود. اين پروژه به دليل خلأیی که در بخش برنامه‌نويسي ديديم، ايجاد شد و خوشبختانه خودمان هم از آن بهره‌برداري کرده‌ايم. منتها سعي مي‌کنيم از دور دستي بر آتش داشته باشيم که در کار برنامه‌نويس‌ها خللي ايجاد نشود و حالت رقابت به خود نگيرد.»


​​